0.40 till jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

0.40 till jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
    Han kastar antagligen som mig.. jag snärtar av 0,32 utan problem. Haft ett skatbo i år och då flög min bustern till månen...

Bytte då till 0,36 på båda rullarna, men inte haft något skatbo än, lyckades dock sätta en pigg i en stock någonstans å linan gick ändå av... så ska nog byta upp mig själv till 0,40 för att vara på säkra sidan.
    Undrar bara lite vad ni använder för rullar och linor. Snärta av 0,32 som ingenting och behöva gå upp till 0,36 0,40 för att undvika att linan skär ner.
    Andvänd bra rullar och linor så är nog problemet löst..

Kommentera

Varför tar ni i så in i h-e när ni kastar?Flytta båten lite närmare istället?Annars går min röst till PP.För övrigt kan man undra över jämnheten i kvalitet på flätlina,jag böt nyligen tufline 0,19 mot PP0,19.Tufline linan va lika tjock som PP 0,32...
      Var det inte någon som sa att det va tvärt om?
      Senast ändrad av ElCamino; 2012-04-17, 20:44.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Undrar bara lite vad ni använder för rullar och linor. Snärta av 0,32 som ingenting och behöva gå upp till 0,36 0,40 för att undvika att linan skär ner.
        Det undrar jag också! Kanske borde gå tillbaks till haspel?

Kommentera

Ursprungligen postat av Lucius Visa inlägg
          Exxet, du får läsa lite mer noggrant. Jag vill ha grov lina just för att undvika situationen att linan skär ner i spolen, vilket oftare händer med en tunn lina, exempelvis 0,28.

Med 0,41 är den situationen ovanlig. Jag har nog aldrig varit med om det.

Det var omtänksamt av dig att tipsa om att träna kastteknik. Tror dock att även den allra skickligaste (kanske du?) någon gång emellanåt får skatbo, professional overrun eller liknande.
          Hej Roger, jo det kan jag hålla med om att skär det ner så kan grövre va bättre men redan där finns nått skumt då andra inte har det problemet. Jodå visst får jag också skatbo, men aldrig så våldsamma så det det smäller av, det blir linresning mot slutet och kastet bromsar in mjukt tills det tar stop, men då är det så lite energi kvar i kastet att nån lina har aldrig gått av pga over-run. I älvkarleby gäller nylon och inte ens det har jag kastat av,trotts 100-120 gr kastvikt och lin-styrka motsvarande 0,17 flät.

Så att gå upp i styrka av den anledningen tycker jag låter lite knepigt. mina PP 0,32 och 0,36 har aldrig skurit ner så allvarligt på nån av mina rullar, TGC, Predator, JB och C3.

Jag tror inte det handlar om skicklighet utan om det ElCamino säger, toksatsning med för mycket slutsnärt istället för att låta kasten flyta mjukt från start till släpp.

Jag vill inte låta som en messersmith men jag kan inte tänka mig att en rulle mår bra av att rycka av en lina med styrka uppemot 30-40 kg där kraften går direkt in i spolen. Men det är era rullar,visst kan man ha grov lina, men helst inte av den anledningen. Då borde man finna på en annan lösning på problemet först.
          Senast ändrad av Exxet; 2012-04-17, 22:36.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Största fördelen tycker jag är att när jag sätter betet i någon skit så kan jag släppa ut lina, vira den två varv runt handsken och dra tills det lossnar eller krokarna rätar ut sig. Vill kunna kasta så nära dit jag vill komma som möjligt, 9/10 sätter jag där de ska med någon decimeter från en vass eller ett stenparti. Hade jag inte haft den säkerheten att jag vet att jag inte kommer förlora draget hade jag inte vågat ta 10% chans risk att förlora mitt bete.

Backslag har inte vart så stort problem men det känns ändå safe att veta att iallafall linan pallar. Har dock inte tänkt på att rullen kanske tar stryk, men det händer så pass sällan så jag tycker fortfarande men pp0.40 är en bra försäkring!

Vh/Isak

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
              Hade köpt power pro jag med om jag hade haft pengarna :S Anledningen att jag ska köpa tuf line är att det kostar 199kr och det tycker jag är lagom pris..
              Ja om du hade läst vad jag skrivit så hade du själv funnit att du kan hitta Power Pro för nästan hälften av det du är beredd att lägga i detta fallet (199:-)
              Tex: http://www.ebay.com/itm/Power-Pro-Sp...item43aed378be
              17.50$ Inkl frakt, ca 118 SEK i dagens valuta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ajsak Visa inlägg
                Största fördelen tycker jag är att när jag sätter betet i någon skit så kan jag släppa ut lina, vira den två varv runt handsken och dra tills det lossnar eller krokarna rätar ut sig. Vill kunna kasta så nära dit jag vill komma som möjligt, 9/10 sätter jag där de ska med någon decimeter från en vass eller ett stenparti. Hade jag inte haft den säkerheten att jag vet att jag inte kommer förlora draget hade jag inte vågat ta 10% chans risk att förlora mitt bete.

Backslag har inte vart så stort problem men det känns ändå safe att veta att iallafall linan pallar. Har dock inte tänkt på att rullen kanske tar stryk, men det händer så pass sällan så jag tycker fortfarande men pp0.40 är en bra försäkring!

Vh/Isak
                Jag har kört med tjocka linor för just det. Inte tycker jag att man räddat mer beten för det. Räta krokar kan jag ändå göra. Med en 25-30 kgs lina kan man lägga fin press på.

Till trådskaparen: kika ebay eller Tradera. Då kan du komma över lina till den kurs du tänkt dig . Såg så sent som igår fireline tracer braide gick för ca 200 kr. Då på 300 yard vilket motsvarar 275 meter.
                Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Linan skär inte ner för mig, utan får övervarvning när man tar i för mycket. visst kan jag köra alla c-vikter men då kommer jag ingenstans om jag inte tar i.

För övrigt kör jag på Predator rullen och strike wire extreme. kan ju inte direkt säga att dessa är sämre än andra ambor eller flätlinor.

Exxet: jag virar linan 4-5 varv runt armen och backar bakåt. Om jag är i båt så brukar jag åka runt å göra samma sak dock så drar jag istället för att backa.

Visst bör jag förbättra min kast teknik, men det kommer med tiden, rullen har fått utstå 2 rejäla backslag bara så den håller ett tag till.
                  Senast ändrad av Guest; 2012-04-18, 09:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
                    Linan skär inte ner för mig, utan får övervarvning när man tar i för mycket. visst kan jag köra alla c-vikter men då kommer jag ingenstans om jag inte tar i.

För övrigt kör jag på Predator rullen och strike wire extreme. kan ju inte direkt säga att dessa är sämre än andra ambor eller flätlinor.
                    Då är mitt tips till dig att ha lite mekaniskbroms eller att du sätter tummen mot spolen lite lätt strax före att betet bryter vattenytan.

Då borde du slippa lite av övervarvningen. C-bromsen bromsar men bromsar inte så jäkla mycket som man vill tro. Du kan testa aktivera en eller två c-bromsvikter till. Om du inte vill använda den mekaniska bromsen. Fast detta har du säkert testat.
                    Senast ändrad av Gimlan; 2012-04-18, 09:35.
                    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Jag tror mycket av problemen avtar med rutin.Av någon anledning slutar linan att "skära ner" efter nån säsong eller två... ;-)
                      Senast ändrad av ElCamino; 2012-04-18, 10:06.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                      25 svar
                      2 452 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                      13 svar
                      694 visningar
                      0 gillar