Nån som provat spiderwire smooth 8? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nån som provat spiderwire smooth 8?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• anteman
    replied
    Tyvärr Ekman men med knut är det nog omkring hälften tror jag. Min senaste "test" med 0,23 Tracer braid höll 11 kg med en modifierad palomarknut.

"Svenska", tja europeiska flätlinor verkar "på pappret" alltid hålla mer än de gör i andra länder, finns många trådar om det. Pröva med din knut och dra mot en våg så får du en indikation. Fast bra nog ändå som du säger...

Att många kör 0,35-0,41 beror nog på att de dimensionerna klarar ett och annat PO, bottennapp och ger marginaler för slitage. Vad gäller drillningar tror jag de flesta fångade gäddor skulle kunnat kuvas med tja 0,20?

Lämna en kommentar:

• _Ekman_
    replied
    Ursprungligen postat av wetblunt Visa inlägg
    Har denna på ett haspelset och tycker den har fungerat väldigt bra. Funderar även att dra den på multrulle för gäddfiske.. Tror ni man måste upp på 0.35 eller duger 0.30?
    Jag kör med 0.25 på min amba och det räcker gott och väl då 0.25 pallar 27,3kg, Mycket nöjd med linan hittils,

Lämna en kommentar:

• bushwakko
    replied
    Har den på 3 st. haspelrullar. 0.10-0.16.

Efter snart två säsonger har jag fortfarande inget att klaga på.

Fantastisk lina!

Lämna en kommentar:

• wetblunt
    replied
    Jo precis, är väl just biten med att slänga tunga beten och eventuella bottennapp, plötsliga stopp osv som är problemet. Frågan är hur stor skillnad 0.35an gör där.. man kan ju alltid gissa.

Tror precis som du att många kliver upp på lite större dimension för att det helt enkelt känns bra.

Lämna en kommentar:

• Jerran777
    replied
    Ursprungligen postat av wetblunt Visa inlägg
    Har denna på ett haspelset och tycker den har fungerat väldigt bra. Funderar även att dra den på multrulle för gäddfiske.. Tror ni man måste upp på 0.35 eller duger 0.30?
    Utan att vara någon form av expert så anser jag definitivt att det räcker med 0.30. Man kan ju t.o.m. dra hälleflundra på 0.30 så gädda ska nog inte vara några problem. Jag tror många kör med lite grövre dimensioner på flätlina mest på grund av att det fungerar som någon slags psykologisk försäkring. Att den håller för evigt piskande med tunga drag på styva spön lite bättre är väl naturligt (men nödvändigt?) men för gäddans skull skall det vara en jävel till gädda om den ska dra loss 0.30 flätlina.

Jag får nog starta en egen tråd om just det ämnet...

Lämna en kommentar:

• wetblunt
    replied
    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    OK. Jag kanske är hård i min kritik. Jag har därför precis lagt en order och gör ett nytt försök i vår. En av mins rullar jag använder mest kommer spolas med denna i 035
    Hur har den funkat för dig nu? Bättre än tiidigare upplevelser?

Lämna en kommentar:

• wetblunt
    replied

Lämna en kommentar:

• Mankan G
    replied
    Den är tjockare än uppgivet men jag upplever den ändå som relativt ärlig i dimensionen. Ja relativt andra tillverkare givetvis. Så fortfarande är den tjockare än vad som står på spolen.

Dock, har nu haft linan på ett antal olika rullar. Från 0.12 till 0.35. Från ofärgad till röd och gul. Den håller finfint. Tycker att den inte börjat suga vatten som andra linor kan göra efter en tid. Även färgen sitter.

Lämna en kommentar:

• Rasmus Oredsson
    replied
    Kör med denna på alla mina rullar och jag kan säga att jag är riktigt nöjd. Tyst, smidig och har inte haft ett enda linbrott. Som de andra säger, så är linan något tjockare än spec, men jag är supernöjd i alla fall.

Lämna en kommentar:

• stahre87
    replied
    Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
    Det är första gången jag har hört någon vara negativ mot Stealth Smooth 8 .
    Annars har det mesta som har kommit från Spiderwire varit skit
    Kan så vara. Men min lina snärtade bort två Westin swim, och ett par Gummin sen åkte skiten av.

OBS JAG HAR KONTROLERAT SPÖRINGAR, JAG HAR TESTAT SAMMA SPÖ MED ANNAN LINA OCH RULLE UTAN LINBROTT, JAG HAR MED SAMMA RULLE SLM JAH HADE SPIDERWIRE PÅ HAFT ANNAN LINA EFTER UTAN SAMMA PROBLEM, MED SAMMA INSTÄLLNINGAR PÅ RULLENS BROMSSYSTEM. så det behöves ej kommenteras.
    Jag hoppas att mina farhågor blir bortglömda

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av efc__, 2025-06-07, 17:06
6 svar
368 visningar
0 gillar
Senaste inlägg efc__