Fiska i sydostasien - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska i sydostasien

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska i sydostasien

Hej!

Är helt grön på det här med fiske, men ska till indonesien en månad och tänkte lära mig lite mer om fiske där. Jag har ett vanligt basic kastspö med rulle och broms från clas ohlson. Vad fiskar man med för drag i sydostasien?? Ska äta fisken jag fångar, så det är inga färgglada korallrevsfiskar jag vill ha upp... Fiskar man kan äta brukar väl i regel ej vara färgglada har jag fått höra. Vad tror ni, några tips? Och var jag kan köpa dragen? Indoneser är inte så duktiga på engelska dit vi ska heller, så att köpa på plats blir nog knepigt när vi inte riktigt vet vad vi letar efter.

jag tror du ska rikta in dig på tioarmad bläckfisk, det går att få tag på drag till dom över allt i Sydostasien.
    Och framförallt så har du chans att få upp dom på ett clas olhsonspö
    här är ett klipp som förklarar tekniken

Problemet med övrig fisk är att dom är väldigt mycket starkare än fisken här, du kommer att få svårt att få upp större fisk, men det kan vara värt att ta med ett gäng med små silvriga drag och små poppers till näbbgädda, qeenfish och dart.
    Dom två sistnämnda patrullerar stränderna precis där vågorna bryter på stranden, så du behöver bara kasta några meter, dom helt ok att äta och försöket inte gömma sig i koralerna då dom nappat så du borde ha hyfsad chans att få upp dom.
    Vart i Indonesien ska du åka?

Kommentera

Hmmm

Tack för bra tips!

Då kanske man skulle gå in i en svensk fiskebutik och fråga efter lite silvriga drag och poppers då...
      Ska poppersen vara färgglada då?

Vi ska väster om Sulawesi, utgå från Makassar

Bläckfisk verkar skumt, får nog läsa på hur man bäst tillagar en sådan...

Kommentera

Jag har ett spinnspö ABU Abumatic 6 fots (AGC 60-T) och 275 Abumatic rulle....
        Vi skall alltså bara kunna fiska hjälpligt som nybörjare, småfisk man kan äta förhoppningsvis.

Kommentera

Köp några olika färger på poppers genomskinliga och rosa brukar vara giftigt. ,mellan 7-12cm räcker gott, annars är risken bara att något stort kommer, bombarda och fluga funkar oxå bra men då behöver du nog ett lite längre spö.
          det är nog inga problem att hitta bläckfisk jiggar i makassar, det är många i indonesien som gillar att fiska bläckfisk bra tid är solnedgång och uppgång är bra tider men det funkar hela dagen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
          24 svar
          2 374 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg lsjonsson  
          Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13