Tält att ha i båten för att övernatta på en ö mm? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tält att ha i båten för att övernatta på en ö mm?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tack för input, får fundera lite , särskillt på myggorna.

    Kommentera


    • #12
      Fördelen med att tälta på en ö är att det oftast är myggfritt. Dock så är öarna nästan alltid bebodda av myror Vilket kan vara nog så jobbigt om tältet inte är tätt

      Kommentera


      • #13
        Bergans wigglo, rekommenderas. Kan med lite improvisation sättas upp på klippor också. Myggfritt också. Mvh

        Kommentera


        • #14
          Det bästa alternativet till kamin är en varm torr sovsäck. Mycket lättare att bära med sig än en kamin och några fång ved. Du behöver möjligen även ett bekvämt torrt liggunderlag och något som håller vind och regn utanför sovsäcken och underlaget, samt eventuellt lyxa till det med ett spritkök och en förpackning Mygga. Plötsligt har du blivit ett med naturen!
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

          Kommentera


          • #15
            Jag har ett sådant här Snugpac ibland när jag är ute. https://www.outdoorexperten.se/p-188...onosphere.aspx Det är litet och smidigt, men man bör komplettera det med en tarp i fall vädret är uselt.

            P.

            Kommentera


            • #16
              Ett begagnar militärtält med kamin från Ö&B ?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Ett begagnar militärtält med kamin från Ö&B ?
                Kommer att väga mkt. Släpper in mygg. Kommer att behöva eldpost. Kan man sätta upp det själv?
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg

                  Kommer att väga mkt. Släpper in mygg. Kommer att behöva eldpost. Kan man sätta upp det själv?
                  Sätter du fart på kaminen ordentligt och inte har brännbara grejer för nära klarar den sig utan problem hela natten och ja det går att resa det själv men det tar lite tid, jag brukar börja att sätta kaminen på plats sen går det rätt snabbt att fixa resten.. Mitt är ett stort helsike till 13 personer men det finns mindre varianter.


                  Jag kanske tillhör en minoritet men jag vill ha tält jag kan stå rakt upp i så jag slipper ligga och krypa på golvet när jag ska göra saker...
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2019-11-18, 16:28.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

                    Sätter du fart på kaminen ordentligt och inte har brännbara grejer för nära klarar den sig utan problem hela natten och ja det går att resa det själv men det tar lite tid, jag brukar börja att sätta kaminen på plats sen går det rätt snabbt att fixa resten.. Mitt är ett stort helsike till 13 personer men det finns mindre varianter.


                    Jag kanske tillhör en minoritet men jag vill ha tält jag kan stå rakt upp i så jag slipper ligga och krypa på golvet när jag ska göra saker...
                    Men jag måste bekänna att jag tycker det är kul att det finns folk som använder sånt här! Tummen upp! Jag har tittat runt lite och hittat stabstält för åtta pers. Känner du till mindre? Handen på hjärtat, borde inte tältet vara ett helsicke att torka om det har blivit blött?
                    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg

                      Men jag måste bekänna att jag tycker det är kul att det finns folk som använder sånt här! Tummen upp! Jag har tittat runt lite och hittat stabstält för åtta pers. Känner du till mindre? Handen på hjärtat, borde inte tältet vara ett helsicke att torka om det har blivit blött?
                      Tror det ska finnas något sjukvårdstält som är mindre en 8 personer men är osäker, det är så jäkla skönt att kunna få plats till alla prylarna inne i tältet ihop med några små fällbara stolar så man kan sitta där och pilla med saker på kvällarna. Att få det att torka kan va ganska krångligt det håller jag med om men om bara ett 8 personers så tar det inte mycket plats att hänga upp, värre med mitt som är till 13 pers eller ännu värre dom där stora rackarna som tar 20 pers.
                      (det går att impregnera dom vilket det kan va värt om man avser att använda dom ofta)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                      42 svar
                      8 779 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                      11 svar
                      729 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                      4 svar
                      309 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg efc__
                      av efc__
                       
                      Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                      1 svar
                      212 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adamp
                      av Adamp
                       
                      Arbetar...
                      X