Skillnad på FC som tafsmaterial? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på FC som tafsmaterial?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skillnad på FC som tafsmaterial?

    Hej! Är ganska ny på fisket så ni får ha lite översikt med min nybörjarkunskap. Har försökt att söka i forumet och på nätet men inte hittat någon konkret information om mina funderingar.

    Jag införskaffade mig en SG 100% Soft Fluorocarbon till mitt abborrefiske som tafsmaterial, fiskar mest jigg och jerkbaits till abborre.
    Jag tycker det är väldigt mycket stretch i den, skall det vara det med FC? Vad är egentligen skillnaden på SG's FC 100% Soft i jämförelse med t.ec Berkleys Trilene? Vad vill man åt i abborre respektive gäddfiske i val av FC som tafsmaterial?

    När jag börjar tänka på det så använder jag ju flätlina, men är inte hela meningen med en flätlina att den skall vara stum? Förstör man inte hela konceptet med detta om man använder någon meter FC-tafs till beteslåset? // Kennets

  • #2
    Ursprungligen postat av Kennets Visa inlägg
    Hej! Är ganska ny på fisket så ni får ha lite översikt med min nybörjarkunskap. Har försökt att söka i forumet och på nätet men inte hittat någon konkret information om mina funderingar.

    Jag införskaffade mig en SG 100% Soft Fluorocarbon till mitt abborrefiske som tafsmaterial, fiskar mest jigg och jerkbaits till abborre.
    Jag tycker det är väldigt mycket stretch i den, skall det vara det med FC? Vad är egentligen skillnaden på SG's FC 100% Soft i jämförelse med t.ec Berkleys Trilene? Vad vill man åt i abborre respektive gäddfiske i val av FC som tafsmaterial?

    När jag börjar tänka på det så använder jag ju flätlina, men är inte hela meningen med en flätlina att den skall vara stum? Förstör man inte hela konceptet med detta om man använder någon meter FC-tafs till beteslåset? // Kennets
    Det töj som en FC-tafs har är försumbar i sammanhanget.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

      Det töj som en FC-tafs har är försumbar i sammanhanget.
      Tack för ditt svar, men jag förstår fortfarande inte riktigt. Det är alltså meningen att det ska vara lite stretch när man fiskar, att fiska med enbart stum flätlina direkt på betet är något jag aldrig testat och det finns då kanske en mening med att inte göra det. Antar att jag använder flätlina för att enbart få kontakt? Nu väcker det nya frågor som om varför man använder titan som tafsmaterial till t.ex. gäddfiske?

      Tillbaka till den andra frågan. Hur upplever ni skillnaden mellan de olika märkena som t.ex SG 100% soft och Trilenen?

      Kommentera


      • #4
        FC/nylon ger ju en del verkliga samt hypotetiska fördelar.

        Den tål ju nötnin bättre än flätlinan.

        Den syns kanske sämre i vattnet för fisken.

        Du får lite stretch, men vet alltid hur mycket. Någon meter lina med stretch är stor skillnad mot ett helt kasst.

        Lite stretch borde göra det svårare för fisken att skaka sig loss.

        Det finns väl FC som är extra stretchig nu mer. Då får man väl se det som att man får båda fördelarna. Stretch för att hålla kvar fisken. Och förhållandevis tunn och stark Lina som kan ge längre kast.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
          FC/nylon ger ju en del verkliga samt hypotetiska fördelar.

          Den tål ju nötnin bättre än flätlinan.

          Den syns kanske sämre i vattnet för fisken.

          Du får lite stretch, men vet alltid hur mycket. Någon meter lina med stretch är stor skillnad mot ett helt kasst.

          Lite stretch borde göra det svårare för fisken att skaka sig loss.

          Det finns väl FC som är extra stretchig nu mer. Då får man väl se det som att man får båda fördelarna. Stretch för att hålla kvar fisken. Och förhållandevis tunn och stark Lina som kan ge längre kast.
          Så det är inte mycket markant skillnad mellan de olika märkena på FC? Tack för svaren, känner mig bra mycket klokare nu iallafall!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kennets Visa inlägg
            Vad vill man åt i abborre respektive gäddfiske i val av FC som tafsmaterial?
            Det här en fundamental frågeställning av en typ många fiskare (jag själv inkluderad) borde ställa sig angående annan utrustning också.

            Frågan är väl vad just DU vill åt i ditt val av tafsmaterial.
            Själv använder jag några olika japanimporterade fluorolinor från Seaguar, dessa är av bra kvalitet, relativt smidiga men ändå någorlunda stumma. Saken är att jag inte känner så hemskt stor skillnad mellan dessa exotiska varianter och någon inhemskt inhandlad gällande de nämnda egenskaperna.
            Däremot upplever jag en betydligt bättre nötningstålighet, varaktighet samt knutstyrka hos dessa material. Framför allt använder jag dem då de var billiga att plocka hem då jag ändå köpte annat.

