Har äntligen köpt min drömrulle och läntar till fredag då den kommer hem. Ngn som har en kommentar om rullen, bra som dåliga?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ambassadeur Mörrum M 6600 CL
Collapse
X
-
Har exakt en sån rulle och har som jag skrivit i tidigare poster problem med att kullagrena rostar, även fast jag har den nya spolen. Fiskar iof i bräckt vatten, men ska inte bli så ändå. ABU kan inte fixa det då dom skiter i kunden så jag har fått köpa egna lager, SKF kom idag 400kr fick jag ge för dom så jag får hoppas att dom funkar fint.
Annars e det en härlig rulle, hoppas bara att du slipper problem med lagrena, får du problem kan du få nya gratis av ABU men vem vill byta efter varje fisketur
Det är inte bara på havet som man kan få bottennapp!
-
Vet ej, vägrar göra det!!! ska man ju inte behöva göra. Vad ni än gör så fetta inte av orginallagren med aceton o olja dem, för att de ska gå bättre. Då rostar de garanterat hur mycket man än sköter dom, annars klarar dom sig nog ett tag i alla fall.
Men verkar vara lite individuelt, en del verkar inte ha dessa problemen alls, vi får hoppas att du är en av dem
Det är inte bara på havet som man kan få bottennapp!
Kommentera
-
asså samma sak istort sett jag jick ifrån calcutta till mörrum och tyckte att mörrum va betydligt skönare... Har inte haft något strul med den. Skölj av rullen om ud fiskar i salt eller bräcktvatten!Deluxe lures thats my work.
Kommentera
-
Sköljer varje gång, har tyvärr inte hjälpt mig. Skruvar till och med av gavlen och tar ut spolen för att det ska torka snabbare när jag har skölt den.
Annars är rullen jävligt skön, tumtangenten lär man sig jävligt fort, tycker att den är skitbra. Kan inte påstå att jag fått många skatbo utom första gången jag kastade med mitt nya spö, men då blåste det runt 14 m/s också plus att jag tagit ut mina centrifugalbromsar av nån anledning, funkat bra innan men inte när det blåste så mycket.Det är inte bara på havet som man kan få bottennapp!
Kommentera
-
Så djälva klantigt och ruttet av ABU att inte peta i åtminstone hyffsade lager i en rulle av denna klass...riktigt pinsamt. Känner jänkarna att det blir "för dyrt" är det väl bara att lägga på några hundralappar på priset. I övrigt är ju rullen grym, chassit en verklig fröjd gällande finish o stryktålighet!!
Sen verkar det vara vissa exemplar som är värre än andra. Min egna 6600:a har rullat sen 98-99 och några rostande spollager har jag aldrig varit med om. Däremot så har det lager som sitter under mek.bromsratten rostat men det skiter jag i eftersom den ändo kastar makalöst säkert o långt. Spolen som satt i när jag köpte rullen är av den "gamla typen" och den ligger numera som reservspole. Bytte till den nya bara för att testa..och den funkar bra. Det enda som är bytt i rullen pga slitage är huvuddrevet o spolaxeldrevet, detta gjordes i vintras (kostar ett par hunralappar) och nu rullar den som tåget igen.
Funderar på att skaffa keramiska för att se om det gör någon skillnad för kastegenskaperna. Kan vara väl värt för de som skaffat en Mörrum och som har problem med rosten. Sen att ABU inte tar sitt ansvar o fixar skitan tja vad ska man säga..skämmes ta mig fan!
Kommentera
-
Hippo: de första mörrumen är tillverkade i svängsta, kan ju vara det
Märket på de keramiska jag sett uppges inte så man vet inte vad det är man får, kan ju iof vara bra ändå. Själv körde jag med säkra kort o beställde skf, har nummer på samtliga lager om du vill ha.Det är inte bara på havet som man kan få bottennapp!
Kommentera
-
Kmelin, tror att alla Mörrumrullar görs i Svängsta faktiskt. Men det hjälps ju inte när man väljer skitkomponenter. Skicka gärna ett PM med artnr på de SKF-lager som du hittat! I övrigt så är det typsikt att klantiga jänkare ska köpa upp fina bolag o sen köra dem i botten med sin slit o slängmentalitet. Fan det hade varit bättre om Shimano köpt ABU. Jappsarna är ju kända för att tillverka prylar med kvalitét..
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Peter BTillhör begåvningsreserven sen ngr år , bidrar med denna devis.
Peter b1 Foto-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-07-02, 20:28 -
-
av SpiN.Hej jag är ny här och har en hel del fiske drag och försöker hitta information från vart dom kommer...4 Foton
-
2026-06-02, 09:20 -
-
av KigNågon som känner till om Zalt 14 någongång tillverkats med fenor?3 Foton
-
2026-04-11, 13:03 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|