jag kör 0,28 på mitt jerksett, längre kast och mer lina på spolen (y) dom få gånger det har gått av är när knuten varit dåligt bunden eller att tafsen varit sliten. så ser ingen anledning med så tjock lina när knuten oftast är den svaga länken.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
0.40 till jerk?
Collapse
X
-
Gamla fiskeböcker är ofta tidlösa...
Det är lite otur att jag i min tidiga ungdom inte fick tillfälle att fiska Gädda med Sir Isaac Newton åren 1642 - 1660. Då hade jag som diplomerad agronomkleptoman haft betydligt större förmåga att snabbt räkna ut hur många newton jag belastade rullspolen med vid varje mothugg....
Mer känd för oss sportfiskare är nog Izaak Walton som tillsammans med Charles Cotton skrev boken "The Compleat Angler", kanske den enda sportfiskebok som jag läst mer än en gång...
I kapitel VIII på sidorna 180 - 194 skriver Izaak Walton ett även idag mycket intressant kapitel "OM GÄDDAN"...
Izaak Waltons bok The Compleat Angler utkom första gången i London år 1653 och översattes till svenska år 1945 av Olof Lagercrantz.
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htmSenast ändrad av Old Firehand; 2012-04-21, 14:55.
Kommentera
-
Intressant att se vad alla väljer för lina
Och man kan väl konstatera att inget är fel och därmed är inget rätt heller men nånting är säkert mer optimalt än annat. Måste erkänna att jag pratar naturligtvis utifrån det att man har ett antal utrustningar.
Någon sa att Amborna har 7 kg bromskraft ? Uppemot 10 kg är väl i stort vad du kan lägga på en kraftigt byggd klinga typ Hellbender; Chopper, Rippern mfl. Därav skulle man kunna säga att all linstyrka över det är onödigt ! men köper till fulla resonemanget om nötning mm. Nötning är en av anledningarna till att jag började med PP-linan, gav 135m vilket gör att jag kan kapa 1m 30 talet gånger under säsongen och ändå ha 100m kvar. När det gäller nötning är jag övertygad om att knuten mot tafsen och närmaste dm:rarna är den del som tar mest stryk när det dras över stenar och snäckor mm. Efter varje 2-4 turer så kapar jag en bit, 1/2-1m.
Sen viktigt ang. lagren. den max statiska belastning som anges är en uppgift som relaterar till nån form av livslängd, lagret går inte sönder där men man får en påverkan som påverkar livslängden.
Jag kommer i vilket fall att fortsättningsvis hålla mig mellan 0,30-0,36 på alla mina gäddspön jerk som spinn, den grova jag har nu (kan vara märket-Adrenalin) är jag inte nöjd med, mer iskärningar och varven liksom drar frasande i varandra, man känner i kasthanden hur det liksom suger och kärvar för varje varv som Jorgen sa.
Sen vore det skitkul om någon ville skrota en Amba bara för att se vad den tål, häng en 50 kg cementsäck i spolen och sen lite till tills man får mekaniska skador, dom kanske är grymt mycket tåligare än man tror ?
Henrik Mycket intressant dina ord om styrka och knutar, har du nån synpunkt vilken knut som är bra ? Jag kör av slentrian Palomarknuten
SORRY Snusdennis ! för att vi totalt pratat sönder din tråd, men hoppas du fått ut något av din tråd i alla fall. Har sagt det i andra frågor om båtar mm, det är inte de val man gör som är det viktiga ! utan att man vet varför man gör dom och vad valet innebär som är viktigt.Senast ändrad av Exxet; 2012-04-21, 12:24.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Hej Anders Eriksson;Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggIntressant att se vad alla väljer för lina
Och man kan väl konstatera att inget är fel och därmed är inget rätt heller men nånting är säkert mer optimalt än annat. Måste erkänna att jag pratar naturligtvis utifrån det att man har ett antal utrustningar.
