Söker grym fiskejacka/fritidsjacka. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker grym fiskejacka/fritidsjacka.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Söker grym fiskejacka/fritidsjacka.

Jag kollade min gamla "Simms Clasic guide jacket" som vart med i ur och skur i säkert 4-5 år nu, men efter senaste tvätten så märkte jag att innertyget lossnade, eller skall man säga att tyget separerade?

Även i fall den "bara" är 4-5 år och var en ganska dyr jacka, så får jag nog säga att det var godkänt, för den har sannerligen fått utstå ett tufft leverne.

Kriterier då?
    -Tuffaste goretex, proshell 3 lager, eller vad det kan tänkas heta.
    - Skal, inte fodrad
    - Bra med fickor, och handvärmarfickor, och innerficka med dragkedja typ.
    - Hyfsat kort, gillar det då den kan användas året runt i princip.
    - vettiga detaljer med muddar och krokar osv.

Pris: spelar ingen roll om det är rätt jacka.

Funderar på att köpa en likadan till igen, men jag försöker motstå att alltid göra så..
    Senast ändrad av Bowen; 2014-08-17, 14:32.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Tack, har kollat på den, men tycker den är lite mycket "reklam-jacka" över den.
      Står ju SIMMS stort på ryggen t.o.m
      &

-Okänd

Kommentera

Nja, så farligt är det väl inte . En polare har hela stället och är sjukt nöjd. Grymma material som är ihopsatta till ett väldigt potent fiskeställ.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          Jag kollade min gamla "Simms Classic guide jacket" som vart med i ur och skur i säkert 5-6 år nu, men efter senaste tvätten (enda tvätten?) så märkte jag att innertyget lossnade, eller skall man säga att tyget separerade?

Även i fall den "bara" är 5-6 år och var en ganska dyr jacka, så får jag nog säga att det var godkänt, för den har sannerligen fått utstå ett tufft leverne.

Kriterier då?
          -Tuffaste gortex, proshell 3 lager, eller vad det kan tänkas heta.
          - Skal, inte fodrad
          - Bra med fickor, och handvärmarfickor, och innerficka med dragkedja typ.
          - Hyfsat kort, gillar det då den kan användas året runt i princip.
          - vettiga detaljer med muddar och krokar osv.

Pris: spelar ingen roll om det är rätt jacka.

Funderar på att köpa en likadan till igen, men jag försöker motstå att alltid göra så..
          Vi har alla olika krav på saker å ting. Jag har haft (har ännu) en fjällräven som hängt med flitigt i 20 år nu. både som fjälljacka, vandring, fiske, frilufts, jakt och till vardags. Några små brännhål i tyget efter eldar är allt + några dragkedjor som gett upp. Jag skulle inte vilja kalla det för godkänt där tyget ger upp efter 5-6 år.

Hoppas min nya stoppar lite längre än så. Den passar i varje fall in väldig väl på dina kriterier och känns gedigen med många fickor och förbaskat bra rörelseutrymme för paddlande och sittande fiske från kajak.

Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Vi har alla olika krav på saker å ting. Jag har haft (har ännu) en fjällräven som hängt med flitigt i 20 år nu. både som fjälljacka, vandring, fiske, frilufts, jakt och till vardags. Några små brännhål i tyget efter eldar är allt + några dragkedjor som gett upp. Jag skulle inte vilja kalla det för godkänt där tyget ger upp efter 5-6 år.

Hoppas min nya stoppar lite längre än så. Den passar i varje fall in väldig väl på dina kriterier och känns gedigen med många fickor och förbaskat bra rörelseutrymme för paddlande och sittande fiske från kajak.

http://www.wittlock.se/sv/utrustning...sion-opas.html
            Nej det har du kanske rätt i när jag tänker efter lite.. Jag brukar vara en kritisk konsument och brukar kräva ganska mycket för att känna mig nöjd..
            Men jackan har använts hårt och länge, hundratals fiskedagar per år.
            Kanske borde man kräva mer, men 20 år? Har du då en "andasjacka" som fortfarande inte läcker vatten?
            För i övrigt så är jackan kalas, men den läcker något i vissa delar där man rör sig mycket.
            Men kanske kan man tvätta den igen och se om gortexen funkar bättre?

