Kasta med fluorocarbon på multirullen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kasta med fluorocarbon på multirullen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Lite OT:

Jag har en fråga ang. ämnet:
    Får ni något med finess-prylar när man fiskar i abborre/gäddvatten?
    Små wobblers har fungerat ganska bra för mig när jag ha fiskat efter öring uppe i norr,
    men dom har fungerat sämre än andra tekniker för mig i mina "vanliga" vatten.
    Från bryggan, på landet, när jag metade efter abborre med mina barn, då var jag tvungen att byta till dropshot med mask för att kunna hålla jämna steg med dom.

Det är klart att man tappar många fiskar om man fiskar abborre med ett "basssppö" och stum lina, men jag har kommit på att det finns två saker som hjälper en på traven. Den ena är att ha en FC tafs på kanske 50 cm och den andra att ha rätt lös slirbroms, när man drillar.

//T
    Jag har inte ägnat det riktigt ultralätta så mycket tid än då jag saknat spö. Men nu när jag tagit hem ett räknar jag med att kunna ge det lite tid, även om det mest är ett sidoprojekt. Jag tycker jag har haft rätt bra framgång med både wobblers och spinnare runt 4-5g. Ffa jagande abborre men även enstaka snipa.
    Tycker det kan vara svårt att ställa tekniker emot varandra. Vissa dagar funkar något och är det enda som funkar, andra dagar går det inte alls.

Jag har egentligen inte haft några problem med tappade borrar alls på flätlina och snabbt spö. Det jag upplever oftast leder till tappad fisk är om mina krokar slöar till sig.

Kommentera

Finessprylar är ju kul att fiska med, men om det är effektivt? I de vatten jag fiskar mest, så näää. Borrejakterna brukar väl börja att man testar lite miniprylar, men slutar oftast med att man har ösfiske på en 18 grams gammal reflex

Kommentera

Missförstå mig inte, jag vill inte skapa en diskussion om vilken teknik är bäst/effektivast. Inte alls.
        Tanken med mitt inlägg var att berätta att finesse metoden har tyvärr inte levererat som förväntat i mina vatten och det är bara och acceptera det. Jag gav upp helt enkelt!

Men finesse metoden kan fungera riktigt bra i andra vatten och då vill jag få lite info om hur dessa vatten ser ut!

//T
        Senast ändrad av tonyex; 2014-01-09, 21:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Missförstå mig inte, jag vill inte skapa en diskussion om vilken teknik är bäst/effektivast. Inte alls.
          Tanken med mitt inlägg var att berätta att finesse metoden har tyvärr inte levererat som förväntat i mina vatten och det är bara och acceptera det. Jag gav upp helt enkelt!

Men finesse metoden kan fungera riktigt bra i andra vatten och då vill jag få lite info om hur dessa vatten ser ut!

//T
          Näe, det funkar kanske inte för alla, alltid. Det finns annars en tråd om baitfinesse i allmänhet, så vi kanske kunde hålla oss i närheten av trådämnet här: Fluorocarbon på multirulle

Kommentera

då kommer jag in med frågan om GROV FC på multi?
            jag leker nämligen med tanken att köra med FC på mitt gäddfiske...men, allt man läser (utom vad jag förstått på svaren jag fått i en annan tråd där det hänvisades rätt mycket till Tobias Fränstam och artikel i fiskefeber, då han visst kör med FC i sitt gäddfiske en del vad jag förstått, även han på liknande vis jag brukar idka mycket av mitt gäddfiske på, amerikansk-inspirerat så att säga ) handlar om finess-grejer och att det ändå är rätt trilskigt å stelt/mycket linminne/tråkigt att kasta trots då väldigt tunna dimensioner (jag är tveksam att jag kommer våga spola på mindre än 0.45 om jag gör slag i saken, även om nu Tobias verkar köra 0.4).

Jag är ju egentligen van att köra flätlina+lite olika tafsar (ofta 1mm FC, faktiskt just återgått till 1mm FC återigen alldeles nyss efter längre tid med en del annat material).

Så, inte vet jag, bumpar/spär på denna tråden lite då den är intressant och förtjänar mer input (och jag vill gärna höra om nån kommit fram till nåt fabrikat som tycks bättre lämpat att kasta med etc).

Mvh
            /peter
            https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Hm, fluorcarbon är inte alls lämpat vad jag kan förstå för att använda som huvudlina på varesig haspel eller multi, däremot som tafsmaterial - det är där funktionen med fluorcarbon är bra, inte som huvudlina.

Vad jag fattar av de övriga inläggen här och vad jag känner till själv är det bästa för såväl haspel som multi riktigt bra mono/nylon-lina eller nanaofil/PowerPro super-8-slick som funkar allra bäst som huvudlinor för det fiske som 99% av oss svenskar bedriver.

