Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • När jag skaffade min första multirulle för lättare fiske(abborre), en Okuma Cerros CR-266VLX, så spolade jag på 0,13(eller var det 0,12?)Daiwa J-Braid X-8, limegrön. Den färgade av sig rejält. Jag hade rejäla bekymmer med skatbon, men om jag ska skylla på linfabrikatet eller att såpass tunn dimension på lina inte lämpar sig för applikationen(kast med beten från 10-30 gram)eller en lågprofilnybörjares handhavandefel har jag inget entydigt svar på, men att handhavandet är en bov i dramat råder det ingen tvekan om. Om det är den enda boven låter jag vara osagt.

    När alltför mycket av linan gått förlorad efter alltför många skatbon så blev det 0,12 Fireline och då blev det ännu värre. Sen har jag förstått att just Fireline inte brukar rekommenderas för multirullar.

    Inför kommande säsong tänkte jag satsa på en något grövre dimension(0,15+)av en för ändamålet rekommenderad lina.
    All you need is Lubb.

    Kommentera


    • På min Tatula CT type R sitter det jbraid x8 i just 0,13. Med denna kombo har jag inte upplevt det minsta problem med skatbon med olika typer av beten mellan 3-25 gram ungefär.

      Men visst färgar den av sig Dock inte som vissa kinalinor som lämnar raka streck på ens händer, haha

      Kommentera


      • Många som snackar om denna lina så jag beställde 300m 0,35 till gäddfisket
        Har ju så förbaskat svårt att släppa min Tracer Braid vid tungt fiske
        Lättare fiske vidhåller jag fortfarande att den bästa (för mig varje fall) är Dragon Nano Braid X8
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
          När jag skaffade min första multirulle för lättare fiske(abborre), en Okuma Cerros CR-266VLX, så spolade jag på 0,13(eller var det 0,12?)Daiwa J-Braid X-8, limegrön. Den färgade av sig rejält. Jag hade rejäla bekymmer med skatbon, men om jag ska skylla på linfabrikatet eller att såpass tunn dimension på lina inte lämpar sig för applikationen(kast med beten från 10-30 gram)eller en lågprofilnybörjares handhavandefel har jag inget entydigt svar på, men att handhavandet är en bov i dramat råder det ingen tvekan om. Om det är den enda boven låter jag vara osagt.

          När alltför mycket av linan gått förlorad efter alltför många skatbon så blev det 0,12 Fireline och då blev det ännu värre. Sen har jag förstått att just Fireline inte brukar rekommenderas för multirullar.

          Inför kommande säsong tänkte jag satsa på en något grövre dimension(0,15+)av en för ändamålet rekommenderad lina.
          Det där är en sport försig jag skulle rekommendera att byta tex från 0,12 till 0,20 (samma modell).
          så kmr du nog kunna känna skillnad och få det lite lättare att iallafall trassla ut skatbon.

          Kommentera


          • Har hunnit fiska lite mer med J-braiden (0.42).

            Tankar so far;
            1. Känns som den har grövre dimension än strikewire multicolor i 0.41 (ja jag är fullt medveten om att 0.42 faktiskt ÄR en grövre dimension än 0.41 ). Spolade på J-braiden på en av mina rullar i 5000strl nyss och i jämförelse med strikewires lina (körde jag med förra säsongen) fick jag på mindre av J-braid. Sen, med ett digitalt skjutmått så tycks J-braid iaf vara grövre än 0.42, meeeeeeeeeen... det är ju ett fruktansvärt skevt vis att ens försöka mäta en lina på det viset... det slutar ju ändå nånstans i en avvägningsfråga hur hårt man vill klämma åt med skjutmåttet.

            2. att den har (om den nu har, vilket jag känner mig rätt övertygad om) grövre dimension än vad som anges gör mig ingenting, hade ju ändå funderingar på att hitta nån bulkspole av kinalina kring ~0.50 till årets säsong (men då jag aldrig fick tummen ur så...nästa säsong kanske) så gör det mig inget.

            3. hittills känns den stabil, rätar krokar vid bottennapp och/eller släpar upp delar av träd. Lyckats sätta ett bottennapp som var ohjälpligt fast (sten) vilket krävde en ansenlig kraft innan jag till sist slet av tafsen (platil 1mm nylon, uppgiven brottstyrka ~70kg).

