0.40 till jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

0.40 till jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
    Nej. Inte jag.
    Ser att personer som använder linan nämner kvalitetsproblem tex fransning och läser sen ett ganska konstigt inlägg om nåt med att aldrig byta ut en vinnande häst om samma lina.Måste säga att jag blir riktigt förvånad och till o med lite upprörd, att man medvetet köper en produkt med uppenbara nackdelar.
    Sätter man en krok igenom där coatingen är borta vid fight, så är de good bye gädda + dyrt bete med tafs eller du kanske kommer emot en sten strax under ytan eller titantafsens utstickande knutna ändar kanske gnager på linan vid båttransport.
    Men så är det ju, har man inte provat något annat så tycker man ju att det gamla beprövade är bäst.
    Själv vägrar jag köra med såna linor, jag kräver helt enkelt att det ska vara en riktigt bra coating på.

För att återgå till ämnet så har jag nu kört Fireline Tracer braid 0,36-0,45 till jerk och stora gummibeten.
    Jag har inte upplevt problem med kastlängd eller problem med linspridning på dom med Ambassadur 5000-serie C4, JB eller Predator.
    Jag kan även kasta spinnerbaits med 0,45 linan, det är inga problem men den kan kännas styv under första fisketuren om man då råkar ha lätta beten.

Har hittat den för 259kr (110m) i Sverige...bara att leta runt lite.
    Fiskebutiken vid Ullared var billig, har även sett ett företag som säljer den på Tradera för bra priser, exempelvis så kostar en 270m spole 0,36 350kr där nu och det räcker o blir över efter man fyllt två jerkrullar.

Många lever i tron om att det är samma typ av lina som den vanliga "platta" Fireline och totaldissar den direkt, men dom vet inte vad de snackar om.
    Hej Toni Dorff;

Det var jag som skrev: "Man ska aldrig byta vinnande häst!"

Old Firehand

www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
      Orkar inte läsa genom hela tråden men som svar till din ursprungliga fråga: Jag skulle aldrig välja 0.30 till varken jerk eller tungt spinn. Det enda du vinner med en tunnare lina är kastlängd som alla är snabba att påpeka men det är så otroligt sällan som några extra meter gör någon skillnad. Jag gillar grova linor av den enkla anledningen att det är hundra gånger mer ekonomiskt (inte riktigt hundra kanske). För det första så nöts inte linan ner till farliga dimensioner lika fort så man behöver inte köpa ny lina lika ofta, det är ju ändå några hundralappar det rör sig om. För det andra så kan man känna sig trygg när man drillar en fin gädda även om man inte har kollat hur sista metrarna ser ut på ett tag, linan håller troligtvis även om den har några skador. För det tredje så slipper man tappa så många beten på grund av bottennapp och overruns, de flesta bottennappen klarar man att dra loss utan att en grov lina går av. Jag tycker det är fel att gå ner i dimensioner med motiveringen att "den grövre håller för onödigt mycket", det gör alla linor. Ska du dimensionera linan efter hur stora fiskar du är ute efter så ska du ner på under 0.10mm för allt över det är onödigt starkt när linan är färsk. Jag kör uteslutande 0.38 till allt gäddfiske med multirulle och jag skulle gjort det till haspel också men det funkar dåligt tyvärr. Nästa gång jag ska köpa ny lina blir det 0.40 för jag tycker absolut inte att 0.38 är för tjockt.
      Grejjen är just att du inte läst hela tråden, vi har nämnt detta, men en av orsakerna till den grova linan var det vi argumenterade emot, inte grova linor i sig. så visst har du rätt det är redan sagt bara.

EsoxToni : de va jag som nämnde vissa estetiska nackdelar med linan, fransning kanske inte är korrekt men den ser lite matt och ludden ut. Men som jag sa så har jag efter drygt 10 år med den linan inte blivit besviken pga av linbrott, knutar, iskärning eller andra otrevligheter, Det har jag dock blivit med 2 andra kända märken. En PP lina satt på en haspel i 6 år. Den blir estetiskt ful men har full funktion, men jag tillhör dom som alltid kapar en meter av linan efter några turer.

Som svar på mitt inlägg sa O.F. sina visdomsord som du redan vet vilket. men det är väl med linor som med bilar och fruar. För mig har Volvo funkat i alla år så varför byta.
      Senast ändrad av Exxet; 2012-04-20, 18:59.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Vilken orsak? Antar att du menar overruns och att du tycker det skadar rullen? Det tror inte jag ett dugg på, min amba jb är 6 år nu och även om det inte blir lika många overruns nu som de första åren så blir det en hel del. Jag skulle tro att i genomsnitt så har linan gått av vid 1/20 av alla overruns och vid kanske 1/3 av de som hållit så har det blivit dunder-tvärstopp. Dessutom så blir det oftast overruns med riktigt tunga och stora beten som har hög starthastighet och bromsas mycket under kastet. Så om en overrun där linan inte går av skulle skada rullen så hade nog min varit skrot, jag har inte precis varit rädd om den. Men ändå så fungerar den helt perfekt och jag har aldrig behövt byta spole eller spolaxel på den. God bless Ambassadeur :-)
        Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

När man läser igen tråden så återkommer det flera gånger "för att vara på den säkra sidan"
          Nu vet jag inte om ni fiskar med 500g vedträn? Men förr när jag fiskade gädda med nylon använde man 0,30-0,40mm och det kändes säkert på den tiden.
          Givetvis har beterna blivit tyngre och kräver självklart mer men jag vill inte köra tyngre och tjockare än jag behöver någon spänning vill jag ha kvar. Av samma anledning jag använder olika utrustningar när man fiskar abborre och gädda..

