0.40 till jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

0.40 till jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Använder själv samma kombo till jerk. Då är det inget utrustnings fel utan du behöver bara öva. Ta det lugnt när du kastar tills du lärt dig ordentligt..

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
    Linan skär inte ner för mig, utan får övervarvning när man tar i för mycket. visst kan jag köra alla c-vikter men då kommer jag ingenstans om jag inte tar i.

För övrigt kör jag på Predator rullen och strike wire extreme. kan ju inte direkt säga att dessa är sämre än andra ambor eller flätlinor.

Exxet: jag virar linan 4-5 varv runt armen och backar bakåt. Om jag är i båt så brukar jag åka runt å göra samma sak dock så drar jag istället för att backa.

Visst bör jag förbättra min kast teknik, men det kommer med tiden, rullen har fått utstå 2 rejäla backslag bara så den håller ett tag till.

Kommentera

Vad är fördelen med att köra med klenare lina? Jag kan inte se någon alls. När det gäller att linan nyper vid fiske med tunn flätlina så kanske jag ska klargöra att det inte är något som händer hela tiden, utan någon gång per säsong. Jag har ändå jerkat ca. tio år så total novis är jag inte. Om ni är så otroligt skickliga så att ni aldrig får en tunn lina som nyper så är det bara att gratulera. Bra jobbat! För egen del fungerar det väldigt fint med 0.41. Dessutom är man helt trygg vid bottennapp o.dyl.
      Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Finns ett linmärke som skurit för mig och det är spider-wire , när det gäller andra märken har det aldrig varit problem, kör inte över 0:20 linor till något fiske förutom i Norge, (fiskar inte gädda) kan stå och dänga 150 gr beten från torsk-båtar utan tendens till linresning eller att den skär och alltid med 2 C-Vikter.......

Det ända jag har märkt ibland är att linan har en viss tendens att kärva och hugga fast i underliggande lager innan den blivit blöt, detta botar jag genom att ställa rullen 90 grader vid kast , veven rakt upp eller ner beroende på höger eller vänster-vevat.

Då ramlar linan delvis av själv från spolen vilket botar tendensen att skära och samtidigt får jag handleden rak och kan kasta mjukare....

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
          Vad är fördelen med att köra med klenare lina? Jag kan inte se någon alls. När det gäller att linan nyper vid fiske med tunn flätlina så kanske jag ska klargöra att det inte är något som händer hela tiden, utan någon gång per säsong. Jag har ändå jerkat ca. tio år så total novis är jag inte. Om ni är så otroligt skickliga så att ni aldrig får en tunn lina som nyper så är det bara att gratulera. Bra jobbat! För egen del fungerar det väldigt fint med 0.41. Dessutom är man helt trygg vid bottennapp o.dyl.
          Förlåt oss, ingen som menar att du eller TS är mindre skickliga. Alla har sina problem ibland, till å från. Och oft så drar man förhastade slutsatser på vad orsaken kan vara. Jag har på en rulle (JB:n)märkt att en tynnre lina skär ner mindre, detta kan bero (vet ej gissar nu) på hur linans diameter stämmmer ihop med rullens uppläggning. Sen kan det skilja på linor också. Just JB.n har Adrenalin och en grövre pga rea. och den frasar i linan vid kast varven hugger i under hela kastet inte så det fastnar men det hörs, kastar dåligt, taskig linuppläggning.

Men till TS: Visst kan man ha 0,41, det är inget fel i sig. Men som jag sa tidigare, har du probem med att linan smäller av lite då och då, sök den verkliga orsaken till det problemet och lös det inte med grövre lina, för jag tror inte det är den bästa lösningen. som så ofta med problemlösning så blir resultatet ibland att man bara flyttar problemet till något nytt.

Spolaxeln i en Amba är som en 3 tums spik (något bättre legering) men sätt en spik i skruvstädet, bind på 0,40 flätlina och slit av den några gånger och granska sen spiken, Och då ska man beakta att lagren är ännu känsligare för denna enorma kraft, du får genomslag i smörjfilmen vilket ger direktkontakt och ev. märken i lagerbanorna och därmed är ett växande problem startat.

