Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
    Nytt försök idag , på femte kastet snäppte det till i linan & där for det betet , det var knappt så man kände snäppet .
    Linan har alla egenskaper man önskar sig av en topp lina , den är tunn , mjuk , len , följsam & tyst .
    Men den tål ingenting lilla minsta & linan går av på engång .

    Måste nog säga att det är den sämsta linan jag har testat , litar mer på min nanofil lina 0,10 mm .
    Påminner mig om när jag testade en 0,10-0,13mm lina som jag tänkte ha på en rulle till abbore.

    Det var en av de dyraste fisketurerna på modern tid. Fastnade man i en näckros så var det bara bye bye med draget.

    När man skulle testa lite hur mycket bättre en tunn lina kastar så får man ju lite overruns för man ställer loss allt lite för mycket. Och då var det ju kört med.

    Använde linan en gång sen fick det vara! Den skulle tåla något i stil med 7-9kg den med och kändes bra på alla sätt. Men tålde fan ingenting!

    Näckrosor är ju ganska vanligt och inte speciellt svårt att dra av....
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #52
      Jag använder uteslutande Samurai Braid samt J-Braid då jag fiskar med flätlina.
      Förra året gjorde jag cirka 20-30 fiskepass med samma J-Braid 0.15mm (USA-import) på min Daiwa Pixy och runt 10 pass med 0.23mm på min Conquest. Fiskepassen var 3-4 timmar långa i snitt, alltså är linorna ganska vältestade.
      Jag har hittills inte råkat ut för plötsliga linbrott, glidande knutar eller några andra problem.
      0.15-varianten har gått av en enda gång, då var betet fastkilat mellan två stenar.

      Har man upprepade problem med en spole tycker jag man bör göra en reklamation.

      Samurai Braid är lik J-Braid men kanske ännu lite glattare.
      Använde samma Samurai 0.36mm i ungefär 7 år, under den tiden drabbades jag av ett enda linbrott då betet fastnade i en flera meter lång stock.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Jag använder uteslutande Samurai Braid samt J-Braid då jag fiskar med flätlina.
        Förra året gjorde jag cirka 20-30 fiskepass med samma J-Braid 0.15mm (USA-import) på min Daiwa Pixy och runt 10 pass med 0.23mm på min Conquest. Fiskepassen var 3-4 timmar långa i snitt, alltså är linorna ganska vältestade.
        Jag har hittills inte råkat ut för plötsliga linbrott, glidande knutar eller några andra problem.
        0.15-varianten har gått av en enda gång, då var betet fastkilat mellan två stenar.

        Har man upprepade problem med en spole tycker jag man bör göra en reklamation.

        Samurai Braid är lik J-Braid men kanske ännu lite glattare.
        Använde samma Samurai 0.36mm i ungefär 7 år, under den tiden drabbades jag av ett enda linbrott då betet fastnade i en flera meter lång stock.
        Har kontaktat säljaren få se om dom vill lösa det på ett smidigt sätt , tyvärr tror jag inte det är fel på linan utan det är Daiwa som har klassat om linorna med riktiga fusk siffror .Hade jag köpt linan från usa hade detta aldrig hänt .

        Gjorde ett litet test , eftersom linan ska klara 9 kg borde man kunna hänga på en hink på 5kg utan problem men inte ens det klara den . gjorde testet 2 ggr med exakt samma resultat . Linan går av på mitten
        Hoppas ni kan se videon https://goo.gl/photos/51E6PmCqKPCUVH316

        Click image for larger version

Name:	DSC_0693.jpg
Views:	1
Size:	774,5 KB
ID:	1780891Click image for larger version

Name:	DSC_0694.jpg
Views:	1
Size:	822,9 KB
ID:	1780892

        Kommentera


        • #54
          Jag importerar nästan all lina från staterna för att jag haft liknande upplevelser med andra fabrikat. Skönt att det inte bara är jag.

          /Apan
          Senast ändrad av Monkey; 2016-02-17, 12:33.

          Kommentera


          • #55
            Lurad!
            https://www.youtube.com/watch?v=KXYy_uJYQjo


            Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            Har kontaktat säljaren få se om dom vill lösa det på ett smidigt sätt , tyvärr tror jag inte det är fel på linan utan det är Daiwa som har klassat om linorna med riktiga fusk siffror .Hade jag köpt linan från usa hade detta aldrig hänt .

            Gjorde ett litet test , eftersom linan ska klara 9 kg borde man kunna hänga på en hink på 5kg utan problem men inte ens det klara den . gjorde testet 2 ggr med exakt samma resultat . Linan går av på mitten
            Hoppas ni kan se videon https://goo.gl/photos/51E6PmCqKPCUVH316

            [ATTACH=CONFIG]85096[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]85097[/ATTACH]

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Har kontaktat säljaren få se om dom vill lösa det på ett smidigt sätt , tyvärr tror jag inte det är fel på linan utan det är Daiwa som har klassat om linorna med riktiga fusk siffror .Hade jag köpt linan från usa hade detta aldrig hänt .
              Riktigt bra inlägg!

              Tittade lite snabbt på klassningen av J-Braid i Sverige.
              0.16mm ska klara 20lb/9kg, den 0.15mm jag tagit hem från USA är klassad 10lb/4.5kg
              0.22mm ska klara 37.5lb/17kg, den 0.23mm jag tagit hem från USA är klassad till 20lb/9kg.

              Har dragtestat de två linorna jag tagit hem och båda klarar strax över sin angivna klassning.
              Tror det finns andra trådar om det men hur skiljer sig mätningen av brottstyrkan eller dess definition länder emellan?
              Så här kan det ju inte vara, en lina av en viss modell och viss dimension ska alltså här i Sverige klara dubbla belastningen?

              Nej, jag fortsätter nog importera ändå så jag åtminstone har siffror på kartongen som stämmer någorlunda.

              Kommentera


              • #57
                Kan ju flika in att jag var och hälsade på Cosmoz 08 på torsdagen med Slide braid 0,08 och 0,11.
                Han provade lyfta samma 5kg hink med dom...... Gissa om det höll?

                Nej! Det gjorde ju inte det. Undrar vad detta beror på.

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av Sampa75 Visa inlägg
                  Nej! Det gjorde ju inte det. Undrar vad detta beror på.
                  Bara att konstatera att det inte finns några magiska linor med super krafter , tråkigt att priserna ibland dubblas när det kommer in till svedala & tydligen samma sak med specarna .

                  Kommentera


                  • #59
                    Linorna är nästan jämnstarka så bara att försöka komma ihåg kg. angivelserna och gå efter dom och strunta mm.

                    Jag kör på det sättet sedan lång tid tillbaka och det brukar funka.

                    Kommentera


                    • #60
                      Vi får hoppas att Buster kommenterar mer i tråden så vi får lite klarhet i vad man skall välja för dim / brottstyrka. (här hemma i Sverige)
                      Tänkte främst till Borrefiske och kör idag med 0,12 vanlig Fireline.. Kanske blir typ 0,16 då i J-Braid ?

                      Med vänlig hälsning/ HenkeW

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 377 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      278 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X