Tråden där vi går till botten med linors specifikationer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tråden där vi går till botten med linors specifikationer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tråden där vi går till botten med linors specifikationer

    Bluffmakeriet är enormt när det gäller fiske linor.
    Det som står på förpackningen från tillverkaren kan vara något helt annat än verkligheten.
    Det gäller häpnadsväckande nog även dom största märkena på marknaden.

    I den här tråden postar vi bilder på våra linor i jämförelse med andra linor av olika märken, så att vi kan gå till botten med vilka linor man kan lita på och inte.
    För hur kul är det att köpa en dyr 0.08 till ultralätt och så får man en tre-fyra gånger så grov lina?

    Dessa är linorna som jag har fotat.

    Berkley Fireline Tracer Braid 0.14 mm
    Berkley Fireline Tracer Braid 0.16 mm
    Sufix Nanobraid Pink 0.08 mm
    Sufix 832 Braid Grön 0.16 mm
    Sufix 832 Braid Lime 0.24 mm
    Savage gear Finesse HD8 Braid Brown 0.22 mm

    Klicka på bilderna! (två klick ger bäst inzoomning)
    Click image for larger version

Name:	linor3.jpg
Views:	1
Size:	543,0 KB
ID:	1849471
    Click image for larger version

Name:	linor6.jpg
Views:	1
Size:	518,7 KB
ID:	1849472


    Berkley Fireline Tracer Braid 0.14 och 0.16 är mycket tunnare än alla andra linor.
    Sufix Nanobraid lina som ska vara 0.08mm är grövre än en 0.16mm lina från ett annat märke och lika grov som en 0.24 mm från Sufix själva.
    Savage gears 0.22mm lina ser väldigt grov ut.

    Slutsatsen man kan dra är att det bara är Berkley som kan göra riktigt tunna linor och att specifikationerna på förpackningarna inte stämmer alls på flera märken samt att det kan vara 300% felmarginal på Sufixs mått angivelser.

    Ni kan hjälpa till med tråden genom att posta bilder på era egna linor!
    Klipp några centimeter av varje ny lina ni köper och sätt fast den på en tejpbit, skriv ner vilken lina det är och fota och lägg till i tråden!
    Spara tejpbiten och sätt på nya linbitar eftersom ni köper nya.
    Glöm inte att skriva ut hela namnet på linan så att det är sökbart på forumet och google.
    Senast ändrad av .art; 2016-11-11, 06:28.

  • #2
    Det här är en stor del av förklaringen till att flätlinor tros vara mycket starkare än monofil nylon. Kunde man sälja 0,35 mm nylon som 0,18 mm och sedan salta hållfasthetesuppgiften på spolen så skulle nylonlinan hålla runt 15 kilo... Allvarligt talat så är toleranserna på nylonlinor tämligen exakta och den angivna draghållfastheten brukar också stämma hyfsat. De flesta verkar tycka att flätlina är att föredra, men ändå gnäller de oupphörligt över att de känner sig lurade. Vad ska man säga?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      /...Vad ska man säga?
      Att folk ofta föredrar flätlinans sammantagna egenskaper men trots den saken inte vill bli lurade?

      Kommentera


      • #4
        Jag önskar att dom kunde vara lika noga med siffrorna som med nylon linorna.
        Antar att det var samma saltade siffror med nylon linorna också förr i tiden men att det blivit rätsida på det med bra teststandarder osv?
        Jag gillar flätlinorna för att dom är så stumma och jag tycker hållbarheten har varit starkare för deras genuina diameter jämfört med nylon.
        Jag har faktiskt fyra nya nylon spolar från Sufix också och dom ser man direkt på att måtten stämmer bra.

        Om vi kan börja undersöka det här och lista upp dom som inte ens är i närheten av rätt specifikationer för deras produkter så har vi bra underlag som vi kan använda för att föra en dialog med tillverkarna och få dom att skärpa till sig med specifikationerna.

        Jag vet inte hur dom mäter upp och sätter sina specifikationer men det är ju något som är galet fel när det är 300% felmarginal.

        Jag hittade något på nätet att tidningen Fiskejournalen och tv programmet PLUS för några år sedan gjorde ett test på fiskelinor och kom fram till att det bara var Clahs oholssons och Biltema som sålde linor med genuina siffror, dom var till och med lite bättre än vad som angavs på förpackningen. Alla andra märken lovade mer och oftast mycket mer än dom levererade.
        Jag hittar dock inte all data på deras test, det står nog bara i tidningen som man måste köpa eller låna på biblioteket.

        Kommentera


        • #5
          Flät- och fusionslinorna har ungefär samma hållfasthet om de har samma diameter, så om någon tillverkare uppger avsevärt högre draghållfasthetsvärden så är diametrarna med största sannolikhet underskattade. Som exempel kan man ta exempelvis Whiplash som ljuger med det grövsta om diametern.

          Kommentera


          • #6
            Visst är specifikationerna för superlinor ibland helt uppåt väggarna.

            Flera av linorna i det första inlägget har en s.k. coating. Jag antar att linan mäts innan den får sin coating och är tjockare än angivet av den orsaken.

            Dessutom anges oftast den sammanlagda tjockleken på varje enskild fiber i linan. Med andra ord så beror den upplevda (eller faktiska) tjockleken på hur linan är flätad. De linor som benämns fused (svetsade) är inte flätade och är per automatik tunnare. Just dessa linor har jag märkt stämmer bättre mot angiven tjocklek. Jag får på 270 meter 0,12 mm Fireline med åtskilliga meter backning på en rulle som tar 185 meter 0,30 mm nylon. Detsamma gäller inte för t.ex. Power Pro.

            Tyvärr finns det ingen standard och tillverkare (lite beroende inom vilket geografiskt område linan är ämnad att säljas) anger brottstyrkan på linan med eller utan knut. Vissa märken (t.ex. Jaxon) anger max storlek på fisken linan är dimensionerad för. Ytterst märkligt!

            Det enda som skulle hjälpa oss sportfiskare att inte bli helt förda bakom ljuset är just införandet av en internationell standard för linspecifikationer.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #7
              Vad är syftet med att ange fel diameter på linorna?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Pennywise Visa inlägg
                Vad är syftet med att ange fel diameter på linorna?
                För att de ska verka bättre än de egentligen är kanske?

                Kommentera


                • #9
                  Klassiker som känns värd att dela igen:

                  http://www.paulusjustfishing.com/4linetesting.htm

                  Där har du världens förmodligen bäst samlade databas med riktiga data och tester på både mono och braid.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    Klassiker som känns värd att dela igen:

                    http://www.paulusjustfishing.com/4linetesting.htm

                    Där har du världens förmodligen bäst samlade databas med riktiga data och tester på både mono och braid.
                    Väldigt bra länk!

                    Personligen tror jag att det är just så man behöver göra. Dvs testa och mäta linorna under laboratorieförhållanden. Att bara fota av en lina med makroobjektiv säger ju såklart en del. Men det är inte hela sanningen.

                    Tex.
                    Ska man mäta linan med eller utan naturlig belastning?
                    Ska man mäta direkt när linan kommer ur förpackningen eller när den är "inkörd"?

                    Sist men inte minst så borde man göra dessa tester som oberoende person och aktör. Dvs köpa in produkterna och testa dem efter en förutbestämd mall. Om man blir sponsrad med prylarna kan resultaten lätt väga över åt ett visst håll. Det är vad jag tror.
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 835 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 378 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    278 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                    13 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Arbetar...
                    X