Det jag känner till är att just nanofilen och super8slicken är att dom har en väldigt bra coating som får dom att fungera extra bra. Att jämföra dessa linor med de äldre modellerna av flätlinor är inte möjligt då dom beter sig helt annorlunda, bl a kastar man sämre med de gamla flätlinorna genom högre friktion, och varje gång du kastar med t ex en multi skriker det i såväl rullen som spööglorna när linan löper ut med den äldre typen av flätlina - det är däremot tyst med den nya typen av superlina som är väldigt rund tack vare coatingen.

Det går att köpa billig flätlina över nätet, men den är alltid spunnen och har aldrig den coating jag pratar om, den coating som förenar det bästa av två varldar: nylonens rundhet och dynemafiberns styrka!

De linor som säljs över nätet är i stort sett som de första spunna linorna som kom ut på marknaden, t ex den första vågen av fireline... den vill jag inte ens tänka på längre, den hade bara en fördel och det var styrkan - kastade kortare, fransade sig något otroligt, blev platt på rullen när den blivit blöt, grävde ner sig i de underliggande lagren... att linan fransade förde med sig att man konstant måste korta av linan, den blev minst sagt dyr i drift.

Viktigt är också när man lägger på ny lina på rullen att man lägger på den genom att spola på linan genom att veva på den - plockar man av spolen och kör för hand läggs linan inte på som den ska... = fel linuppläggning och trassel, ute få fiske inträffar sedan ett oväntat fenomen... linan tycks växa på spolen - trassel kommer som "snabbare än ett sms"...! (ett brev på posten).

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                Exakt mina erfarenheter och intryck!
                Jag kan inte komma över att hela den amerikanska och japanska fiskeeliten använder FC på multirullarna till just lättare fiske. Har faktiskt lite Sunline Biwako Guide på ingång. Funkar det för dom får det fan funka för mig
                Kom ni fram till något under 2014 ang att spola på FC som huvudlina?
                Berkley marknadsför ju sin 100% FC som just en huvudlina till multi och inte som tafsmaterial (svinnöjd med den till tafs).

Kollar man, som sagt, bassproffsen på youtube när dom snackar om sina setups så är FC vanligt och bra mycket tjockare än 0,14 som MFEGFT testat här ovan.

Exempel (0,30 eller downsize'a till 0,28 om jag fattar rätt)

Mvh
                en som snart ska ta steget till multi från haspel

Kommentera

jag skrev ett absurt långt inlägg i en tråd här på brädan om mitt ytterst små-skaliga testande av FC och kom fram till att för min egen del så var det inte nåt jag ser värdet i.
                  Använde mig av just Berkley Trilene 0.45 där om jag minns rätt... jag citerar in min egen wall-of-text hära, jag har inte orkat läsa igenom den själv nu, men, skrev sjukt mycket om mina upplevelser, som ju dock kanske är lite udda då det för min del rörde sig om groeöfv lina...

Ursprungligen postat av ((( Visa inlägg
                  Ska man utgå från vad som syns på bilderna i artikeln (och lita på att det är det som tobias vanligen använder sig av) så är det denna:

Så, det är ju egentligen en rätt billig lina om nån vill testa på å köra med fluo som huvudlina.

***varning för wall-of-text... vet inte riktigt, av ingen speciell anledning så skrev jag ner lite av mina tankar kring det extremt lilla test med FC som jag gjort, och, ptja, de blev mycket svammel här då mellan kaffet och den goda whiskyn***

Jag testade att köra FC som lina nu i dagarna (onsdag+torsdag närmare bestämt), precis som jag snackade om att jag kanske skulle göra.
                  Dock blev den lina jag kunde komma över så snabbt Trilene 100% Fluorocarbon 0.45mm. Och, nej, det är ju inte kanske helt jämförbart rättvist, men, detta är ju heller inte ett oberoende produkttest direkt utan jag utgick ifrån vad jag eventuellt kunde tänka mig spola på min rulle och kom fram till att jag var tveksam till nåt under den grovleken bara för utifall att liksom...men, mer om sånt längre ned...

OBSERVERA! som sagt, jag körde ju dels INTE med samma sorts lina som Tobias kör med. Sen inte heller samma dimension. Samt så är detta som jag kommer skriva då såklart enbart baserat på mig själv, mina egna upplevelser, samt såklart mina egna tillkortakommanden och även såklart utifrån mina egna erfarenheter, svårt göra nåt annat. t ex så har jag ju enbart fiskat med flätlina de senaste +10åren om jag inte stått å dängt med flugspöet vill säga. Så, upplevelser och hantering av tjock nylon etc är ju sedan länge glömt, annat än som tafsmaterial då.

