Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Lider med dig när jag hör ang isborren. Finns det något tråkigare än isfiske?
    Finns något gammalt avsnitt av Visst Nappar Det där Öste och Ljungdal syrrar om isborrar i 30min du kan tipsa LarsÖ om.

    Fridens
    /R

    Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
    Jag är jätteglad och tacksam för alla grymma inlägg i min J-Braid tråd
    Stort tack för det !

    Jag kommer helt klart att testa linan men som med de flesta andra flätlinor så får man ta angiven brottstyrka/tjocklek med en stor skopa salt.
    Jag tror man helt enkelt får klämma och känna lite samt jämföra med andra linor hur tjock/tunn linan känns.

    Btw, synd att man inte var i dessa tankebanor för en tid sedan då Buster själv var hos lokala fiskebutiken. (POs Sundsvall)
    Hade varit kul att snacka lite Lina istället för nån gammal isborr som LarsÖ ville handla

    / HenkeW

    Kommentera


    • #82
      Hej Rickard!
      Jag kollade upp vad jag mantrade ang. standardiserade test för amerik. linor. Och det jag kommer fram till nu (sist jag läste mig in i det är ett 2-3 år sedan) är att denna exakta standart verkar vara en myt- precis som du misstänkte, Richard.

      Inte alls i USA har de en enhetlig metod. Diskussionerna bland fiskefolk är samma som här: vem ljuger minst!

      Dock ska det finnas ett undantag, och det är linor som marknadsförs som "Tournament". Deras brottstyrka måste enligt någon där (glömde spara källan) ligger UNDER eller max vid den angivna. Anledning är att dessa lina ska kunna användas vid jagande/ registrering av IGFA rekord fisk. Och då ska man kunna lita på att deras brottstyrka inte ligga över vad man trodde. ´´(Man behöver dock ändå skicka in delar av linan enligt IGFA reglerna såklart).
      De flesta andra linor verkar dock vanligen snarare ligger ÖVER den angivna brottstyrkan (och även deras diameter).

      Att inte någon av dessa fantasifulla amerikanska jurister hunnit få några miljoner dollar för någon traumatiskt upplevelse med en lina som inte hålla det angivna måttet förvånar mig totalt. Är det inte så det funka i Disneyland vanligen?
      //M

      Kommentera


      • #83
        Har hört mig för om det här med olika storlekar på J-Braiden. Och I USA har man precis samma lina som vi har I Europa fast de har valt att marknadsföra andra dimensioner än de vi har valt för Europa. Så det handlar alltså inte om att man "döpt om" en storlek utan det faktum att vi valt ut olika gångbara dimension för respective continent.

        Kommentera


        • #84
          Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
          Har hört mig för om det här med olika storlekar på J-Braiden. Och I USA har man precis samma lina som vi har I Europa fast de har valt att marknadsföra andra dimensioner än de vi har valt för Europa. Så det handlar alltså inte om att man "döpt om" en storlek utan det faktum att vi valt ut olika gångbara dimension för respective continent.
          Det är inte dimensionerna som är kruxet det är klassningen av styrkan på linorna som är totalt olika
          Ta exemplet 0,28 , i Europa är den klassad till 58lb medans i USA till 30lb , samma dimension men den är klassad att klara det dubbla här ??????

          Kommentera


          • #85
            Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
            Lider med dig när jag hör ang isborren. Finns det något tråkigare än isfiske?
            Finns något gammalt avsnitt av Visst Nappar Det där Öste och Ljungdal syrrar om isborrar i 30min du kan tipsa LarsÖ om.

            Fridens
            /R
            Bengt Öste var med mig och min personlige vän Olle W. Nilsson i min gamla Askeladden båt nere i Trosa skärgård och fiskade Gädda och Havsöring både på 1960- och 1970-talet. Bengt Öste var duktig inom allt som gällde sportfiske. Olle W. Nilsson var ett dåtidens fiskegeni, fiskeskribent, bokförfattare och redaktör för Sportfiskarnas tidning Svenskt Fiske...

