Brottstyrka med knut anges aldrig och det är ju i så fall det mått som en fiskare i praktiken är intresserad av. Då gäller ju också att ange vilken typ av knut som använts i testerna. Pratar vi linor för gäddfiske på 0,35-0,40 så är ju brottstyrkan över 50 kilo nuförtiden vilken jag utan problem kan bogsera min båt som fulltankad väger omkring ett ton med, Minnkotan orkar dra den med ungefär 25 kilos kraft. Med moderna linor är brottstyrkan sällan ett problem, det handlar mer om hur linan klarar yttre slitage som med tiden försvagar linan.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Missvisande uppgift om linstyrka
Collapse
X
-
Det är som med allt annat, ett resultat i labbet som inte har med verkligen att göra, jmf bilars bränsleåtgång etc.Ursprungligen postat av Kmg Visa inläggKlart som fan att dragstyrkan skall vara korrekt angiven.
Oavsett vilken lina det gäller, och hur stark den är.
Att sedan linan är stark är en helt annan sak.
Kommentera
-
Dragstyrkan är säkert rätt angiven, knutstyrkan och slitagestyrkan är dock inte angiven av en anledning...Ursprungligen postat av Kmg Visa inläggKlart som fan att dragstyrkan skall vara korrekt angiven.
Oavsett vilken lina det gäller, och hur stark den är.
Att sedan linan är stark är en helt annan sak.Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Linor är en jäkla djungel pga specar som tyvärr ganska ofta är helt fel .
Förstår att någon blir missnöjd när man har kört med en lina som är specad till 0,10mm & man tror den är det men egentligen är närmare 0,20 och sedan byter till en lina som verkligen är 0,10 & helt plötsligt går den linan av mkt lättare , klart man tycker den nya linan är skit .
Hittat Amature Fishing Adventure på YOUTUBE som gör riktigt bra tester , bla på linor
Dom mäter tjockleken , testar styrkan med & utan knut , blöt vs torr lina , nötning & kastlängder .
Kommentera
-
Linan gick av ca 5 cm ovanför knuten. Tafsen (som var den jag ville testa) höll.Ursprungligen postat av Funken Visa inläggIntressant, men hur provar du då, lyfter en vikt, det är inte i knuten linan går av i ?Gråt inte...
båten ligger i vassen still
full med gäddor och braxar
full med ålar och laxar
(Alice Tegnér)
Kommentera
-
Kan det vara så att du inte fuktat linan (ordentligt) när du dragit åt knuten?Ursprungligen postat av Gössermann Visa inläggLinan gick av ca 5 cm ovanför knuten. Tafsen (som var den jag ville testa) höll.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gössermann Visa inläggLita inte på tillverkarens uppgift om linans dragstyrka.
Fireline Braid (Svartzonker) 0,23 mm ska enligt etiketten klara av 25,7 kg. Men när jag idag testade den höll linan inte ens för att lyfta 19 kg! Och det var ingen gammal sliten lina, utan helt oanvänd.
Missvisande uppgift om linstyrka
Hej Henrik;
När jag var med och drev butiken Trumman Sportfiske på Hornsgatan 78 testade vi och jämförde olika linors statiska dragstyrka med en Samson fjädervåg. Med knutar som Uni-Knot to Uni-Knot (skarvknut) eller Palomar Knot (betesknut) höll nästan samtliga testade dacron, nylon- och spectralinor uppgivna dragstyrkor eller mer. Den som skiljde sig klart från många andra linor var den glasklara copolymer fiskelinan Excaliibur Silver Thread som höll en dragstyrka som var drygt 40 % högre än vad som angavs på fabriksförpackningen....
Knuten är ofta den svagaste punkten hos alla linor...
http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera