Är väl inget som "gäller" egentligen. De bästa är ju att göra sig en egen uppfattning om vad som är bäst eller fungerar för dig. Men så är det ju med allt och skulle alla blint följa den metoden så så är ju forum tämligen onödiga, man kan ju inte annat än att ge sin åsikt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
0.40 till jerk?
Collapse
X
-
Har aldrig menat att du har fel, har själv 0,40 nånting på min JBUrsprungligen postat av HR Visa inläggÄr väl inget som "gäller" egentligen. De bästa är ju att göra sig en egen uppfattning om vad som är bäst eller fungerar för dig. Men så är det ju med allt och skulle alla blint följa den metoden så så är ju forum tämligen onödiga, man kan ju inte annat än att ge sin åsikt.
men jag kastar 100-200 gr med den och inte 35. Men du förefaller medveten och kunnig, inser vad det handlar om, inte alla som gör det. I slutändan så förstår jag inte varför man ska ha 0,40, ser liksom inga fördelar, speciellt inte om man som TS ville kasta 35 gr, har han dessutom en JB som du å jag så blir det inte mycket till kastlängder kvar, men det är som du säger olika uppfattningar. (jag har 0,40 av skälet rea på just den dimensionen 1/4 av priset, va ett test som jag inte gillar)
Stor Eloge till dig HR, gillar när synpunkter blir ifrågasatta, och dina är inte fel, helt rätt synpunkt där om lagret, men om nu TS har en rulle med Alu-stativ och kanske en 6000 rulle med kullager och ska kasta 35 gram?
Men vi kan enas om nånting mellan 0,20 - 0,50 så går det bra
Detta var riktigt intressant ! Är det så? har själv ingen aning. Det blir ju lite underligt med tanke på vad dom anger, är det inte knuten som står för den låga hållf. annars ljuger ju tillverkarna? Som ElCamino visar så anger dom ju 40 kg brottgräns!En .41 strikewire extreme bör ligga runt 13kg i brottstyrkaSenast ändrad av Exxet; 2012-04-21, 07:17.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
En sådan rulle har jag, kastar mellan 25g och 110g med Tufline 0,31.Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggmen om nu TS har en rulle med Alu-stativ och kanske en 6000 rulle med kullager och ska kasta 35 gram?
När jag kastar 25-35g känns det som att linan bromsar rejält i luften, särskilt vid lite vind...
Kommentera
-
Absolut, så är det! Men jag vill helst inte gå under 0,30 till gäddfiske med multi, pga nötning mot olika saker och stressen på linan vid utkast med tunga beten.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggSjälv tycker jag linor över 0:20 suger sig fast, ställer till med ryck genom att inte släppa och bromsar kasten.
Tittar man bara på dragstyrkan så hade det lätt räckt med 0,10...
Man klarar ändå inte att bromsa av en 0,10 lina med en Ambassadeur med ~7kg bromskraft.
Kommentera
-
Testa att ställa rullen 90 grader så du har veven rakt upp eller ner, det hjälper en hel del, linan ramlar ju delvis av själv samtidigt som du kan kasta lite mjukare med handleden vänd rätt, bli inte heller förvånad om du kastar längre.Absolut, så är det!
Jag brukar ta till denna metod om linorna djävlas och för mig funkar det.
Kommentera
-
när jag är ute på korta turer har jag bara med mig ett st croix 8oz jerkpåk med en jb rulle med tufline 0.33 och jag kastar förvånasvärt långt med 30-40 grams drag.
jag tror val av spö och rulle har större betydelse än om du kör med 0.30 eller 0.40lina
tyvärr så kan jag inte rekomendera tufline. är rätt besviken på linan.
föredrar strikewire extrem. men kommer testa surfix 832 när det blir linbyte. eftersom jag är extremt nöjd med linan på min havsöring utrustning.
Kommentera
-
Sufix är min favvolina alla dagar i veckan!Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inläggnär jag är ute på korta turer har jag bara med mig ett st croix 8oz jerkpåk med en jb rulle med tufline 0.33 och jag kastar förvånasvärt långt med 30-40 grams drag.
jag tror val av spö och rulle har större betydelse än om du kör med 0.30 eller 0.40lina
tyvärr så kan jag inte rekomendera tufline. är rätt besviken på linan.
föredrar strikewire extrem. men kommer testa surfix 832 när det blir linbyte. eftersom jag är extremt nöjd med linan på min havsöring utrustning.
Kommentera
-
Nä visst, har man råd med en lätt utrustning och en för tyngre jerk så är ju det det bästa. Men jag tycker inte 35g är några problem även med så grova linor om betet är någorlunda kompakt. Själv fiskar jag väldigt mycket med salmo slider 10 flytande som väger 36g och den kastar jag nästan lika långt som en big bandit eller liknande med samma utrustning. Jag skulle dock aldrig slänga iväg 35grams skeddrag eller spinnare med den, dom har för stort luftmotstånd i förhållande till vikten.Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg...ser liksom inga fördelar, speciellt inte om man som TS ville kasta 35 gr, har han dessutom en JB som du å jag så blir det inte mycket till kastlängder kvar...
...Detta var riktigt intressant ! Är det så? har själv ingen aning. Det blir ju lite underligt med tanke på vad dom anger, är det inte knuten som står för den låga hållf. annars ljuger ju tillverkarna? Som ElCamino visar så anger dom ju 40 kg brottgräns!
Vid lintesterna jag har gjort så går linan nästan uteslutande av vid knuten så det är den styrkan jag har uppmätt. Tillverkarna testar linorna under perfekta förhållanden, jag tror dom lindar upp den på två motriktade rullar och mäter momentet när den går av. Men i praktiken så har man ju alltid minst en knut på linan. Min erfarenhet säger att vid overrun så går linan nästan alltid av vid knuten och det borde den också enligt teori om propagerande vågor i en sträng. En sak som var väldigt intressant var att jag kunde öka brottsstyrkan med nästan 50% genom att använda olika knutar i testerna.Kika på min blogg, enjoy!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiior, 2024-12-28, 17:59
|
24 svar
1 320 visningar