0.40 till jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

0.40 till jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Om du nu har begränsad budget varför inte handla dom riktigt billiga linorna ? Fanns en tråd här för etttag sedan om detta. Fins (oj tror tom att ett märke hette så) många billiga linor att handla på nätet för runt en hundring. Många som provat dessa har inget att anmärka så här långt.

Sök upp tråden jag nämnde så hittar du ett tiotal billiga linor med länk till försäljningsställe. Har för mig att du var där och postade du också ? Sensei lina handlade tråden om i alla fall. Jag har köpt 2 billiga 100:- redan, ligger i en låda ska vevas på senare på nån rulle.

Skulle inte köra så billig lina till jerk.. Det är för riskabelt. Men däremot så är jag sugen på att testa "shiro" linan på haspelrullen. Men det för dröja tills det behövs byta lina..

Kommentera

Jag kör Power Pro 0,41 till allt jerkfiske och fiske med fetare gummibeten. För shadjiggar går jag ner till 0,36. Fördelen är att skatbon blir sällsynta och att linan håller för vad som helst. Nackdelar finns det egentligen inga. Den kastar inte kortare annat än ytterst marginellt. En tunn lina riskerar alltid att skära ner i spolen och därmed skapa sk. fyrahundrakronors-kast (när det handgjorda betet flyger iväg till horisonten med titaniumtafs i nosöglan).
      Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
        Jag kör Power Pro 0,41 till allt jerkfiske och fiske med fetare gummibeten. För shadjiggar går jag ner till 0,36. Fördelen är att skatbon blir sällsynta och att linan håller för vad som helst. Nackdelar finns det egentligen inga. Den kastar inte kortare annat än ytterst marginellt. En tunn lina riskerar alltid att skära ner i spolen och därmed skapa sk. fyrahundrakronors-kast (när det handgjorda betet flyger iväg till horisonten med titaniumtafs i nosöglan).
        Först snusdennis vad är mer riskabelt med billig lina till jerk ? ?

Lucius, Ursäkta mig nu men jag måste undra. Hur kastar ni igentligen? Om en lina med styrka på 40 kG smäller av så skulle inte draget och tafsen vara det jag bekymrade mig om. Det blir enorma krafter som går rakt in i spolen, och som rullen inte riktigt är byggd för.
        Senast ändrad av Exxet; 2012-04-17, 16:47.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Han kastar antagligen som mig.. jag snärtar av 0,32 utan problem. Haft ett skatbo i år och då flög min bustern till månen...

Bytte då till 0,36 på båda rullarna, men inte haft något skatbo än, lyckades dock sätta en pigg i en stock någonstans å linan gick ändå av... så ska nog byta upp mig själv till 0,40 för att vara på säkra sidan.

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
            Han kastar antagligen som mig.. jag snärtar av 0,32 utan problem. Haft ett skatbo i år och då flög min bustern till månen...

Bytte då till 0,36 på båda rullarna, men inte haft något skatbo än, lyckades dock sätta en pigg i en stock någonstans å linan gick ändå av... så ska nog byta upp mig själv till 0,40 för att vara på säkra sidan.
            Jag skulle aldrig i livet gå upp i grovlek på linan för att rädda en sån situation, ni sabbar era rullar bara. Har jag sådana problem att kasta så skaffa tunnare lina för att va snäll mot rullen och träna kastteknik.

SimpZen, sätter du draget i botten så du sliter av linan ? inte med spöt å rullen som mothåll hoppas jag ?

Ett tipps till svåra bottennapp, ta några dm-bitar av en typ möbelkedja, finlänkad kätting, sätt det på en ring med liten karbinhake och en 4 mm polyestersnöre, tål några 100 kg, haka karbinhaken runt din fiskelina så den glider ner mot betet och lirka med snöret till du känner att kedjan hakat i någon krok. sen är det bara att dra.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Exxet, du får läsa lite mer noggrant. Jag vill ha grov lina just för att undvika situationen att linan skär ner i spolen, vilket oftare händer med en tunn lina, exempelvis 0,28.

Med 0,41 är den situationen ovanlig. Jag har nog aldrig varit med om det.

Det var omtänksamt av dig att tipsa om att träna kastteknik. Tror dock att även den allra skickligaste (kanske du?) någon gång emellanåt får skatbo, professional overrun eller liknande.
              Allt är mört som glimmar!

Kommentera

jag kör 0.28 pp till jerk då kör jag mest zonker 105gram som mest och buster jerk har inte kastat av en jerk än

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
                  Exxet, du får läsa lite mer noggrant. Jag vill ha grov lina just för att undvika situationen att linan skär ner i spolen, vilket oftare händer med en tunn lina, exempelvis 0,28.

Med 0,41 är den situationen ovanlig. Jag har nog aldrig varit med om det.

Det var omtänksamt av dig att tipsa om att träna kastteknik. Tror dock att även den allra skickligaste (kanske du?) någon gång emellanåt får skatbo, professional overrun eller liknande.
                  Hej Roger ThurGubbe;

Jag mer än gillar dina inlägg här, eftersom du vet både vad du pratar och skriver om....

Om jag får göra några små, mindre betydande tillägg vill jag gärna påpeka följande: Det är oerhört viktigt, när du fyller flätlina på rullen för första gången, att du håller linan så hårt sträckt som du någonsin kan och packar flätlinan extra hårt under hela påspolningen. Spola på flätlinan hårt och tätt ända in till de 30-50 varven homogen nylonlina närmast botten på rullspolen. Bra flätlina väljer man med hjärnan och inte med plånboken! Har man inte råd att köpa en bra spectralina som PowerPro, då kan man lika gärna köra med dacron- eller nylonlina. Dacronlina töjer sig mer, men är betydligt billigare/meter än dyneema- och spectralina. Nylonlina är den billigaste men också den mest nötbeständiga fiskelinan. Nackdelarna med nylonlinan är att den töjer sig 15-20 % vid vertikalt fiske och krokar sämre vid hårda, snabba mothugg. Nylonlinan bryts också ner snabbare av sol och saltvatten än flätlinor. Samtidigt är nylonlinan mer förlåtande vid spinnfiske och trolling efter snabba och hårt kämpande fiskar som Lax och Öring. Själv föredrar jag flätlinor vid vertikalt fiske på både små och stora djup samt vid spinnfiske efter hårdkäftade fiskar som Gädda och Gös. Vid trolling efter Gös, Lax, Röding och Öring föedrar och väljer jag alltid Super Silver Thread Excalibur eller motsvarande nylonlina på alla trollingrullarna.

Nobody & Nothing is forever!

Old Firehand
                  www.trumman.com - http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm

Kommentera

Tuf line är hur bra som helst men du ska inte ha 0,41 på 5000 rulle den skär ned å trasslar . Finns 0,33 den har jag kört i Norge helt klockren lina bästa jag provat å bra pris också .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
                      Hade köpt power pro jag med om jag hade haft pengarna :S Anledningen att jag ska köpa tuf line är att det kostar 199kr och det tycker jag är lagom pris..
                      Power Pro kostar 229 fraktfritt på beten.nu så det är ju lätt värt att lägga de extra 30 pengarna på det tycker jag. Kör med 0.36 PP och är supernöjd.
                      Senast ändrad av LinusF; 2012-04-17, 21:24.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                      4 svar
                      473 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg perch61
                      av perch61

Startad av frycke, 2026-06-12, 21:32
                      0 svar
                      142 visningar