Recension av torrdräkt Crewsaver Phase2 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Recension av torrdräkt Crewsaver Phase2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Recension av torrdräkt Crewsaver Phase2

    För att hjälpa de som eventuellt sitter i valet och kvalet på att köpa en torrdräkt eller inte tänkte jag bidraga med en liten recension av mitt nyförvärv: Crewsaver Phase2.

    Anledningen till att jag valde en torrdräkt istället för ett par vadare, som jag först tänkt, eller bara regnkläder som jag haft tidigare är framförallt att jag ville ha ett bra plagg vid kajakfiske. Jag ville kunna kliva ur kajaken och vada vid trånga/grunda passager i åar och jag ville kunna ramla i vattnet utan att riskera livet eller behöva åka hem efteråt. Detta gäller ju framförallt tidigt/sent på säsongen.

    Efter en del letande på nätet slog jag till på den här dräkten från Wetsuitoutlet i England, https://www.wetsuitoutlet.co.uk/2017...3-p-17220.html

    Den kostade då 289£ vilket inte var den billigaste jag kunde hitta men som uppfyllde mina krav:
    - Benfickor, för lättillgängliga verktyg samt som ett extra lager skydd mot krokar.
    - Inte svart (för att inte bli för varm i solen).
    - Öppning på bröstet.
    - Material som andas.
    - Inom mitt prisspann 3500:-
    Den hade dessutom en finess som dom inte nämner på hemsidan: en ficka på insidan för till exempel bilnyckeln, riktigt smart. För att skydda de känsliga latexfötterna köpte jag dessutom ett par neoprenkängor på samma sida.

    Nackdelarna med just den här modellen är:
    - Saknar huva, hade varit skönt när det regnar.
    - Har latexfötter, gore-tex hade varit skönare för fotsvetten tror jag.
    - Kunde haft ännu fler fickor.

    Det här med att välja storlek var knepigt. Enligt deras tabell så skulle jag hamna mitt emellan L och XL då jag är 185cm lång. Jag chansade på L eftersom jag inte ville ha en massa extra tyg överallt. När den väl kom så kunde jag konstatera att storleken var rätt och den passade bra men jag kan inte ha för mycket kläder under på grund av midjan, benen är på gränsen till för korta och att den fleece underdräkt dom skickade med var alldeles för liten.

    Click image for larger version

Name:	vs170423-002.jpg
Views:	1
Size:	694,4 KB
ID:	1851410
    Att paddla i den går alldeles utmärkt, det finns gott om utrymme vid axlarna/bålen och den leder på något sätt bort svett/värme effektivt. Nu har det inte varit högsommarvärme när jag testat den, som mest 15 grader och sol, men den är effektivare än mina andra kläder jag paddlat i. När det är riktigt varmt har jag nog lika gärna badshorts ändå.

    Eftersom jag inte haft någon torrdräkt innan så visste jag inte hur jag skulle gilla det är med hals- och ärmmuddar som sitter åt. Det var dessutom neoprenmuddar på denna dräkten som jag läst att de inte skulle hålla lika torrt. Efter mina tester kan jag konstatera att man snabbt glömmer bort muddarnas tryck mot kroppen även om det känns konstigt precis när man tar på den. Neoprenet har ett annat material på insidan och håller definitivt tätt vid mina tester. Det kanske inte är optimalt på dykartorrdräkter men för ytaktiviteter funkar det bra. Lite lätt svettfukt känns när man tar av den dock.

    För att se lite live test av dräkten och hur den funkar har jag gjort en video av mitt simtest här:

  • #2
    Gammal tråd men det hade varit intressant att höra dina åsikter nu efter en tids användande. Har själv tittat på en Crewsaver atacama som man kan få hem från UK för ca 3000kr.

    Kommentera


    • #3
      GrönRandig Ursäkta sent svar!
      Jodå dräkten har hållt bra men tyvärr har jag lagt på mig lite för mycket så den har blivit trång för mig. I synnerhet om jag vill ha ett extra lager under. Om jag skulle byta storlek skulle jag nog ändå gärna ta samma modell.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svaret. Det blev en Gul Dartmouth torrdräkt som har liknande specifikationer som Crewsavern. Jag hoppas den håller måttet!

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
        42 svar
        8 776 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg senzitivity  
        Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
        11 svar
        729 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Gädd-jos  
        Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
        4 svar
        305 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg efc__
        av efc__
         
        Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
        1 svar
        211 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Adamp
        av Adamp
         
        Arbetar...
        X