tips för insjöfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips för insjöfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tips för insjöfiske?

Tjenare!!! =()

Ska ut imorn med en polare och fiska hela dagen i deras insjö som är relativt liten och siktdjupet är långt.
    Ej en grumlig sjö, och därför undrar om någon har bra tips för just detta? Om drag (färger), var de står osv... Tack

Är dagen solig står predatorerna gärna med solen i nacken och spanar ut över det upplysta fältet framför dem.

Predatorerna finns troligen oftare under eller snett under än i jämnhöjd med stimmet av bytesfisk.

Ställen där olika biotoper möts är rika platser. Dit söker sig de flesta arterna någongång under dygnet för att käka eller söka skydd. Sådana ställen är vasskanter, grundkanter och rishögar.
    Överallt där det är något som bryter av mot enformigheten är ställen som ska undersökas noga. Det gäller för övrigt var du än fiskar.

Beten beror på vad ni är ute efter och vad du själv fiskar efter för skola. Själv föredrar jag att chocka gäddorna med en färgglad avvikare med livlig gång. Andra vill ha beten som är så lika ett tänkt byte som möjligt.
    Mitt första val till gädda skulle ha blivit silverglänsande Skeddrag med ena sidan täckt av färgskiftande tejpremsor, nästa ett Utö med utsidan försedd med guldglittriga tejpremsor, sen en Mörrumspinnare med guldglittrig sked. Över de metallblanka mkulorna bakom skeden skulle jag linda några varv isolertejp i någon skojig färg, rött kanske eller gult, grönt, vitt eller svart kan också gå bra. Detta för att öka ”matigheten” hos den magra kroppen. Byt gärna kroken mot en mycket lurvigare än originalets lilla tofs och ett eller två nummer större i storlek. Den spinnaren kan mycket väl bli dagens absoluta favorit!
    Vobbler använder jag bara när jag ror drag och då är en silvergrå Ripplin' Red Fin min och gäddornas sommarfavorit.

Till abborrarna sätter jag som första val på en ABU Active Spinner i blåsilver. Den gillar för övrigt gäddorna också. Nästa alternativ är en ABU Ultra Spinnare som jag målat rosa på kroppen och orange med guldglitter på skeden. På krokstammen sitter resterna av vit en mycket liten jiggkropp. Även den kreationen är en riktigt effektiv gäddfångare.
    Eller så flötmetar jag med mask.

Jag är med andra ord mycket traditionell i mitt betesval men har inget mot att modernisera och hotta upp de gamla veteranerna.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
    24 svar
    2 565 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg lsjonsson