Glömde ju svara på din fråga Lucius: För mig är fördelen med en något tynnre lina enligt följande:
          1: tycker att en tunn lina kastar bättre.
          2: Om en tvärnit skulle ske så vill jag att LINAN går av lätt så jag inte belastar rullen med den kraften. Vanliga jerkar kostar 150:- att förlora den + lite lina är billigt jämfört med krökt spolaxel, pajjade lager och vridet stativ på en predator.
          3: En tynnre lina skär lättare genom vattnet vilket ger jerken/vobblern/draget mer spelrum, man kan tänka sig att en grov lina sitter mer fast i vattnet vilket förhindrar dragets rörelser.
          4: Jag får på lite mer nylon underst på spolen och plats med mina 135 Power Pro , om det är en fördel eller kanske bara en nojja vet jag inte men ändå
          5: Dimension runt 0,32 tycker jag är en bra avvägning även om tynnre räcker.
          Senast ändrad av Exxet; 2012-04-18, 11:54.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Bra inlägg Exxet! Men jag har fortfarande svårt att se att PP 0,36 är en tunn/klen lina...Sedan hävdar jag fortfarande att efter ett tag minskar problemen med multirulle!

Kommentera

Som sagt. 0.41 har jag aldrig haft problem med. Så spolaxlarna är raka och fina. 0.36 är säkert tillräckligt bitig. Använder själv 0.36 för mitt fiske med skeddrag, mindre spinnerbaits, jiggar osv.

Kommentera

Tack ElCamino. OBS! jag skriver vad jag upplever och ser på saken, lär samtidigt av det ni framför, ibland har man fel så det ryker.

Håller med 0,36 är ingen tunn lina. Men känns som att vi kommit lite

Snusdennis vill ha 0,41 till att kasta 35 grams drag ?

Sen vet jag inte nu vem som förde in problemet med att ha grovt för att linan smäller av då och då.

Annars kan man ju ha precis vad man tycker. Men min erfarenhet är inte att grov lina ger mindre problem med iskärning mm. Den lina jag haft mest problem med har samtidigt varit den grövsta, (0,37-0,41 minns ej exakt, men kommer ihåg att jag tvekade länge, men den reades för nån spottstyver) kan visst bero på märket men ändå.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det är, tyvärr, stor skillnad mellan linorna. Det kan nog vara vettigt att hålla sig till erkänt bra linor som PP eller Tuf Line. Mest problem hade jag med en lina jag skulle testfiska åt ett företag. Linan luddade, gick av vid mycket litet påfrestning och betedde sig som en lina kan göra ifall man har en sprucken keramisk ring (vilket inte var fallet). Så det ärväl ytterligare ett tips. Det finns ju några väl beprövade linor på marknaden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
                    Det är, tyvärr, stor skillnad mellan linorna. Det kan nog vara vettigt att hålla sig till erkänt bra linor som PP eller Tuf Line. Mest problem hade jag med en lina jag skulle testfiska åt ett företag. Linan luddade, gick av vid mycket litet påfrestning och betedde sig som en lina kan göra ifall man har en sprucken keramisk ring (vilket inte var fallet). Så det ärväl ytterligare ett tips. Det finns ju några väl beprövade linor på marknaden.

Går det bra att kasta 35gr med 0.41?

Kommentera

Jag gör det, funkar för mig. Men det var väl från 35 g och uppåt? Om huvudsakligen skulle fiska med beten runt 35 g så skulle jag ha 0.36. (Som jag skrivit ovan). Om det handlar om ännu lättare jiggfiske kör jag haspel med 0.20 och ibland ännu tunnare. Vid det fisket behöver du en lina som skär bättre i vattnet och några fyrahundrakronors bottennapp är ju inte aktuella.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
                      12 svar
                      1 466 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                      25 svar
                      2 431 visningar