Skillnad spiderwire smooth 8 vs 12 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad spiderwire smooth 8 vs 12

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skillnad spiderwire smooth 8 vs 12

    Vad är de för skillnad förutom 8 vs 12 trådad, värt att kosta på 100kr extra per 150m?

  • #2
    Ursprungligen postat av Adamp Visa inlägg
    Vad är de för skillnad förutom 8 vs 12 trådad, värt att kosta på 100kr extra per 150m?
    Har fiskat några månader med 12:an och tycker än så länge den är värd pengarna. Det jag framför allt märker är att kastlängderna ökar, linan rinner mjukt genom spöringarna på ett helt annat sätt än med 8:an.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

      Har fiskat några månader med 12:an och tycker än så länge den är värd pengarna. Det jag framför allt märker är att kastlängderna ökar, linan rinner mjukt genom spöringarna på ett helt annat sätt än med 8:an.
      Tack för svaret, kommer nog köpa den, du tycker inte den samlar mer vatten än 8an? Hört några påpeka det med 12an att den suger åt sig vatten

      Kommentera


      • #4
        12:an ser sliten ut fortare än 8:an klenlina till abborre visst ,till tyngre kör 8:an .
        går nog själv tillbaka till sw8 eller suffix nästa byte själv då jag inte ser uppenbart bättre resultat men kör inte överdrivet lätta beten heller

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
          12:an ser sliten ut fortare än 8:an klenlina till abborre visst ,till tyngre kör 8:an .
          går nog själv tillbaka till sw8 eller suffix nästa byte själv då jag inte ser uppenbart bättre resultat men kör inte överdrivet lätta beten heller
          Vad kör du för diameter om den ser sliten ut fortare än 8an? Du upplever inte att den går bättre genom klingorna, bättre kast / invev som andra nämner? Kör haspel förresten

          Kommentera


          • #6
            Köpt en spole SW SS 12 och har ett rullar med den 8-trådiga som jag är nöjd med, 12:an köpt mest för att pröva en sådan samt även köpt en Berkley X9 tyvärr även den oprövad än...
            Om jag köpte en Sufix idag så skulle jag pröva X8 (goda vitsord) och inte 832, mest för att jag prövat den senare (ok!) men är nyfiken på den lite nyare X8:an.

            Kommentera


            • #7
              Det enda som skiljer är i princip förfining. Hållbarheten är densamma. SW x12 är däremot lenare och har bättre färg (blöder inte lika mycket, även om den blöder). De känns nya ungefär lika länge, men x12 känns alltid lenare. Om du tycker att den lenare känslan är värd 100 kr extra,kör på. Personligen betalar jag gärna för förfining, men jag är inget extremt stort fan av SW. I den prisklassen finns mycket annat kul, exempelvis PowerPro S8S V2, som känns som en high-end lina. Även Sunline är mer förfinade och prisvärda anser jag. Siglon X8 t.ex, känns lenare än SW x12. Likaså Berkley X9 som jag tycker känns väldigt fin också.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Adamp Visa inlägg

                Vad kör du för diameter om den ser sliten ut fortare än 8an? Du upplever inte att den går bättre genom klingorna, bättre kast / invev som andra nämner? Kör haspel förresten
                En 0.13 på haspel och en 0.23 på multi kör
                inte ofta jättelätt och det är väl då du märker av kastlängd men jag skulle nog behöva kasta samtidigt med 8trådig och 12trådig om man skulle se skillnad .sw går tyst genom ringar jämfört med den nödgunki jag fick handla till ett spö i fjol när det var sopslut på linor men gunkilinan är fruktansvärt högljud
                är nog som ovan som har koll på sortiment att det finns bättre för pengen men en 12:a är ju tunnare trådar så det är nog rimligt att den börjar se sliten ut fortare

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

                  En 0.13 på haspel och en 0.23 på multi kör
                  inte ofta jättelätt och det är väl då du märker av kastlängd men jag skulle nog behöva kasta samtidigt med 8trådig och 12trådig om man skulle se skillnad .sw går tyst genom ringar jämfört med den nödgunki jag fick handla till ett spö i fjol när det var sopslut på linor men gunkilinan är fruktansvärt högljud
                  är nog som ovan som har koll på sortiment att det finns bättre för pengen men en 12:a är ju tunnare trådar så det är nog rimligt att den börjar se sliten ut fortare
                  Så för haspel om man vill ha en tyst lina man kastar långt med på ca 0.15-0.20mm, gärna brottstyrka på minst 10+kg , vad ska man köpa, ge mig gärna 1 alternativ bara annars velar jag

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                    Det enda som skiljer är i princip förfining. Hållbarheten är densamma. SW x12 är däremot lenare och har bättre färg (blöder inte lika mycket, även om den blöder). De känns nya ungefär lika länge, men x12 känns alltid lenare. Om du tycker att den lenare känslan är värd 100 kr extra,kör på. Personligen betalar jag gärna för förfining, men jag är inget extremt stort fan av SW. I den prisklassen finns mycket annat kul, exempelvis PowerPro S8S V2, som känns som en high-end lina. Även Sunline är mer förfinade och prisvärda anser jag. Siglon X8 t.ex, känns lenare än SW x12. Likaså Berkley X9 som jag tycker känns väldigt fin också.

                    Så för haspel om man vill ha en tyst lina man kastar långt med på ca 0.15-0.20mm, gärna brottstyrka på minst 10+kg , vad ska man köpa, ge mig gärna 1 alternativ bara annars velar jag

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 832 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 374 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    278 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                    13 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Arbetar...
                    X