            För många år sedan tyckte jag mig uppleva att fisk ibland var svårflörtad vid användning av metalltafs i vissa lägen, jag började då experimentera en del med vanlig lite grövre nylon som tafs vid fiske med flätlina.
            Använde då som idag Stroft GTM främst vilken fungerar alldeles utmärkt till syftet.
            När jag plöjt igenom mina japanska spolar kommer jag högst troligen övergå till att endast använda nylon som tafsmaterial vid abborrfiske då inte metalltafs krävs.
            Har läst tester som visar att varken nötningstålighet eller "osynlighet" i vattnet skiljer sig särskilt mycket mellan fluoro och nylon, ska försöka länka till dem om jag hittar.

            Angående töjning beror det i allra högsta grad på vilken dimension du använder. Jag har som tunnast drygt 0.20mm och som grövst 0.60, skarvar jag på en meter av dessa och jämför blir det naturligtvis skillnad i töjning.
            Kan tycka lite töj är bra som en form av "shock leader" om större fisk går på, då är jag förvisso också nylonfiskare i grund och botten.

            Skulle dock tro att både jag och många andra använder dyrt fluorocarbonmaterial rent slentrianmässigt utan att fundera allt för mycket kring det, det är ju standardförfarande.
            Ungefär som att de flesta idag använder flätlina utan att tänka på att nylon kanske är bättre i vissa fall, eller att den absoluta majoriteten för 15 år sedan använde haspel till abborrfiske utan att fundera särskilt mycket kring att en multirulle kanske vore bättre i vissa situationer (mer eller mindre tvärtom idag bland modelejonen).

            Kommentera


            • #7
              FC-linor och tafsar sägs ju (och det stämmer säkert) synas mindre i vattnet vilket nog kan vara till en fördel där fisketrycket är högt och vattnet är väldigt klart.

              FC som tafsmaterial blir ju väldigt billigt om man använder det utan beteslås och lekare. Min personliga åsikt är dock att jag lika gärna kan köpa mig valfri nylonlina till halva priset i så fall och använda lämplig längd som tafs.

              Jag fiskar jerks och cranks med FC-lina på hela spolen för att få stretch i linan då jag tycker dessa beten får en bättre gång då. Spöt jag använder är dessutom ganska styvt vilket då kompenseras av lina med stretch. Till jiggar kör jag flätlina och stum tafs.

              Det jag kan rekommendera dig är att testa på egen hand för att se vilka material Du trivs med... att lyssna på andra är enkelt men när för många gör det sitter man snart i händerna på tillverkarnas reklammakare...

              Kommentera


              • #8
                Tack för era åsikter och förklaringar, känns som det klarnat upp en hel del. Visst är det nog så att folk inte alltid "ifrågasätter" vad man ska använda och varför, kanske är lite för analytisk på den fronten men samtidigt är det väldigt lätt att ryckas med av trender och hela den reklamvärlden vi lever i idag som du också säger. Tusen tack!

                Kommentera


                • #9
                  Kennets FÖR analytisk kan man ju aldrig vara!
                  Tipset är dock att främst bilda dig en egen uppfattning men som Xerup är inne på naturligtvis med hjälp av andras erfarenheter.
                  Visst har fluorocarbon sin plats som tafsmaterial men det behöver inte ta upp all plats...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Kennets Visa inlägg
                    Hej! Är ganska ny på fisket så ni får ha lite översikt med min nybörjarkunskap. Har försökt att söka i forumet och på nätet men inte hittat någon konkret information om mina funderingar.

                    Jag införskaffade mig en SG 100% Soft Fluorocarbon till mitt abborrefiske som tafsmaterial, fiskar mest jigg och jerkbaits till abborre.
                    Jag tycker det är väldigt mycket stretch i den, skall det vara det med FC? Vad är egentligen skillnaden på SG's FC 100% Soft i jämförelse med t.ec Berkleys Trilene? Vad vill man åt i abborre respektive gäddfiske i val av FC som tafsmaterial?

                    När jag börjar tänka på det så använder jag ju flätlina, men är inte hela meningen med en flätlina att den skall vara stum? Förstör man inte hela konceptet med detta om man använder någon meter FC-tafs till beteslåset? // Kennets
                    Som andra skrivit är det där med tafs-material högst personligt.
                    Jag kör nästintill uteslutande FC till tafs oavsett gädda, abborre, torsk i sundet osv.

                    Tänk dock på att FC är absolut inte stumt. Vissa påstår även att FC har MER stretch än nylon, dock behövs det mer kraft att dra ut FC än nylonet.
                    FC sjunker, det är en sak.

                    Det där med att det är osynligt... määäh, humbug enligt mig. Fisken ser inte att en jigg i Firetiger inte är en riktig fisk och med stora feta beteslås och lekande. Så tafsen spelar nog en försumbar skillnad anser jag.

                    Fiskar mycket i Malmö kanal och med alla cyklar, kundvagna och enstaka BMWs som hamnar där har jag FC till tafs då den inte går av lika enkelt som flätlinan gör.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 831 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 363 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                    13 svar
                    532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Arbetar...
                    X