Någon sa att Amborna har 7 kg bromskraft ? Uppemot 10 kg är väl i stort vad du kan lägga på en kraftigt byggd klinga typ Hellbender; Chopper, Rippern mfl. Därav skulle man kunna säga att all linstyrka över det är onödigt ! men köper till fulla resonemanget om nötning mm. Nötning är en av anledningarna till att jag började med PP-linan, gav 135m vilket gör att jag kan kapa 1m 30 talet gånger under säsongen och ändå ha 100m kvar. När det gäller nötning är jag övertygad om att knuten mot tafsen och närmaste dm:rarna är den del som tar mest stryk när det dras över stenar och snäckor mm. Efter varje 2-4 turer så kapar jag en bit, 1/2-1m.
Sen viktigt ang. lagren. den max statiska belastning som anges är en uppgift som relaterar till nån form av livslängd, lagret går inte sönder där men man får en påverkan som påverkar livslängden.
Jag kommer i vilket fall att fortsättningsvis hålla mig mellan 0,30-0,36 på alla mina gäddspön jerk som spinn, den grova jag har nu (kan vara märket-Adrenalin) är jag inte nöjd med, mer iskärningar och varven liksom drar frasande i varandra, man känner i kasthanden hur det liksom suger och kärvar för varje varv som Jorgen sa.
Sen vore det skitkul om någon ville skrota en Amba bara för att se vad den tål, häng en 50 kg cementsäck i spolen och sen lite till tills man får mekaniska skador, dom kanske är grymt mycket tåligare än man tror ?
Henrik Mycket intressant dina ord om styrka och knutar, har du nån synpunkt vilken knut som är bra ? Jag kör av slentrian Palomarknuten
SORRY Snusdennis ! för att vi totalt pratat sönder din tråd, men hoppas du fått ut något av din tråd i alla fall. Har sagt det i andra frågor om båtar mm, det är inte de val man gör som är det viktiga ! utan att man vet varför man gör dom och vad valet innebär som är viktigt.
För mig är du en av FiskeSnacks bästa och kunnigaste skribenter. Dina inlägg är alltid lika genomtänkta och lärorika. Jag tror nog att "Snus-Dennis" bara blir glad över att vi bygger vidare på hans trådar. Det blir liksom lite mera kött på benen om man spinner vidare lite här och där..
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htmSenast ändrad av Old Firehand; 2012-04-21, 14:56.
Kommentera
-
Exxet: Generellt så märkte jag att knutar slagna med dubblerad lina höll betydligt bättre än knutar med enkel lina. Berkley braid knot höll ganska bra men överlägset bäst är grinnerknuten slagen med dubblerad lina och med två varv genom lekandet. Palomarknuten var jämförbar med de flesta andra knutarna men den är ju väldigt lätt att knyta så jag använder den alltid till lättare fiske där styrkan inte är nödvändig.Kika på min blogg, enjoy!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggIntressant att se vad alla väljer för lina
SORRY Snusdennis ! för att vi totalt pratat sönder din tråd, men hoppas du fått ut något av din tråd i alla fall. Har sagt det i andra frågor om båtar mm, det är inte de val man gör som är det viktiga ! utan att man vet varför man gör dom och vad valet innebär som är viktigt.
Hej Anders Eriksson;
Grinnerknuten som ofta nämns här på FiskeSnack påminner mig om den gamla Clinchknuten som jag själv använde på 1950-talet och hittade i mycket tidiga utgåvor av ABU´s Napp & Nytt samt i ARJON´s Fisketur med Arjon i början av 1960-talet. Visst är en Grinnerknut lätt att knyta....men den glider sakta men säkert upp vid hård press eller under kampen med en Stor, stridbar Lax...och det vill jag inte vara med om några fler gånger. Därför använder jag sedan massor av år tillbaka Palomarknuten som betesknut. Palomarknuten glider aldrig upp och är den vid alla jämförande tester starkaste betesknuten. Rätt utförd håller Palomarknuten 98 - 99 % av linans brottstyrka. Palomar är dessutom lätt att knyta även i beckmörker. När den dagen kommer och fiskaren har sitt livs fisk på i andra ändan av linan kommer han eller hon att skicka "Mr Palomar" en tacksamhetens tanke att betet knöts vid linan med en Palomarknut....