            4. så länge som punkt #3 är bra (hittills upplever jag det som fullt tillräckligt bra) så är det i mina ögon bara denna punkt som är nära på lika viktig och det vet jag ännu inte så värst mycket om; nötningståligheten.
            Hur snabbt blir denna linan "risig" av fisket?
            Inte fiskat så mycket med den hittills (av förklarliga skäl, här äre ju sämst å vägrar sluta vara is å snö å skit, snöar t ex exakt just nu en massa äcklig äcklig snö) så känner inte att jag kan säga så mycket om detta. Ett par dagars normalt fiske (med lite trasslande i nåt dött träd å säkert lite släpande över nå stenar etc) har inte lämnat linan i nåt märkbart sämre skick. Men, får väl se under säsongens gång hur fort linan går åt bara.

            mvh/peter
            https://www.facebook.com/OKspinners/

            Kommentera


            • Här ni läst det som skrivs om att det finns olika versioner av denna lina, och dom är helt olika klassade uppenbarligen.
              En djungel verkar det vara.

              Jag var definitivt inte nöjd med mitt köp som ni kan läsa tidigare i tråden.
              Men funkar det för er nu så är det ju bra.
              Saker och ting kan ju ha förändrats, olika batcher osv.
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                Här ni läst det som skrivs om att det finns olika versioner av denna lina, och dom är helt olika klassade uppenbarligen.
                En djungel verkar det vara.

                Jag var definitivt inte nöjd med mitt köp som ni kan läsa tidigare i tråden.
                Men funkar det för er nu så är det ju bra.
                Saker och ting kan ju ha förändrats, olika batcher osv.
                Jo, precis, så är det med linor, en ren djungel (eller är det ett skatbo??? )

                Har väl läst allt i denna tråden (och andra trådar om J-braid samt frågat om folks upplevelser av den i just grov dimension i denna eller nån annan av trådarna har jag för mig?).
                Var lite en av anledningarna till att det nu ändå tog mig såhär lång tid innan jag testade just J-braid, att många klagat på den helt enkelt.
                Jag har dock inte sett nåt om folks uppfattning om de grövsta dimensionerna, så, ptja, i slutändan så chansade jag ändå på denna då jag hittade den i multicolor och 300m-spole för ett lägre m-pris än jag hittills lyckats hitta på 1500m-spole.

                Precis som du skriver så verkar det varit nån stor variation i batcher eller nåt liknande (vilket ju är rätt oroväckande).

                Som sagt så har jag inte fiskat så värst mycket med denna ännu, men, de saker som jag är nöjd med hittills är iaf (den upplevda, har inte mätt nåt, för sånt pysslar jag inte med annat än upplevd styrka under fiska ) dragstyrkan på den än så länge.
                Men, ffa så är jag nöjd över deras multicolormärkning, den är i mitt tycke troligen mer genomtänkt och väl utförd än de flesta andra multicolor jag använt mig av. Sen, klart, funktinen är ju däremot egentligen inte så stor skillnad mellan olika sorter ändå till syvende och sist liksom...

                mvh/peter
                Senast ändrad av Gädd-jos; 2017-04-30, 15:00.
                https://www.facebook.com/OKspinners/

                Kommentera


                • Så, linan har kommit och jag har rullat upp den på Storrullarna (stora för mig)
                  Skall testas till helgen
                  Click image for larger version

Name:	20170503_101632.jpg
Views:	1
Size:	947,7 KB
ID:	1784053
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • Ser om det går att skrämma liv i denna…. Kört ett par år med linan i de flesta dimensioner i spannet 0,06 till 0,28…

                    har dock ”missat” att notera den ”nya” versionen Grand.

                    vad är era upplevelser?


                    just den tunnaste 0,06 skulle kanske vara att föredra som ngt styvare - främst då jag fjuttar efter minisilver på västkusten…. Kan vara en del vind här….

                    Kommentera


                    • Kan nog vara att många gått vidare till andra prisvärda, överkomliga linor, bla Spiderwire Smooth Stealth 8, får se, några trogna finns det säkert. En del som kört J-braid har ju haft spontana linbrott under kast ibland mitt på linan om jag minns rätt, kanske bättre nu?

                      Så jag skulle inte välja den i tunna dimensioner. Eller säg jag kör Tracer braid, SW SS8, Sufix 832 samt snart Berkley X9 och SW SS 12 och skulle jag pröva ngt annat så inte J-braid, hellre Sufix X8 som flera verkar nöjda med och ingen missnöjd vad jag vet.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 831 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 368 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X