Jackan du hänvisar till verkar helt ok, men jag vill gärna ha beprövat goretex, även om jag är medveten om att dom även är bäst på att marknadsföra sig.
            Då har man i alla fall stor chans att reklamera om något inte är som man förväntar sig.
            &

-Okänd

Kommentera

Simms ProDry jackan är helt grymm!Jag har både jackan och byxan och Har varit borta i det mesta av gore-tex och till fiske slår den allt bra längd massor av fickor och väldigt fina tejpningar och förstärkningar.
              Andra valet hadde nog varit en Arcteryx Alpha SV Jacket som också är en mkt mkt välgjord jacka. http://arcteryx.com/product.aspx?lan...lpha-SV-Jacket

Kommentera

Ursprungligen postat av JiBbR Visa inlägg
                Simms ProDry jackan är helt grymm!Jag har både jackan och byxan och Har varit borta i det mesta av gore-tex och till fiske slår den allt bra längd massor av fickor och väldigt fina tejpningar och förstärkningar.
                Andra valet hadde nog varit en Arcteryx Alpha SV Jacket som också är en mkt mkt välgjord jacka. http://arcteryx.com/product.aspx?lan...lpha-SV-Jacket
                Skall fingra lite på dessa jackor.
                Arcteryx har jag vart sugen på. Skall kolla
                &

-Okänd

Kommentera

Fjällräven jag har är deras gamla G1000 väv. måste impregneras och är inte vattentät men klarar mycket. Mest imponerad över att tyget hållt ihop i alla dessa år. Klart att ju mer krav, desto dyrare jacka. Du kanske inte skött om din Simms jacka. Smuts och annat som torkar in sliter hårt på tyget när man rör sig. Antagligen därför din gamla gav upp. Simms borde ju producera kvalitet tycker man med dom priserna.Tvätta din jacka då och då, inte för att få den ren utan mest för att få bort ingrott smuts, blod, fiskslem mm. 30-40 grader räcker gott.

Även om jag nu köpte en Vision, fiske-märke så tror jag man får mer jacka för pengarna om man inte köper ett fiskemärke där halva summan är märket. Men å andra sidan är det dom som har alla detaljer om det nu är kravet. Dom få jag provat av de mer kända fiskemärkena så känns alla riktigt bra i form och detaljer. Valde Vision då jag ville synas med skrikig färg i kajaken. Finns ju trotts allt halvblinda idioter ute till sjöss.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                    Fjällräven jag har är deras gamla G1000 väv. måste impregneras och är inte vattentät men klarar mycket. Mest imponerad över att tyget hållt ihop i alla dessa år. Klart att ju mer krav, desto dyrare jacka. Du kanske inte skött om din Simms jacka. Smuts och annat som torkar in sliter hårt på tyget när man rör sig. Antagligen därför din gamla gav upp. Simms borde ju producera kvalitet tycker man med dom priserna.Tvätta din jacka då och då, inte för att få den ren utan mest för att få bort ingrott smuts, blod, fiskslem mm. 30-40 grader räcker gott.

Även om jag nu köpte en Vision, fiske-märke så tror jag man får mer jacka för pengarna om man inte köper ett fiskemärke där halva summan är märket. Men å andra sidan är det dom som har alla detaljer om det nu är kravet. Dom få jag provat av de mer kända fiskemärkena så känns alla riktigt bra i form och detaljer. Valde Vision då jag ville synas med skrikig färg i kajaken. Finns ju trotts allt halvblinda idioter ute till sjöss.
                    Ja det kanske du har du rätt i, jackan vart sällan tvättad. Har nog i min enfald trott att den mått bäst av att inte tvättas så ofta.. Men det borde kanske hålla lite bättre?

Ja man får nog mer på noname, men då är det osäkrare på nåt sätt.
                    Jag vill alltid hitta den gyllene medelvägen, där man får så mycket som möjligt för pengarna.. Precis som alla andra iofs

Ja ni i kajaker är livsfarliga när ni dyker upp bakom en dyning..
                    Senast ändrad av Bowen; 2014-08-17, 14:34.
                    &

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av gabbu, 2025-03-29, 20:56
                    0 svar
                    330 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu

Startad av .art, 2025-06-01, 21:34
                    3 svar
                    241 visningar