Palomarknuten anser jag vara den absolut både mest lättknutna och starkaste betesknuten för såväl nylon- som flätlinor av olika material. Dyneema och spectralinor har minimal friktion. Därför bör man gå med linan två varv runt ögla respektive lina för att öka friktionen. Vid egna draghållfasthetstester genom åren har det ofta visat sig att Palomarknuten håller i det närmaste samma dragstyrka som linan. Ibland brister linan och Palomarknuten håller. Mitt tips är att du lär dig knyta Palomarknuten även i beckmörker!.
Hangman´s Knot eller Uniknot är en förnämlig betesknut vid trolling efter Lax och Öring med lätta wobbler. Vid långsam trolling 1,3 - 2,0 knop bör linöglan vara 25 - 30 cm för att wobblern ska kunna vicka och rulla obehindrat. Vid snabbare trolling 2,0 - 3,0 knop kan man korta ner linöglan till 10 - 20 cm.
Den välkända Blood Knot , Blodknuten glider gärna upp vid skarvning av nylonlinor med olika diametrar. Använd därför den helt glidfria skarvknuten Uni-Knot Version of The Hangman´s Knot . På sidorna här http://www.fishingcairns.com.au/page6-1.html beskrivs flera av våra populäraste fiskeknutar.
Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2012-04-21, 14:56.
Kommentera
-
Det där stämmer inte riktigt OF. Grinner knuten och Uni knot är samma knut och är absolut inte samma som clinch knot. Hangmans knot är också samma knut och ingen av dessa skapar någon linögla som du beskriver. Namnet hangmans knot beror ju självklart på att öglan dras ihop.Kika på min blogg, enjoy!
Kommentera
-
Där har du fel Grinnerknuten står sig slätt mot den betydligt starkare Palomarknuten!Ursprungligen postat av HR Visa inläggExxet: Generellt så märkte jag att knutar slagna med dubblerad lina höll betydligt bättre än knutar med enkel lina. Berkley braid knot höll ganska bra men överlägset bäst är grinnerknuten slagen med dubblerad lina och med två varv genom lekandet. Palomarknuten var jämförbar med de flesta andra knutarna men den är ju väldigt lätt att knyta så jag använder den alltid till lättare fiske där styrkan inte är nödvändig.
Palomar Knot
The Palomar Knot is another very simple knot for terminal tackle. It is regarded by the International Game Fish Association consistently as the strongest knot known. It's great virtue is that it can safely be tied at night with a minimum of practice. [/B] [url]http://www.myoan.net/fishingart/knots.html.
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htmSenast ändrad av Old Firehand; 2012-04-21, 16:10.
Kommentera
-
Hej Henrik Rådman;Ursprungligen postat av HR Visa inläggDet där stämmer inte riktigt OF. Grinner knuten och Uni knot är samma knut och är absolut inte samma som clinch knot. Hangmans knot är också samma knut och ingen av dessa skapar någon linögla som du beskriver. Namnet hangmans knot beror ju självklart på att öglan dras ihop.
Är det inte så att du har vissa problem med att läsa vad jag skriver? Jag tycker att du ska läsa vad som skrivs om knutar här http://www.myoan.net/fishingart/knots.html innan du påstår att jag skriver sådant som inte stämmer. Grinner-knuten kan dock vara ett nyare namn på Uniknot. Om Grinner Knot idag är samma knut som äldre tiders Hangman´s Knot eller Uni Knot, då håller jag den för att vara den starkaste skarvknuten, en skarvknut som inte glider upp under belastning. Den dras bara åt hårdare och hårdare under belastning.
Fortfarande kvarstår Palomar Knot som den absolut starkaste betesknuten.
Clinch Knot är en mycket gammal knut som används än idag av många sportfiskare ända sedan 1950-talet. Den dubbla versionen av Clinch knot, skarvknuten heter Blood knot. Både betesknuten Clinch Knot och skarvknuten Blood Knot glider upp vid hård press....
Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htmSenast ändrad av Old Firehand; 2012-04-21, 16:01.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
|
13 svar
497 visningar