Testa nylon till abborre fisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Testa nylon till abborre fisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Toppentips! Eftersom jag nästan aldrig får abborre de få gånger jag försöker så vet jag nu vad det beror på
    Förundrad dock, varför funkar nylon/FC (?) bättre? Syns/skrämmer de mindre än flät eller blir gången på betet ngt annorlunda eller vad?
    Kanske linljudet som många flätlinor ger mot linöglorna, förs ned till betet och skrämmer?

Kommentera

för mig som använt nylon på rullarna de första 30-35 åren av mitt fiske är det bara att konstatera att nylon har sina fördelar
      men flätlina har fler....FC har inga, mer än att den sjunker och är ett bra tafsmaterial....nylonlinan är lite mer förlåtande vid
      själva fightandet men jag föredrar ändå flätlinan alla dagar i veckan utom möjligen vid trolling och om jag nån gång fiskar
      havsöring...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Måste väl räcka att ha en spölängds tafs i nylon eller fc?
        Eller menar ni att det blir bättre med hela linan i nylon? Svikten eller vad?
        Jag tvivlar
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Jag har testa med fluorocarbon till jigg både i år och förra sommaren. Svårare att kroka, man känner betet sämre och bottennapp blir ett helvete att få lös. Spolade på tunn flätlina istället och allt blev helt plötsligt mkt känsligare och 10ggr trevligare att fiska med.

Edit: kan tilägga att fluorocarbonen jag haft är högljud i ringarna också blir tokig när man kastat en kväll, detta gäller på ett haspel spö.
          Senast ändrad av Monkey; 2015-08-01, 18:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
            Jag har testa med fluorocarbon till jigg både i år och förra sommaren. Svårare att kroka, man känner betet sämre och bottennapp blir ett helvete att få lös. Spolade på tunn flätlina istället och allt blev helt plötsligt mkt känsligare och 10ggr trevligare att fiska med.
            Jag är inne på samma spår. Det blev en 0,12 lina. Sen har jag hittat en microtafs som jag nu vet även tål en 4 kilos gädda utan problem. Fast jag tappar fortfarande fler än jag får. Men jag får tillräckligt ändå.

Kommentera

Jag kör numera med en Sufix nano någonting 0,10 och 10-15pounds wiretafs med ett mustad fastach i änden. Ok för mina behov.

Kommentera

Jag får inga abborrar alls oavsett lina aldrig fått till jiggfisket.
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Lyssnade på fransmannen Frederic Julliane (stavning?) när han talade om finess-fiske för några år sen.
                  Han hade som knep att när fisket var trögt gick han över till ett spö med nylonlina istället för flät. Orsaken skulle vara ljudet.

Han tyckte vi skulle prova att släppa ut några meter lina bakom båten när den går sakta framåt på tomgång, slå till rullen och sätta kryssbutten mot örat och lyssna.

Prova gärna ni med, tror många blir förvånade......

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                    Lyssnade på fransmannen Frederic Julliane (stavning?) när han talade om finess-fiske för några år sen.
                    Han hade som knep att när fisket var trögt gick han över till ett spö med nylonlina istället för flät. Orsaken skulle vara ljudet.

Han tyckte vi skulle prova att släppa ut några meter lina bakom båten när den går sakta framåt på tomgång, slå till rullen och sätta kryssbutten mot örat och lyssna.

Prova gärna ni med, tror många blir förvånade......
                    just därför jag inte använder flät till trolling....den "sjunger" fel sång är väl ett välkänt fenomen, eller??
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                      just därför jag inte använder flät till trolling....den "sjunger" fel sång är väl ett välkänt fenomen, eller??
                      Men likt förbannat använder många flätlina till trolling och fångar bra med fisk...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                      13 svar
                      700 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Koster
                      av Koster

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                      17 svar
                      736 visningar