Fiskelina tips/råd. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskelina tips/råd.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskelina tips/råd.

Tjenna.

Skulle behöva lite råd om vad man ska köpa för fiskelina som passar bäst att fiska i forsar/å'ar efter stor öring & harr ? Enda kraven är väl att linan måste palla för fiskar på runt 10kg och helst inte allt för tjock. Ska sitta på en haselrulle.

Vid fors fiske efter öring om man har flätad lina, Är det då bra att knyta på en nylon lina längst mot draget på ca 1 meter ? Tänkte för slitage mot stenar och liknande.

Ös på med tips.

Fireline. Fiskar allt med min 0.17mm fireline, gös, öring, makrill, skrubbor, horngädda, abborre och någon gädda av misstag... Aldrig gått av förutom vid stenhårt bottennapp, brukar annars rätta krokar med den linan ganska lätt om draget fastnat.
    Kan kasta så lågt som 4g wobblers med den linan, kommer inte långt men man kan inte förvänta sig nåt annat.

Rekommenderar att man hänger på lita fluorocarbon när man fiskar vid stenar, brukar bara köra med runt 40-50cm på kusten. Så antar att de är likadant om inte värre vid forsar med stenar.

De som oftast sviker är dåliga knutar, så se till o öva på knutarna... En bra knut ska hålla lika stor tyngd som linan.
    Folk som är vana vid att köra havsfiske efter torsk osv brukar ofta göra misstaget att göra likadan knut på fireline, vilket bara gör så att knuten åker upp vid mycke påfrestning... Leta efter flätlina knutar får du göra själv.
    Senast ändrad av Snöhäst; 2014-03-09, 11:02.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Aldrig fiskat i forsar osv. Men jag skulle nog välja en överdimensionerad lina just pga den kommer nötas mot stenar osv. Och en bit nylon lr fc i änden skadar nog inte .
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Brukade fiska efter Öring, Regnbåge och Harr i strömmande vatten en gång i tiden innan jag såg ljuset och sadlade om till Gäddfiske, och karade mig då med en 0,12 Fireline som jag fiskade utan monotafs. Kan inte minnas att jag skulle ha förlorat speciellt många beten i bottennapp eller pga avnött lina, men däremot knäckte jag ett spö när jag försökte lossa ett bottennapp en gång. Vad hjälper 10kg:s dragstyrka om rullen och spöt bara orkar med 2,5 kg ?

Kommentera

sufix 832. Nötningståligheten är grym!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Edebyarn, 2022-04-28, 11:15
          12 svar
          1 466 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg .art
          av .art

Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
          25 svar
          2 433 visningar