Kasta långt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kasta långt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kasta långt

Hej!

Har fiskat mycket efter öring i tjärnar vid norska gränsen, och under alla år har
    man märkt att man inte riktigt når fram till "storöringen" det fattas oftast ca:
    25-45 meter. Kör med kustspö och vattenfylld bubbla. Min son nämde att han sett nån typ av anordning som fanns att köpa som skjuter iväg bubblor eller liknande (han har glömt var han såg denna sak:-( och jag hittar inget liknande själv) Vet ej vilken kraftkälla som den kan ha (fjäder, tryckluft?)
    Nån som känner till något om detta?

Hur mycket längre kan man kasta med en dyrare, tvinnad eller liknande lina?

Mvh/Elizza/Tomas

Tunn flätlina gör rejäl skillnad på haspel! men 25-45 m så får du fundera starkt på spö-byte.

Kommentera

Låter som mission impossible om Du ska förlänga dina kast med 30-40m jämfört med nu såvida Du idag inte kastar mer än säg 5-10m då är det görbart men så illa är det nog inte iaf ;-)

Du bör se över hela utrustningen så den är i balans och lagom för de beten Du ska kasta, och normalt ger ett lite längre spö längre kast pga större hävstång och mera kraft, en tunn flätlina som glider lätt i ringarna med lägre friktion ger längre kast än vad en grövre nylon gör och Din kastteknik har också betydelse.

Vad jag sett när man kollar på vissa kastare är att de sätter in kraften vid fel tillfälle i kastet och då inte kommer så långt, det eftersträvansvärda är att betet rör sig med sin högsta fart just i släppögonblicket och att spöt då är rejält laddat (böjt i motsatt riktning som en båge) och när Du stananr upp så skjuter spöt iväg lite extra när laddningen lämnar sin kraft, då brukar man kunna kasta långt.

Vill Du komma ut riktigt långt kan Du ju köra ut betet med en liten RC båt kanske skrämmer fisken en del men Du får iaf ut betet jättelångt ;-)

Kommentera

Långt spö för att få en bra sving, tunn flätlina - whiplash har riktigt tunna starka linor. sen är det tekniken i kastet som gör mycket också

Klicka på bilden.

Kommentera

Hör med Mikael Boettge på sportfiskeboden i täby, han har ju världsrekord kast 116.41m

Kommentera

Finns spö som kan hjälpa dig nå dom längderna men då tror jag du ska upp till 3000kr samt en bra rulle och tunn lina, sedan är resten teknik.

Kommentera

Tack för snabba svar:-)
              Ska testa med en tunn flätlina, det bör göra några meter, och ev. ett nytt spö.
              Men först måste isen smälta på sjöar och tjärnar här uppe i norr.
              Vi har också funderat på en RC-båt, det skulle vara intressant att prova.

Ingen som sett något om maskinen som "skjuter" ut bubblan?

Detta verkar vara en kanonsida, helt klart den bästa jag sett.
              Snabba och proffsiga svar.

Mvh/Elizza/Tomas

Kommentera

Vänta nu , vattenfylld bubbla alltså?
                Hur långt behöver du komma ut för att få klämma på "storöringen"?
                Häls /T

Kommentera

RC båt är beprövat, jag har gjort det många gånger vid karpfiske. Sök på "Baitboat".
                  Rekordet är mycket längre än 116 meter, kolla på you tube efter surf casting eller long casting så finns det mycket utförliga videos. Dom är uppe och nosar på 300 meter. 116 meter är för casting med 18 grams plugg och relativt grov lina.
                  Har själv tömt rullen med 110 meter nypålagd 0.17 fireline i medvind och jag anser mig inte vara mer än medelmåtta, men då kastade jag med 40 grams vicke (Havsöringsdrag).

PS: Använd bombarda istället för vattenfylld bubbla så minskar du luftmotståndet rejält.
                  Senast ändrad av Dragster; 2011-04-05, 10:43. Anledning: tillägg

Kommentera

Dom flesta jag har sett fiska vinklar spöet bakåt står och tittar på draget tills det har stannat och kastar sen, skulle dom istället starta frammifrån dra spöet bakåt och skicka iväg draget i en rörelse utan stopp hade dom kastat betydligt längre!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 983 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11