Flätlina till multi, tillverkare+dimension? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till multi, tillverkare+dimension?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag tror inte jag läst något negativt om Fireline Tracer Braid på Fiskesnack. Jag har den på två spolar och det är nog den märkeslina jag upplevt håller formen bäst (försämras minst över tid).
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Jag tror inte jag läst något negativt om Fireline Tracer Braid på Fiskesnack. Jag har den på två spolar och det är nog den märkeslina jag upplevt håller formen bäst (försämras minst över tid).
      Inte heller jag har invändningar! Alltid fått för mig att den är 8-strand även om det inte står så på spolen men efter att Berkeley nyligen kom med "8-carrier" så funderar jag om TB är 4S eller 8S? Oavsett en bra lina.

      Till TS kan jag även rekommendera Power Pro en prisvärd 4S som alltid "gjort vad den ska och levererat väl" om än inte lika mjuk och rund som en 8S kan vara.

      Kommentera


      • #13
        Jag missfördtod inget. Köpte en spole 0.13, 0.28. 0.32 för priset av vad en spole kostar i princip. Av en lina jag har testat på flera rullar och som hitils jag vart nöjd med. Därför tackar jag för tipset om ett oslagbart pris.

        Kommentera


        • #14
          Jag slår också ett slag för tracer braid. Har den linan på alla mina multirullar (Förutom havsfiske och trolling). Sufix 832 sitter på mina haspelrullar.
          Instagram: mattiasandersson90

          Bara ett kast till...

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            Jag missfördtod inget. Köpte en spole 0.13, 0.28. 0.32 för priset av vad en spole kostar i princip. Av en lina jag har testat på flera rullar och som hitils jag vart nöjd med. Därför tackar jag för tipset om ett oslagbart pris.
            Jaha då var det jag som missförstod dig grovt, ber om ursäkt. Trodde du var ironisk, född på 60-talet som man är... Sorry. Kul att det gav ett "rätt köpbeslut" i vart fall!

            Kommentera


            • #16
              daiwa evo tournament braid 8.... grymmt bra lina ..

              Kommentera


              • #17
                Evo linan skulle jag vilja testa men priset är inte (enligt mig) på något sätt försvarbart

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Linkan81 Visa inlägg
                  daiwa evo tournament braid 8.... grymmt bra lina ..
                  Kan vara kanon men kostar nog mer än den smakar... köpte en C Conquest 200DC+ från Japan för några år sedan och ville ha starkast möjliga lina i förhållande till diameter så efter lite läsande köpte jag samtidigt YGK Ultra JigMan WX8 62 lb (angiven som 0,33) och lade på spolen. Dyra linor är överlag billigare i andra länder så jag passade på...

                  En riktigt dyr och fin lina av bästa kvalitet då i vart fall (ultra 2 PE) som lyckligtvis var nedsatt till mindre än halva priset... Den linan sitter kvar än ( vänt på den) och gör jobbet men detsamma gäller min Suffix 832 50 lb (från USA, 0,34) som jag la på Curado 300 innan det... Kan inte säga att jag känt någon avgörande skillnad mellan dem... de håller, kastar bra, är mjuka och tar lika mycket vatten... Kanske att jag behöver ett riktigt tufft bottennapp eller en grov gädda innan skillnaden blir... märkbar?

                  Kanske bör vi fråga oss vad vi förväntar oss av en ny lina? Det finns Spectra och Dyneema. Om lintillverkarna samtliga kör med fiberproducenternas bästa kvalitet till sina premiumlinor så kan styrkan knappt skilja så mycket mellan dessa märken, möjligen behandlingen, ytan...

                  Om vi fick hela styrkan med halva diametern och allt annat lika så skulle jag slå till på en ny, dyr lina i förekommande fall, men om den påstås vara 7% tunnare (hur det kan vara möjligt) 4% mjukare, 2 % starkare och 200% högre pris? Nä, inte för mig...
                  Senast ändrad av anteman; 2018-03-30, 18:42.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  • perch61
                    Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                    av perch61
                    Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                    2024-01-08, 09:15
                  • perch61
                    Linpåspolning
                    av perch61
                    Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                    2023-12-29, 10:19
                  • Terraplane
                    Vad är detta för lina
                    av Terraplane
                    Hej
                    Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                    2023-08-20, 09:27

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                  8 svar
                  1 832 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg richtermo  
                  Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                  7 svar
                  2 374 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sikkfisk  
                  Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                  4 svar
                  278 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mr Morgan  
                  Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                  8 svar
                  413 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Brappa
                  av Brappa
                   
                  Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                  13 svar
                  534 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg senzitivity  
                  Arbetar...
                  X