Jag kom i mitt fiskande fram till att nackdelarna FÖR MIG och MITT FISKE klart var större än de eventuella fördelarna som FC möjligen kan ge mig.
                  Fördelarna med FC som jag kan se skulle vara; nötningståligheten mot stenar etc, att den inte suger vatten och därmed inte transporterar kallt vatten till händer/rulle etc nu under de kalla månaderna innan is-helvetet är hära samt dess snabbare sjunkande genom vattnet. Sen en STOR fördel med FC/nylon etc i mina ögon är ju att en rulle med sånt material på är ju så sjuuukt mycket snyggare å kolla på rent visuellt... men, det får man inte fler fiskar på...tror ja?

Det är egentligen enda fördelarna som jag kan tänka mig att jag personligen får på FC, eventuellt dess osynlighet också, men, har själv svårt att se att inte en lite längre tafs av FC ska ge ungefär samma effekt då det kommer till mitt gäddfiske.
                  Dock är det ju såklart inte omöjligt att det kan komma situationer där det hade gjort verkligt stor skillnad. Men, då fiske är på sånt vis att förutsättningarna rent teoretiskt kan ändras i princip 100% mellan ett kast och nästa så vet jag inte hur fan man skulle kunna kvantifiera nåt sånt.

Känns ju som det även är just detta som är en stor del av tjusningen med fiske. Inget kast, oavsett, precision etc är det andra likt. T ex så hade jag faktiskt helt ärligt haft det väldigt segt på gäddfisket senaste 2-3veckorna innan jag gjorde bytet över till FC. Sedan bytet var gjort så tog jag äntligen återigen en gädda på över 100cm (ja, hade gått så länge sen senaste över 100 att nästan glömt hur det var) under dag#2 med FC som lina. Och, nej, nu är ju en 100plussare inte nåt som är nåt att skriva brev hem om, men, är ändå ett enkelt sätt för min egen del att bry mig om huruvida en fisk är över eller under 100.
                  Detta får mig dock inte att tro att det som var anledningen till förbättrat fiske satt i linan då det är allt för många faktorer som spelar in utöver det.

Nackdelarna däremot tycker jag var desto större.
                  Största nackdelen för mig tyckte jag faktiskt var att FC har en rätt stor egenvikt (återigen, ja, jag hade en tjockare dimension - 0.4493 gentemot prologic-linan på 0.405 eller va den var på).
                  Detta kombinerat med dess lite mjukare karaktär gjorde att, åtminstone för mig som van flätline-fiskare, jag skarpt ogillade linbågens karaktär och "aktion" och mina möjligheter till att fiska in betet på ett för mig önskvärt vis.
                  Jag känner mig betydligt bättre och bekvämare att åstadkomma det jag vill rent fiskemässigt med flät+FCtafs.
                  Både att bättre styra djupet jag fiskar på samt alltså också då i perioder fiska med ett väldigt långsamt (ibland nära på obefintligt sniglande framåt) inspinnande kombinerat med twitchande och "frifallande" av betet. Tyckte nog det kändes lika svårt på kort som lång lina.

Detta som sagt tycker jag var huvudsakliga problemet med FCn, jag lägger ju klart störst vikt vid att kunna presentera betet på ett, för mig i alla fall, rimligt vettigt vis. Och, nej, det var ju inte som att det inte gick presentera bete bra, bevisligen funkade det fint med tanke på all fisk jag fick (dock som sagt, inget att skryta om på de två dagarna).
                  Man skulle säkert snabbt bli bra på att använda FC bättre. Men, varför ska jag? om jag utöver detta redan stora problem (återigen, ett problem i mina ögon) dessutom har många mer saker som jag störde mig på med FC?

När jag spolade på linan, själv, ute i skogen, så tänkte jag att "men saaatan! de här kommer ju ALDRIG gå använda?!?!?!" maken till lina som vill på resa ragg får man fan leta efter, och, ja, återigen, jag hade tjockare lina...
                  tänkte att detta aldrig kommer gå, typ 3försiktiga kast senare så tänkte jag att "de va ju inte så farligt" frrrrrrllllluullll så fick man en mysigt lin-sprängd rulle när man började dra på i kasten lite granna...
                  Detta kom jag dock rätt snabbt överens med, och mot slutet av andra dan var det till och med så att jag gillade känslan att kasta fluon.
                  Men, det är ändå en nackdel att den vill resa ragg bara man tittar lite snett på den liksom...

Hållbarheten är också den både + och minus, tål ju nötas mot skit jääävligt bra tycker jag. Sen så var faktiskt dess styrka även den riktigt bra. Jag pressar oftast linor rätt hårt när jag fiskar, +100cms-gäddan fick inte lång simtur innan jag hade landat den t ex.
                  Slet även av krokböjen på en vanlig gamakatsu jiggskalle 5/0 (alltså sån vanlig tunn jiggkrok) som jag hade satt i ett träd... vilket var fan heeelt livsfarligt med FCn den töjdes ju så galet mycket innan den slet av kroken = det kom en 5grams skalle vinande tvärs över älven förbi mig i typ 1miljon km i timmen...

