Ursprungligen postat av joens
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Testa nylon till abborre fisket
Collapse
X
-
Att ena stunden hylla nylon linan och sedan prata om märken på nylonlinor som är stummare eller strävar efter att vara stummare verkar lite tokigt enligt mig.
Jag har ingen aning vad det är som gör fiskarna mindre skygga mot nylon, men av tråden att döma så är flätlinan för stum och gör att vibrationer går vidare i vattnet genom linan och skrämmer iväg de skyggaste fiskarna. En nylonlina som är mjukare/flexiblare/stretchbarare verkar inte föra dessa vibrationer vidare i samma utsträckning, Så varför då sträva efter stummare nylon linor?
Köp er det billigaste nylon linan och testa fiska och bedöm själva samt tro inte på allt som skrivs på nätet för idag är inte de flesta inlägg på forum ofärgade utan tvärtom.
Detta inlägg är inte riktat till nån speciell utan min reflektion av tråden.
SkitfiskeSenast ändrad av Serigös; 2015-08-02, 22:39.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Serigös Visa inläggAtt ena stunden hylla nylon linan och sedan prata om märken på nylonlinor som är stummare eller strävar efter att vara stummare verkar lite tokigt enligt mig.
Jag har ingen aning vad det är som gör fiskarna mindre skygga mot nylon, men av tråden att döma så är flätlinan för stum och gör att vibrationer går vidare i vattnet genom linan och skrämmer iväg de skyggaste fiskarna. En nylonlina som är mjukare/flexiblare/stretchbarare verkar inte föra dessa vibrationer vidare i samma utsträckning, Så varför då sträva efter stummare nylon linor?
Köp er det billigaste nylon linan och testa fiska och bedöm själva samt tro inte på allt som skrivs på nätet för idag är inte de flesta inlägg på forum ofärgade utan tvärtom.
Detta inlägg är inte riktat till nån speciell utan min reflektion av tråden.
Skitfiske
Och den billigaste Nylonlinan är ju dessutom sanslöst billig!
En annan sak, det finns Floucoated nylonlina. Bara en tanke, lite hybrid sådär.
Köpte 300m för att grunda med och så. Billig, lite fräsigare och bra.
Skulle kanske köpa en ny rulle och testa med.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggAldrig testat själv. Men hört delade meningar om fc vid spinnfiske.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg...och dom lyder?Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggHat oxå testat nån no-name lina. O den lät typ som att den höll på o såga sönder ringarna haha
Sorry för off topic förresten.
Kommentera
-
Intressant tråd.
Jag undrar om Jerklimpan i första inlägget pratar om huggfrekvensen eller antalet landade abborrar... Om antalet landade abborrar är långt under det antal som hugger så kan man fiska med ganska löst ställd slirbroms.
En parameter har glömts bort - spöet. Jag använder ett dropshotspö med mjuk topp. Då har Fireline (0,10 mm men även 0,12 mm) fungerat utmärkt de få gånger jag fiskat abborre på det sättet.
Jag metar abborre oftast och vid flötmete är det nylon hela vägen och vid bottenmete Fireline och tafs av nylon eller fluorocarbon.
Hade jag spinnfiskat med styvare spö så ser jag fördelarna med nylonlina.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-08-02, 23:45.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inläggHur beteer sig en Flourocarbon jämte nylon?
Och generella för-/nackdelar?
Tänkte mest eftersom att fluo används flitigt(enbart?) som monolina av bassfiskare
Personligen hittar jag bara nackdelar med fc vid spinnfiske efter predatorer. Att det finns skygga fiskar kan jag köpa men inte tror jag våra predator är där fc gör sig bäst (kanske gös men det fiskar jag inte). En tanke jag haft är att dem som metar har mer nytta av det då deras beten är stationära och fiske får betydligt mer tid att välja vad dem vill stoppa i mun.
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggHade jag spinnfiskat med styvare spö så ser jag fördelarna med nylonlina.Senast ändrad av Monkey; 2015-08-02, 23:48.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
|
25 svar
2 451 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()