Kasta med fluorocarbon på multirullen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kasta med fluorocarbon på multirullen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kasta med fluorocarbon på multirullen?

Jag har i mina lätt-/ultralätta försök experimenterat lite med fluorocarbon. Dock bara av de lite billigare och i Sverige lättilgängliga Sufix Invisiline och Trilene Fluoro.
    Då jag inte blev så särdeles imponerad av kastegenskaperna, störde mig på det hopplösa linminnet och på linornas styvhet återgick således till flätlina. Jag tycker dock det är lite knepigt att få ner 3g wobblers då flälinans flytkraft är så stor. Har därför beslutat mig för att ge fluorocarbonet en andra chans och beställt lite annat från utlandet.

Är det någon som har erfarenhet av fluorocarbon som huvudlina och kan dela med sig av tips, märken osv.?

Kanske skulle prova en sjunkande flätlina?
    http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Eller nanofil, jag kör nanofil på min luna 103 och den uppför sig riktigt bra.
      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Varför inte en riktigt bra nylon?? Kör själv med carbotex. Klart mycket stummare än vanlig nylon. Kastar och krokar kanon.
        Använder bara flät till gädda och gös. Till hårdhuggande fisk som lax och ädel och till borre är nylon att föredra.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
          Varför inte en riktigt bra nylon?? Kör själv med carbotex. Klart mycket stummare än vanlig nylon. Kastar och krokar kanon.
          Använder bara flät till gädda och gös. Till hårdhuggande fisk som lax och ädel och till borre är nylon att föredra.
          Vilken modell kör du och var köper du linan ?

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
            Vilken modell kör du och var köper du linan ?
            Jag har köpt mina från fishandsave. Finns bara några få kvar tyvärr.

Kommentera

Har inte testat någon sjunkande flätlina. Kanske får ta hem en spole och göra lite test? Nylon har jag också sneglat på så jag får nog göra en beställning och jämföra lite. Intressant ändå att så få har testat!
              Vi får sluta fega och bygga en kunskapsbas

Kommentera

Körde fluorocarbon på ett par haspelrullar en säsong. Tänkte att det skulle passa bra till feederfisket på lite längre distans, mindre töj. Tyckte dock precis som du att linan hade för stora nackdelar (främst linminnet störde mig mycket) för att det skulle vara värt det. Minns inte vilket fabrikat men det var inget premium. Blir intressant att höra om det finns bättre grejer.

Kommentera

Ursprungligen postat av MFEGFT
                  Jag kan bara uttala mig om Trilene FC. Spolade på min dåvarande MGX med 0.14mm. Upplevde linan som svårkastad och stel. Ingen känsla samt högt linminne som i sig tog bort precisionskasten också. Kontakten med betena tyckte jag också försvann avsevärt.
                  Bör tillägas att jag enbart kört flätlina de senaste 15 åren till allt spinnfiske. Med detta i minnet så kanske de blev fel ställda förväntningar då jag väl testade FC. Två helt olika sorters linor som kanske inte bör jämföras sinsemellan ??

Läser man diverse tester från t.ex usa så verkar FC vara "the way to go" när det kommer till lättare fisket.. FC av märket Sunline har jag för mig brukar användas ofta om jag minns rätt.
                  Exakt mina erfarenheter och intryck!
                  Jag kan inte komma över att hela den amerikanska och japanska fiskeeliten använder FC på multirullarna till just lättare fiske. Har faktiskt lite Sunline Biwako Guide på ingång. Funkar det för dom får det fan funka för mig

Kommentera

En stor anledning att man använder fc och nylon är att ju att deras Bass är som vår abborre väldigt skör i munnen. Har du stum lina till ett styvt "bassspö" så rycker du kroken ur munnen på fisken. Lite töj vill just därför ha. Men inte så mycket som många av våra linor som verkligen gör skäl för namnet gummiband...

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                    Exakt mina erfarenheter och intryck!
                    Jag kan inte komma över att hela den amerikanska och japanska fiskeeliten använder FC på multirullarna till just lättare fiske. Har faktiskt lite Sunline Biwako Guide på ingång. Funkar det för dom får det fan funka för mig

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                    25 svar
                    2 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                    13 svar
                    694 visningar
                    0 gillar