Nån som provat spiderwire smooth 8? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nån som provat spiderwire smooth 8?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av wetblunt Visa inlägg
    Har denna på ett haspelset och tycker den har fungerat väldigt bra. Funderar även att dra den på multrulle för gäddfiske.. Tror ni man måste upp på 0.35 eller duger 0.30?
    Jag kör med 0.25 på min amba och det räcker gott och väl då 0.25 pallar 27,3kg, Mycket nöjd med linan hittils,

    Kommentera


    • #22
      Tyvärr Ekman men med knut är det nog omkring hälften tror jag. Min senaste "test" med 0,23 Tracer braid höll 11 kg med en modifierad palomarknut.

      "Svenska", tja europeiska flätlinor verkar "på pappret" alltid hålla mer än de gör i andra länder, finns många trådar om det. Pröva med din knut och dra mot en våg så får du en indikation. Fast bra nog ändå som du säger...

      Att många kör 0,35-0,41 beror nog på att de dimensionerna klarar ett och annat PO, bottennapp och ger marginaler för slitage. Vad gäller drillningar tror jag de flesta fångade gäddor skulle kunnat kuvas med tja 0,20?

      Kommentera


      • #23
        Hej! Jag har kört både 0,06 och 0,08 till abborren och tycker att linan väldigt bra! Kan även kasta väldigt lååångt med den linan

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Tyvärr Ekman men med knut är det nog omkring hälften tror jag. Min senaste "test" med 0,23 Tracer braid höll 11 kg med en modifierad palomarknut.

          "Svenska", tja europeiska flätlinor verkar "på pappret" alltid hålla mer än de gör i andra länder, finns många trådar om det. Pröva med din knut och dra mot en våg så får du en indikation. Fast bra nog ändå som du säger...

          Att många kör 0,35-0,41 beror nog på att de dimensionerna klarar ett och annat PO, bottennapp och ger marginaler för slitage. Vad gäller drillningar tror jag de flesta fångade gäddor skulle kunnat kuvas med tja 0,20?
          ska dragtesta i morgon! allt för din skull!

          Kommentera


          • #25
            De e jag tacksam för!

            Blev väldigt förvånad att Gösserman fick 19kg med en 0,25 Berkley TB med en knut och jag 11kg med 0,23 BTB... Antingen mätte någon av oss fel, han använde en kanonknut eller så skiljer sig en lina väldigt från batch till batch.

            Det senare har jag grunnat på en längre tid... Dvs de olika värden vi fiskare fått när vi provdragit, att vissa linor dissas och samma linor hyllas av andra, beror inte på oss utan på ojämn kvalitet på linan...

            Jag har aldrig under tja 30 år haft en flätlina som "spontanbrister" vid kast men för andra har det hänt flera gånger...
            Kastar de illa eller är jag ovanligt snäll mot linor, har jag tur eller är vissa, även kända linfabrikat ojämna i kvalitet...?
            Senast ändrad av anteman; 2018-07-25, 11:39.

            Kommentera


            • #26
              Vid djuphavsfiske efter bl.a. håkärring och vid hällefiske används 0,28mm. Jag kan inte fatta varför man skall biffa till det så mycket. Det borde räcka med 0,2, länge.

              Kommentera


              • #27
                Som sagt att dänga 100-300g gäddbeten (jag stannar vid ca 140g) med 0,20 och multirulle kan bli en strulig och dyr affär.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Heu Visa inlägg
                  Vid djuphavsfiske efter bl.a. håkärring och vid hällefiske används 0,28mm. Jag kan inte fatta varför man skall biffa till det så mycket. Det borde räcka med 0,2, länge.
                  Nej det är väldigt logiskt att köra med lina som pallar 50kg när bromsen på rullen klarar 10, Sen är det väldigt fint att köra med 50 kg lina för när du kastar som en dåre med ett 200 grams drag och får ett overrun så går inte linan av utan det sabbar bara linföraren och spolaxeln och det är mycket roligare att byta, NEJ JAG ÄR INTE BITTER!

                  Kommentera


                  • #29
                    Ja kröker man spolaxlar och mosar linförare så kan en tunnare lina vara att föredra. Jag begränsar mig därför till max ca 140g och kastar så att jag undviker praktfulla PO!

                    Kommentera


                    • #30
                      Fiskade igår med spiderwire smooth 0.08 crystal och den funkar riktigt bra till jiggfisket efter abborre, funderar på att testa 0.10 och se hur mycket tjockare den är

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 831 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      275 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X