Sen gör linans relativt mjuka karaktär att jag tycker det är svårare att liksom "jucka/snärta/wiggla loss" botten(stock och sten)-napp då linan då istället flexar lite och ens twitchande snarare driver in kroken mer i stockar än att eventuellt jucka loss skiten.
                  Samt så håller den ju definitivt inte lika bra som de slags flätlinor jag vanligen kör med (tjocka flätlinor då, huvudsakligen för att jag ofta fiskar på sånt sätt att fastna i gamla stockar etc i vattnet inte alls är ovanligt och, ptja, ja e fattig så, jag vill gärna i alla fall ha möjligheten att kanske lyckas räta krokar eller så å få tillbaka beten eventuellt...) och jag har tappat ett par beten som jag annars troligen hade fått tillbaka om flätet hade suttit på. Inte hela världen såklart. Men, ändå onödigt flera plan.

Sen nu till det som jag känner är avslutningsvis viktigt att poängtera och en till nackdel med FCn.
                  Jag skulle inte vilja köra med FC för att jerka hem liksom hårde jerkbeten. Vilket också är nåt som Tobias säger på de där youtubeklippet även.
                  Visst, det funkar till mindre jerkgrejer tyckte jag ändå. Men, nej, helst inte, då är klart flät överlägset tycker jag tveklöst.
                  Och då får man ju då lov att peka ut det faktum att jag dels inte har råd eller ork (mer om det senare) till att ha med mig två kompletta uppsättningar spön ut på mina turer.

Jag har ett spö, och därmed basta. och, detta enda spö får allt lov att på bästa sätt täcka upp allt jag möjligen kan komma vilja göra.

Visst, jag skulle kanske (redan nästa säsong kommer jag, om allt går som det ska i mitt planerade mekande, ha tillgång till två kompletta rullar med lite olika "kompetensområden" så att säga) kunna ha med mig två st rullar ut och byta rulle bara på det spöet jag kör med.

Men, det känns föga troligt att jag nånsin skulle göra slag i saken och faktiskt idas byta rulle på ett spö jag redan fiskar med bara för att jag t ex vill gå från att snigelfiska nåt mjuk-gummi till att jerka nåt hårdbete, och, om jag nu gjorde det bytet så skulle jag ändå sen aldrig i livet orka gå tillbaka till den FCpreppade rullen om jag sen ville köra mjukgummit igen.
                  Och, ptja, det om att ha två kompletta spön med går fetbort för min del helt enkelt då jag i princip uteslutande fiskar från land (då jag inte har råd/möjlighet att ha båt) vilket innebär en hel del längre "promenader" (läs snubbla och ramla sig fram genom ris och snår) där jag helst vill ha så lite som möjligt med, nu har jag ändå oftast i mina ögon med på tok för mycket och så, men, nej, helst inte ett till spö med...

Så, jag säger nej till FC som huvudsaklig lina för mitt egna fiske.
                  Funderade ett litet tag på om jag skulle beställa den där prologic-linan i 0.405 bara för att testa liksom? men, sen insåg jag att oavsett om någon eller några av nackdelarna med det jag upplevde med 0.45Trilene skulle förbättras med en annan sorts och tunnare lina så är i mitt tycke inte fördelarna nog stora för att jag kommer vilja göra det. +att jag känner mig avogt inställd mot att gå ner i brottstyrkan mera dessutom...
                  MEN!
                  Om jag däremot hade haft andra förutsättningar, t ex båt å mer pengar etc, så, ptja, då skulle jag ju helt klart kunna tänka mig att jag kanske skulle vilja ha ett spö redo med FC på för vissa speciella situationer. Skulle alla gånger hellre ha t ex ett spö med grov flät på å ett spö med 0.4-0.45 FC på istället för ett spö med tunnare flät redo liksom.

Men, fram till dess så lägger jag hellre tid och funderingar kring att jobba fram bra och trevliga tafsar för att ge mig fördelarna hos både FC och flät.

Och, återigen, bara för å förtydliga så var ju detta inget påhopp mot Tobias eller vad han säger eller hur han fiskar eller upplever FC etc, han verkar vara dels både sjukt kunnig och till synes trevlig så, inget emot honom hans fiske eller nån annan, och återigen! NEJ!!! jag använde inte samma lina eller ens samma dimension, jag är högst medveten om det och allt som det innebär

Mvh
                  /peter
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                  14 svar
                  693 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Alin87
                  av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                  4 svar
                  505 visningar