Vilken Flätad Lina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken Flätad Lina ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    0.20 på en liten 1000 rulle låter lite väl mycket men då har du å andra sidan större marginaler... Bilden på rullen är inte min utan från Lausvik, en numera bannad FS:are så jag tror inte den rullen har en Fireline på spolen, Lausvik var "oldschool" och har/hade t o m en blog som hette så och han gillade nylon mer än många andra även om han säkert körde även flätlina i vissa fall. Nå hursomhelst, hoppas det funkar väl för dig med linan.

    Flätlinor har ofta en mer eller mindre tjock coating/beläggning som gör dem mer eller mindre "styva" men inte styva som nylon. En flätlina i princip utan coating blir lite tunnare och samtidigt mjukare (som blöt sytråd typ) och ställer krav på haspelrullens linpåläggning.
    Senast ändrad av anteman; 2020-08-12, 15:19.

    Kommentera


    • #12
      I botten finns nylonlina (ca 0,2-0,3) sen Berkley Fireline 0,2 och sist tafs ca 0,5 (nåt genomskinligt starkt)

      Jag tycker dom var seriösa och nogranna när dom lade på linorna.

      Det är inte roligt att linan går av och tappa fisken, bättre ha lite "större marginaler", därför blev det 0,2 Flätlina

      Kommentera


      • #13
        Ja Sporting är seriösa, 0,20 är nog vald med marginal i åtanke, ut å fiska nu å skitfiske!

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Subjektivt kan ju många linor funka för användaren men mer tekniskt så lirar nog som sagt en modern mjuk 8-trådarlina sämre på en äldre rulle och ger sannolikt mer problem med vindknutar än en styvare 4-trådig flätlina. RD 1000 har en ovanligt konisk linpålägging vilket kan göra att den släpper lina alltför lätt om mjuk flätlina.

          Click image for larger version

Name:	DSC_0373.JPG
Views:	1435
Size:	26,6 KB
ID:	2556702

          Eller vad säger ni andra som rek moderna 8-trådars - funkar de erfarenhetsmässigt lika bra på en äldre rulle som kanske inte ens är byggd för moderna mjuka flätlinor?

          TS du får pröva och lita inte på att butiken väljer den lina som passar rullen eller dig bäst, de kan ha andra utgångspunkter...
          -------------------------------------

          Hej Anteman;

          Konisk linpåläggning det har mina gamla ABU Cardinal 54 och 55 från förr...
          För att få linpåläggningen till mera horisontell över hela spolens längd började jag med att linda på linan för hand längst in på spolen ....

          Vindknutar beror oftare på kastaren än på rullen... Snärtiga överhandskast orsakar flera vindknutar än långa, svepande sidokast...

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm

          Kommentera


          • #15
            Tackar för alla tips
            Har varit ute och fiskat några ggr
            Inga problem med vindknutar o "tappade" varv och liknande problem, så flätlinan verkar funka bra till mina prylar från "stenåldern"
            MVH

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            • perch61
              Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
              av perch61
              Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
              2024-01-08, 09:15
            • perch61
              Linpåspolning
              av perch61
              Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
              2023-12-29, 10:19
            • Terraplane
              Vad är detta för lina
              av Terraplane
              Hej
              Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
              2023-08-20, 09:27

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
            8 svar
            1 833 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg richtermo  
            Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
            7 svar
            2 374 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sikkfisk  
            Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
            4 svar
            278 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Mr Morgan  
            Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
            8 svar
            413 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Brappa
            av Brappa
             
            Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
            13 svar
            534 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg senzitivity  
            Arbetar...
            X