Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline X9 trippelt så tjock än angiven diameter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

    Det kan dem. Jag ogillar vissa dyrare linor också, exempelvis Gunki Slide Braid, som jag tycker håller sämre än många billigare linor. De linor jag nämner (Morethan x12, Saltiga x12, Gosen 16 och till viss del även dyrare Sunline-linor) har jag och andra bra erfarenheter av när det kommer till att hålla nyskick (färg, lenhet, kastegenskaper) längre. Visst kan de kännas bättre bara pga priset, men dessa linor är dyrare för att de är mer förrfinade. Sunline XPlasma Asegai t.ex har en högst unik coating som jag faktiskt upplever att man kastar längre med samt som jag upplever håller bättre en t.ex Fireline och andra billigare linor. Daiwas high end linor har en väldigt speciell coating som är oerhört len och trevlig. Den känns lite som att dra ett finger mot konstgjort silke, alltså väldigt lent.Den här coatingen har jag vid aktivt fiske upplevt ger en känsla av att kasta luft genom ringarna. Det är en oerhört trevlig känsla att känna. Det är som att lite av motståndet i dina kast försvinner. Dessutom har Daiwa Saltiga braid och Daiwa Morethan braid svårt att ta upp smuts vilket är väldigt imponerande. Många linor blir smutsiga ganska snabbt, men inte de två. Gosen 16 ger samma upplevelse, men ännu lenare känsla (som om du drar fingret längs ett hårstrå) och ännu bättre hållbarhet, vilket beror på att man använder den polyethylene som är bytygsatt som mest "high grade" av de polyethylenefiber fiskeindustrin använder. Här kan ni se en video om linan (som jag anser är det bästa som finns på fiskemarknaden världen över): https://youtu.be/d-Bt6_GJ9sQ

    Tydligen kostar 150 m ca 800-1000 kr beroende på diameter, alltså inte 125 m. En stor anledning till att 12-trådiga och speciellt 16-trådiga linor kostar så mycket är också tiden det tar att väva dem. 1 meter 16-trådig lina tar bra mycket längre tid att väva än vad 1 m 4-trådig lina tar att väva.
    Intressant läsning. Vad ligger Daiwas linor på i pris?

    Kommentera


    • #72
      Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg

      Intressant läsning. Vad ligger Daiwas linor på i pris?
      Morethan 12x: 599 kr för 125 m

      Saltiga 12x: 799 kr för 300 m

      De har dock en hel del billigare linor som jag tycker om, t.ex J-Braid x8.

      Kommentera


      • #73
        Jag gjorde en tråd om bluffmakeriet med linor för länge sedan med lite bilder: https://www.fiskesnack.com/forum/fis...pecifikationer

        En 0.08mm var ungefär lika grov som en 0.24mm, båda linorna kom från Sufix. Visserligen inte sträckt men ändå.

        Linors brottstyrka är också en stor bluff. Jag har mätt upp flera stycken helt nya linor med vikter.
        Flätlinorna jag testade klarade ungefär 20-30% av angiven vikt på förpackningen sedan small dom av gång på gång.

        Dom som tillverkar linor vet naturligtvis om detta, men dom skiter i att göra något åt det.
        Billiga flätlinor från Kina är till och med mer ärliga och anger ofta korrekt borttstyrka och diameter.

        Sufix och Savage gear var en riktig blåsning, speciellt Sufix.
        Berkleys Fireline Tracerbraid verkar hålla diametern som står.
        Jag har för mig att Daiwas J-Braid X8 höll måttet också när jag kollade in den.
        Dock så bluffar dem alla med brottstyrkan.

        Kommentera


        • #74
          Lite "snillen spekulerar"-varning på min kommentar här nedanför, menmen...

          Jag skaffade mig en linräknar och vägde spolar med och utan lina. Jag har bara gjort det på tre linor hittills
          Daiwa J-braid grand 0.13
          spiderwire stealth smooth 0.09
          berkley X9 0.14.

          Jag fyllde några rullar med en uppmätt mängd lina och vägde före och efter på en noggrann våg, då får jag vikten i mg/m
          (j-braid - 30mg/m, spiderwire - 28mg/m, X9 50mg/m)

          Jag har antagit att densiteten på PE är 0.98g/cm^3 och att "alla linor" egentligen är gjorda av ungefär samma material.

          Då kan jag räkna ut en "nominell" diameter som är vad linan skulle ha om den var solid
          Efter det så räknar jag på samma sätt ut den nominella arean

          En intressant sidootering/slump är att Benjamin S nämnde att "0,09 mm spiderwire är ungefär lika tjock som 0,187 mm Sunline."
          Enligt min beräkning så har 0.09mm spiderwire en nominell diameter på 0.188mm : D

          Om jag sedan jämför "nominell area" med angiven max brottstyrka på mina tre linor så visar det sig att samtliga tre linor har en brottgräns på ungefär 270kg/mm2.

          När jag listat ut det, så kunde jag hitta på en formel för att räkna ut ett jämförelsetal för ungefär hur tjock en lina borde va utifrån angiven "max break" belastning.

          Här kommer i alla fall formeln, använd den på egen risk, den bygger ju på att maximala brottgränsen är rimligt angiven. (och grov höftning i flera steg av mig : D )
          Click image for larger version

Name:	nominell diameter.png
Views:	205
Size:	13,7 KB
ID:	2598193

          (p.s. Om någon av er har en linräknare och en våg så skyulle det vara kul med fler datapunkter till formeln)

          Bifogade filer

          Kommentera


          • #75
            Intressant övning, vikt kan nog säga en hel del, sett liknande på utländska sidor, tyvärr har jag ingen sån våg.

            För övrigt anser jag att trådens rubrik är missvisande, rent av felaktig och borde ändras.
            Vi kommer nog aldrig få rätsida på dimensioner och styrkor på flätlinor, tillverkarna tjänar alldeles för mycket på olika mätsätt och därmed felköp.

            För mig yttrar det sig vanligen i att jag köper en ny lina av annan modell och/eller fabrikat och så är den tunnare eller grövre än den förra när man ville ha en likadan diameter som den förra. (eller t ex lite tunnare/hårdare flätad men lika stark...)

            Mitt banala "knep" är att ta med en ny stump av den gamla linan och jämföra i butik... En grov uppskattning men angiven diameter är som sagt så ofta förr, sällan ngt att gå efter, lita på

            Ffa verkar det vara så, igrova (!) drag när man går från en japantillverkad lina för den japanska marknaden till en US-tillverkad lina för USA/Europa eller tvärtom. Typ.

            Kommentera


            • #76
              Känns rent spontant att man inte kan väga för få fram diametern? De är ju flätade och inte homogena. Egentligen borde man väl mäta de optiskt men misstänker att man ofta mäter de med någon form av skjutmått som pressar ihop linorona. Absolut känns de som de är tjockare än angivet. Varför skulle de bygga mer annars? Men stora fördelen är ju direktkontakten.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              • perch61
                Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                av perch61
                Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                2024-01-08, 09:15
              • perch61
                Linpåspolning
                av perch61
                Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                2023-12-29, 10:19
              • Terraplane
                Vad är detta för lina
                av Terraplane
                Hej
                Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                2023-08-20, 09:27

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
              8 svar
              1 816 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg richtermo  
              Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
              7 svar
              2 347 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sikkfisk  
              Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
              8 svar
              611 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Kulfisk
              av Kulfisk
               
              Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
              4 svar
              269 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Mr Morgan  
              Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
              8 svar
              407 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Brappa
              av Brappa
               
              Arbetar...
              X