            Memories!

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

            Ps. Jag bodde i din hemort Bromma åren 1940-1965...Ds.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2016-03-07, 19:12.

            Kommentera


            • #86
              Reklamerade linan jag köpte hos (fishing-mart) nu på pricken 1 månad senare fick jag äntligen svar att dom skickar en ny lina 0,20 istället & 3 nya beten som kompensation för dom jag förlorade .

              Riktig dålig service från säljaren eller Daiwa , fick vara på säljare flera ggr & dom skylde på att dom väntade på svar från Daiwa

              Click image for larger version

Name:	jbraid.jpg
Views:	4
Size:	87,0 KB
ID:	1781097

              Kommentera


              • #87
                Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                Reklamerade linan jag köpte hos (fishing-mart) nu på pricken 1 månad senare fick jag äntligen svar att dom skickar en ny lina 0,20 istället & 3 nya beten som kompensation för dom jag förlorade .

                Riktig dålig service från säljaren eller Daiwa , fick vara på säljare flera ggr & dom skylde på att dom väntade på svar från Daiwa

                [ATTACH=CONFIG]85836[/ATTACH]
                Vad har hänt då?
                Laddade precis min torium 16 med 0,28 för "tunga "Norgefisket.
                Det skulle räcka mer än väl enligt personalen, tros min oro för tjockleken, den verkliga alltså. Den såg tunn ut.
                Bör man vara orolig?
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

                Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                -Okänd

                Kommentera


                • #88
                  Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                  Vad har hänt då?
                  Laddade precis min torium 16 med 0,28 för "tunga "Norgefisket.
                  Det skulle räcka mer än väl enligt personalen, tros min oro för tjockleken, den verkliga alltså. Den såg tunn ut.
                  Bör man vara orolig?
                  Det som hände mig var att lina gick av extremt lätt , lilla minsta tendens till overrun så gick linan av , man kände inte ens när linan gick av .
                  När man börjar undersöka linan då ser man att styrkan är helt olikt specade mot exempel USA och Australien 0,28 är specad till 30LB & inte 58 som här ?
                  http://daiwafishing.com.au/products/j-braid-chartreuse/

                  Om du tittar på bilden ser du min lina till vänster 0,16 & 20 LB , medans bilden till höger 0,23 & 20LB
                  Click image for larger version

Name:	jbraid.jpg
Views:	4
Size:	87,0 KB
ID:	1781098

                  Lyssna med RichardR han har kört en del med J-Braid & i Norge tror jag

                  Kommentera


                  • #89
                    Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                    Det som hände mig var att lina gick av extremt lätt , lilla minsta tendens till overrun så gick linan av , man kände inte ens när linan gick av .
                    När man börjar undersöka linan då ser man att styrkan är helt olikt specade mot exempel USA och Australien 0,28 är specad till 30LB & inte 58 som här ?
                    http://daiwafishing.com.au/products/j-braid-chartreuse/

                    Om du tittar på bilden ser du min lina till vänster 0,16 & 20 LB , medans bilden till höger 0,23 & 20LB
                    [ATTACH=CONFIG]85837[/ATTACH]

                    Lyssna med RichardR han har kört en del med J-Braid & i Norge tror jag
                    Fan vad skumt, hatar sånt här. Vill inte stå i en båt några distans ut i Atlanten och få linbrott hela tiden..
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera


                    • #90
                      Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                      Fan vad skumt, hatar sånt här. Vill inte stå i en båt några distans ut i Atlanten och få linbrott hela tiden..
                      Dra ett PM till RichardR & kolla vad han har för erfarenheter , att linan går av lätt verkar vara något som drabbar oftast dom som kastar med multi .
                      Hoppas jag inte har jinxat din lina

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 833 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 374 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      278 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X