Whiplash! Vilka är dess fördelar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Whiplash! Vilka är dess fördelar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Whiplash! Vilka är dess fördelar?

    Hej. Jag vet att det råder olika åsikter om Berkleys Whiplash. Dock är jag nyfiken på dess fördelar och nackdelar. Vi kan lämna brottstyrkan och dess diameter därhän för ”alla” vet att den är sjukt mycket tjockare än uppgivet.

    Fungerar den bäst på haspel eller multi? Och i så fall varför?
    Tappar den färg?
    Suger den vatten?
    Mjuk/stel?
    Etc....

    Är det någon skillnad på den nya varianten Whiplash 8? Eller är det bara ytterligare ett nytt fint marknadsföringsnamn som Pure Fishing hittat på? På samma sätt som så många andra tillverkare i denna bransch.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

  • #2
    Jag har whiplash på min havfiskerulle och till det fisket (pilkfiske) så fungerar den utmärkt. Upplever att den inte drar med i strömmen lika lätt som en del andra linor jag har prova.
    Instagram: mattiasandersson90

    Bara ett kast till...

    Kommentera


    • #3
      Jag har den på en Calcutta Conquest 200DC där den också fungerar galant. I 0.21 mm. Det är så många som dissar denna lina därav min undran. Jag har dessutom kommit över ett antal rullar för ett rimligt pris.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #4
        Den vanliga Whiplash är en väldigt mjuk lina.
        Jag har bara fiskat med den på haspelrulle och då främst tyngre bottenmete (karp).
        Den tunnaste varianten (eller nästunnaste...) har jag använt vid pillemete i havet. Väldigt slitstark lina måste jag säga.

        Jag antar att ett overrun med multi och Whiplash på spolen kan bli lite knivigt att reda ut.

        Whiplash 8 har ju 8 kardeller mot standard 4. Borde då vara en rundare lina.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #5
          Tycker det är riktigt svårt att läsa ut vad som är vad. Speciellt med berkleys linor. Det finns linor med samma namn men som är helt olika linor avsedda för olika marknader. Med dagens globala marknad så blir det uppenbart knivigt med detta förfaringssätt. När man detaljgranskar Paulus resultat så är det några saker som slår mig.

          Dels att whiplash sedan länge verkat vara en 8 trådig lina. Därav min fråga om det nya med Whiplash 8 endast en marknadsföringsgrej. Dels är det många som hävdar att whiplash enbart är så stark bara för att den egentligen är mycket tjockare och därmed borde jämföras med tjockare linor av andra fabrikat. Men det stämmer ju inte! Om man tittar i Paulis redovisning och jämför whiplash i tex 0.35 mm VERKLIG tjocklek med en annan lina i verklig 0.35 mm så är Whiplash bra mycket starkare. Vi bortser alltså vad som är skrivet på etiketten.

          På samma sätt brukar det påstås att då det bara finns två tillverkare av trådarna så är alla linor ungefär lika starka OM de är uppbyggda på samma sätt. Det motsägs också av Paulus redovisning. Det skiljer mycket i dragstyrka mellan liknande linor av olika fabrikat.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #6
            Tycker det är riktigt svårt att läsa ut vad som är vad. Speciellt med berkleys linor.
            Dom flesta linorna är i samma material och kommer från samma fabriker så någon större skillnad i styrka är det inte på dom.

            Kommentera


            • #7
              Jo jag har läst det påståendet ofta. Men jag har fortfarande lite svårt att få ihop det när man jämför olika linor i Paulus tester

              Nu var det inte det citatet handlade om utan mer specifikt Berkleys ”problem” med att marknadsföra olika produkter under samma namn på olika marknader. Eller vice versa.
              Senast ändrad av Mankan G; 2018-04-08, 12:55.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #8
                Det motsägs också av Paulus redovisning.
                Vilken garanti har vi att Paulus tester stämmer ?

                http://www.tacklebox.co.uk/images/li...Line-Tests.pdf

                Nu var det inte det citatet handlade om utan mer specifikt Berkleys ”problem” med att marknadsföra olika produkter under samma namn på olika marknader.
                Om du bor i Sverige är det meningen att du ska handla i Svenska butiker utan att bry dig om vad saker heter i andra länder
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2018-04-09, 22:25.

                Kommentera


                • #9
                  Inga alls garantier men resultatet han presenterar och då han väldigt noggrant även talar om testmetoden så är hans resultat ungefär1000000% mer trovärdiga än att ”alla tillverkare köper från en av två leverantörer så alla linor är lika starka”. Det citatet är ett påstående utan någon som helst faktaredovisning. Eller halva är sant men den andra halvan är svårare att verifiera. För den delen så är jag inte lika säker på att den första delen är 100% rätt heller. Det påstås ofta att det endast finns två tillverkare av fibrerna. Men vem vet.... inte jag i alla fall

                  Haha. Det är en global värld vi lever i numera så ” jag gör som jag vill”. Eller vad var det Ebba Grön sjöng....
                  Senast ändrad av Mankan G; 2018-04-09, 22:47.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  • perch61
                    Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                    av perch61
                    Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                    2024-01-08, 09:15
                  • perch61
                    Linpåspolning
                    av perch61
                    Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                    2023-12-29, 10:19
                  • Terraplane
                    Vad är detta för lina
                    av Terraplane
                    Hej
                    Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                    2023-08-20, 09:27

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                  8 svar
                  1 829 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg richtermo  
                  Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                  7 svar
                  2 362 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sikkfisk  
                  Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                  4 svar
                  275 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mr Morgan  
                  Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                  8 svar
                  413 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Brappa
                  av Brappa
                   
                  Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                  13 svar
                  532 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg senzitivity  
                  Arbetar...
                  X