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
            Vilken orsak? Antar att du menar overruns och att du tycker det skadar rullen? Det tror inte jag ett dugg på, min amba jb är 6 år nu och även om det inte blir lika många overruns nu som de första åren så blir det en hel del. Jag skulle tro att i genomsnitt så har linan gått av vid 1/20 av alla overruns och vid kanske 1/3 av de som hållit så har det blivit dunder-tvärstopp. Dessutom så blir det oftast overruns med riktigt tunga och stora beten som har hög starthastighet och bromsas mycket under kastet. Så om en overrun där linan inte går av skulle skada rullen så hade nog min varit skrot, jag har inte precis varit rädd om den. Men ändå så fungerar den helt perfekt och jag har aldrig behövt byta spole eller spolaxel på den. God bless Ambassadeur :-)
            Men du har ju glidlager i din JB, du vet skillnad i bärande yta mellan ett glidlager och ett kullager va ? Glidlager har väl ca 100x större bärande yta.

Men du har säkert rätt, men någonting säger mig att med så kraftiga linor (går säkert bra) är man i gränslandet för vad grejjorna i rullen tål, speciellt om man kastar overruns med tvärnit och linbrott. Men det går ju att beräkna om man vill, Men jag skulle inte vilja rekommendera någon en sak jag inte vet.

Du får ungefär 500N alltså 250N per lager vid linbrott, (peak-belastningen kan bli betydligt större än så) och har du otur så är linan vid ena gaveln så endast ett lager tar upp nästan alla 500N kanske 6-700N i peak-kraft. kolla här vad dom anger för max, statisk belastning i den här katalogen. Ta måtten innerdia, ytterdia och bredd från lagret i rullen.

Senast ändrad av Exxet; 2012-04-20, 21:09.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Toni Dorff;

Det var jag som skrev: "Man ska aldrig byta vinnande häst!"

Old Firehand

www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm
              Hej Leif Engström;

Det var jag som nämnde det du skrev i mitt första inlägg.

EsoxToni

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                När man läser igen tråden så återkommer det flera gånger "för att vara på den säkra sidan"
                Nu vet jag inte om ni fiskar med 500g vedträn? Men förr när jag fiskade gädda med nylon använde man 0,30-0,40mm och det kändes säkert på den tiden.
                Givetvis har beterna blivit tyngre och kräver självklart mer men jag vill inte köra tyngre och tjockare än jag behöver någon spänning vill jag ha kvar. Av samma anledning jag använder olika utrustningar när man fiskar abborre och gädda..
                Vad är det för spänning som försvinner, vid jerkande med grövre lina?
                Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
                Orson Welles

Kommentera

0,30-0,40mm och det kändes säkert på den tiden
                  Folk har blivit duktigare på att få botten-napp, antagligen därför dom grova linorna behövs

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                    Men du har ju glidlager i din JB, du vet skillnad i bärande yta mellan ett glidlager och ett kullager va ? Glidlager har väl ca 100x större bärande yta.

Men du har säkert rätt, men någonting säger mig att med så kraftiga linor (går säkert bra) är man i gränslandet för vad grejjorna i rullen tål, speciellt om man kastar overruns med tvärnit och linbrott. Men det går ju att beräkna om man vill, Men jag skulle inte vilja rekommendera någon en sak jag inte vet.

Du får ungefär 500N alltså 250N per lager vid linbrott, (peak-belastningen kan bli betydligt större än så) och har du otur så är linan vid ena gaveln så endast ett lager tar upp nästan alla 500N kanske 6-700N i peak-kraft. kolla här vad dom anger för max, statisk belastning i den här katalogen. Ta måtten innerdia, ytterdia och bredd från lagret i rullen.

http://www.nomo.se/pdf/miniatyrlager.pdf
                    Jo det är klart att spolaxeln inte är det enda som kan gå sönder, jag tog det som exempel eftersom du nämnde det i ett tidigare inlägg.
                    Det är sant att det är betydligt högre kontakttryck i ett rullningslager än i ett glidlager och att min rulle bör tåla mer än de flesta andra. Men även ett litet lager bör klara de krafter som är inblandade. Till exempel så har lager 623 ur katalogen du bifogade en statisk bärighet på lite drygt 200N. En flätlina har en praktisk brottgäns långt under den som tillverkarna anger, enligt tester som jag har gjort på lite olika diametrar så är den ca 1/3 av den angivna. En .41 strikewire extreme bör ligga runt 13kg i brottstyrka dvs 130N. Det är vid extremfallet då det ena lagret tar upp all kraft och ändå finns det rum för ännu högre momentana peak-krafter. Jag tycker det borde hålla. Dessutom så har jag flera fiskekompisar som fiskar med kullagrade ambor och de har hållit lika länge som min vid samma hantering, värre till och med ;-)
                    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Vad känsligt det här blev då,vilken grovlek på lina som gäller till jerkbaitfiske..För mig vart det en nyhet att det är +0,40mm som gäller,men jag får väl prova nästa gång!Som sagt,alltid lär man sig något nytt :-)

HR : Såg nu att Strikewire .41 har 40kg brottgräns
                      Senast ändrad av ElCamino; 2012-04-21, 06:35.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                      14 svar
                      693 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alin87
                      av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                      4 svar
                      505 visningar