0.40 till jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

0.40 till jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Lyckades göra ett 450 kr kast idag då min titanium tafs och stampe drag gjorde en friflygning.... Straxt efter att jag fega ur från att göra ett räddningsdyki det 4gradiga vattnet så kom jag att tänka på den här tråden. Har aldrig tidigare hört talas om dom kasten, ännu mindre gjort något innan jag läste den här tråden. Således tycker jag att lucius, som beskrev kastet och på så vis har spridit förbannelsen vidare, ska stå för kostnaden. När du läser det här och ditt samvete kommer ikapp dig så kan du skicka ett pm så får du mina kontoupgifter

Kommentera

Ursprungligen postat av RobRaven Visa inlägg
      Jag använder duble uni knot när jag ska skarva ihop flät och nylon men funkar den med Berkley' Unifil och flouro??
      Hej RobRaben;

Ja, det fungerar perfekt att skarva både vanliga nylonlinor, flätlinor och fluorocarbon med varandra med dubbel Uni Knot eller dubbel Hangman´s Knot. Blöt gärna knutarna med saliv och trimma sedan försiktigt ihop knutarna. Annars kan de låsa sig på halva vägen med veckade linor som följd.

Old Firehand
      www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm

Kommentera

Ursprungligen postat av Henkelort Visa inlägg
        Lyckades göra ett 450 kr kast idag då min titanium tafs och stampe drag gjorde en friflygning.... Straxt efter att jag fega ur från att göra ett räddningsdyki det 4gradiga vattnet så kom jag att tänka på den här tråden. Har aldrig tidigare hört talas om dom kasten, ännu mindre gjort något innan jag läste den här tråden. Således tycker jag att lucius, som beskrev kastet och på så vis har spridit förbannelsen vidare, ska stå för kostnaden. När du läser det här och ditt samvete kommer ikapp dig så kan du skicka ett pm så får du mina kontoupgifter
        Hej Henrik Anderberg;

Ja, så hände det mig då och då innan jag började använda 0,36 mm och 0,41 mm PowerPro spectralinor på mina Ambassadeur-rullar....

Det man offrar åt Neptun får man igen tiodubbelt upp!

Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!
        Old Firehand

Ps. Ska du hyra min dykarutrustning? Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2012-04-21, 16:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Där har du fel Grinnerknuten står sig slätt mot den betydligt starkare Palomarknuten!

Palomar Knot

The Palomar Knot is another very simple knot for terminal tackle. It is regarded by the International Game Fish Association consistently as the strongest knot known. It's great virtue is that it can safely be tied at night with a minimum of practice. [/B] [url]http://www.myoan.net/fishingart/knots.html.

Old Firehand
          Jo jag har hört det också men efter många tester så är jag inte övertygad. Ta inte illa upp, jag litar bara mer på egen erfarenhet.

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Henrik Rådman;

Är det inte så att du har vissa problem med att läsa vad jag skriver? Jag tycker att du ska läsa vad som skrivs om knutar här http://www.myoan.net/fishingart/knots.html innan du påstår att jag skriver sådant som inte stämmer. Grinner-knuten kan dock vara ett nyare namn på Uniknot. Om Grinner Knot idag är samma knut som äldre tiders Hangman´s Knot eller Uni Knot, då håller jag den för att vara den starkaste skarvknuten, en skarvknut som inte glider upp under belastning. Den dras bara åt hårdare och hårdare under belastning.

Fortfarande kvarstår Palomar Knot som den absolut starkaste betesknuten.

Clinch Knot är en mycket gammal knut som används än idag av många sportfiskare ända sedan 1950-talet. Den dubbla versionen av Clinch knot, skarvknuten heter Blood knot. Både betesknuten Clinch Knot och skarvknuten Blood Knot glider upp vid hård press....

Old Firehand
          Jag kan ha misstolkat dig angående att grinner och clinch skulle vara samma knut. Men jag hittar ingenstans på sidan du länkar till nånting om att hangmans och uni skapar en ögla som ger betet mer rörelse. Så jag tycker fortfarande att det är felaktigt.
          Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
            Jo jag har hört det också men efter många tester så är jag inte övertygad. Ta inte illa upp, jag litar bara mer på egen erfarenhet.

Jag kan ha misstolkat dig angående att grinner och clinch skulle vara samma knut. Men jag hittar ingenstans på sidan du länkar till nånting om att hangmans och uni skapar en ögla som ger betet mer rörelse. Så jag tycker fortfarande att det är felaktigt.
            Hej Henrik Rådman;

Jag skrev: "Grinnerknuten som ofta nämns här på FiskeSnack påminner mig om den gamla Clinchknuten som jag själv använde på 1950-talet och hittade i mycket tidiga utgåvor av ABU´s Napp & Nytt samt i ARJON´s Fisketur med Arjon i början av 1960-talet...."

Om öglan vid trolling skrev jag: " Hangman´s Knot eller Uniknot är en förnämlig betesknut vid trolling efter Lax och Öring med lätta wobbler. Vid långsam trolling 1,3 - 2,0 knop bör linöglan vara 25 - 30 cm för att wobblern ska kunna vicka och rulla obehindrat. Vid snabbare trolling 2,0 - 3,0 knop kan man korta ner linöglan till 10 - 20 cm."

Självklart ska du bara lita på egna erfarenheter. Det är tur att jag inte var din lärare i matematik och termodynamik på KTH... Nu ger jag upp....

Old Firehand

Kommentera

För att vidga denna tråd lite. Min 0.28 pp var sliten så drog av allt iag och skulle åka och rulla på ny men fanns ingen pp i butiken så slutade med 0.36 strikewire. Några erfarenheter? har inte hunnit blöta linan än för att se om jag är nöjd

Kommentera

Ursprungligen postat av Henkelort Visa inlägg
                Hej Henrik ! Du har helt rätt funnit orsaken till dessa knepiga kast, spelar ingen roll vilken lina du har när det vill sig. DET ÄR NATURLIGTVIS EN FÖRBANNELSE, och nu har innehavaren av denna förbannelse fört den vidare

VILKEN JÄ.... TUR ATT INTE JAG FICK DEN.

Jag står på din sida Henrik när det gäller kostnaden du tillfogats för denna förbannelse

TACK Old Firehand, det va snällt sagt, även om det kanske va lite överdrivet.
                Senast ändrad av Exxet; 2012-04-21, 17:24.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Nuzebel Visa inlägg
                  För att vidga denna tråd lite. Min 0.28 pp var sliten så drog av allt iag och skulle åka och rulla på ny men fanns ingen pp i butiken så slutade med 0.36 strikewire. Några erfarenheter? har inte hunnit blöta linan än för att se om jag är nöjd
                  med strike wire kan du känna dig trygg.. efter 5 års fiske med linan på 5 olika rullar har jag bara kastat bort ett mjukbete på 150 gram. med 0.23. och den linan var rätt sliten.
                  har rättat ut många krokar med den linan.

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg

Grinner/Uni-knuten går att göra med ögla, man drar bara helt ekelt inte åt knuten helt. Nackdelen är att öglan dras åt vid bottennapp, om fisk lyckas med det vet jag inte då jag inte använder grinnern med ögla. Kör med Rapalaknuten istället.

Kommentera

• Ang. de knutar ni pratat om, Knutar är min svaga sida, men:

Som du sa O.F. så är min erf, just de du sa att flätlina och andra knutar glider i knuten, endast palomar som jag upplever som bergfast, även om jag alltid avslutar den med halvslag runt egen part 2 ggr.

Grinner och dom andra, TROR JAG, har alla glidit vid hög belastning med flätlina.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                      17 svar
                      765 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
                      2 svar
                      280 visningar