Bästa flätlina just nu. (Haspel) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa flätlina just nu. (Haspel)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Efter att ha kört fireline 0.12mm i många år så var det dags att testa nått nytt så då testade jag Team Dragon Braid 0.08mm till jiggfisket och oj vilken upgradering från fireline, känner varenda litet pet på jiggen som jag inte känt förut med fireline, sen så är den väldigt långkastande och starkare i mindre dimensioner. Det ända minuset med linan är att den är lite svårare att knyta

    Kommentera


    • #52
      Har kört Fireline crystal 0,08 och 0,12 senaste åren, tror den jag fiskat mest med borde vara typ 8år eller något sådant. Köpte den precis när den kom ut. Vände på den sommaren 2016 eftersom jag inte hittade någon 0,08 längre.

      Kanske inte världens bästa eftersom jag inte testat så många. Men den är helt klart den bästa jag testat för UL och jigga borre med. Inga bekymmer ens med gäddorna på +5kg på 0,08 linan. Den till o med rätar ut jiggkrokarna vid bottennapp.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Addiox Visa inlägg
        Efter att ha kört fireline 0.12mm i många år så var det dags att testa nått nytt så då testade jag Team Dragon Braid 0.08mm till jiggfisket och oj vilken upgradering från fireline, känner varenda litet pet på jiggen som jag inte känt förut med fireline, sen så är den väldigt långkastande och starkare i mindre dimensioner. Det ända minuset med linan är att den är lite svårare att knyta

        Och var köpte du denna lina?

        Kommentera


        • #54
          Nanofil går att få tag på då många av XXL butikerna brukar ha den hemma även om dom är rätt dyra på den linan. Sufix 832 är ju en bra lina fast tyvärr alldeles för nötnings känslig i dom lägre dimensionerna.
          Power Pro S8S är även den tyvärr väldigt känslig för nötning men av nån konstig anledning så fungerar faktiskt den gula lite bättre än dom övriga färgerna då beläggningen stannar kvar längre på den vilket är konstigt men har prövat i många år och olika dimensioner. Ska precis pröva nya Fireline Ultra 8 idag och den påminner lite om Nanofil när man känner på linan. Jag brukar dock undvika linor med 8 trådar då det handlar om mindre dimensioner under 0.15 för dom brukar bli ganska känsliga för just nötning å just därför Fireline Braid har olika antal trådar beroende på dimension å varför dom upplevs som mjukare i 0.20 och över.

          Kommentera


          • #55
            Den absolut bästa linan tycker jag är Power pro super slick. Fantastisk. Främst att det aldrig blir trassel och att den kastar långt. Dyr, så har köpt den då jag hittat den billigt några gånger på nätet.

            Kommentera


            • #56
              När vi pratar grövre dimensioner, typ 0,25-0,30 eller så för gäddfiske.

              Någon ni föredrar/ogillar?

              Kollade på tracer braid 0,28 vilket är lockande men har lite dåligt med referenser.
              Är Spiderwire 0,25 ett bättre alternativ?

              Gillar visserligen att få 150 jämfört med 110 men brottstyrkan på tracer braid är nice.

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av ENorden Visa inlägg
                När vi pratar grövre dimensioner, typ 0,25-0,30 eller så för gäddfiske.

                Någon ni föredrar/ogillar?

                Kollade på tracer braid 0,28 vilket är lockande men har lite dåligt med referenser.
                Är Spiderwire 0,25 ett bättre alternativ?

                Gillar visserligen att få 150 jämfört med 110 men brottstyrkan på tracer braid är nice.
                Antar att det är Stealth smooth 8 du tänker på ?
                Jag är riktigt nöjd med den linan , har den på 3 rullar bla gäddhaspel , linan har funkat perfekt , inget trassel , tyst , mjuk , kastar långt & problemfritt aldrig sumpat något betet . Har ej heller hört någon annan säga något negativt om den , det enda skulle vara att den känns något tjockare än specat men tar man stl under det man har tänkt då blir det rätt , typ köp 0,20 om du hade tänkt 0,23mm .
                Till gäddhaspel kör jag med 0,20mm & oftast kastar jag bara beten uppemot 60gr men beten över 100gr är inga problem , men det är inte lika trevligt för fingrarna .


                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av ENorden Visa inlägg
                  När vi pratar grövre dimensioner, typ 0,25-0,30 eller så för gäddfiske.

                  Någon ni föredrar/ogillar?

                  Kollade på tracer braid 0,28 vilket är lockande men har lite dåligt med referenser.
                  Är Spiderwire 0,25 ett bättre alternativ?

                  Gillar visserligen att få 150 jämfört med 110 men brottstyrkan på tracer braid är nice.
                  Brottstyrkan som är skriven på paketen kan du dra bort minst 1/3 av då dem mäts upp utan knutar, vilket är helt absurt då jag inte känner till en enda person som fiskar utan att knyta knutar. När det kommer till linan kan jag inte annat än prata gott om spiderwire. Har den i 0.32 och 0.28 på gäddgrejerna och dem funkar klockrent. På Downsize-combon som består av en Zillion HD och ett prorex ags 40-80 med 0.28 så dänger man iväg en Pigshad Jr runt 50-60m utan större svårighet.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  • perch61
                    Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                    av perch61
                    Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                    2024-01-08, 09:15
                  • perch61
                    Linpåspolning
                    av perch61
                    Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                    2023-12-29, 10:19
                  • Terraplane
                    Vad är detta för lina
                    av Terraplane
                    Hej
                    Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                    2023-08-20, 09:27

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                  8 svar
                  1 831 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg richtermo  
                  Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                  7 svar
                  2 367 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sikkfisk  
                  Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                  4 svar
                  276 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mr Morgan  
                  Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                  8 svar
                  413 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Brappa
                  av Brappa
                   
                  Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                  13 svar
                  532 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg senzitivity  
                  Arbetar...
                  X