Skillnad spiderwire smooth 8 vs 12 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad spiderwire smooth 8 vs 12

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Adamp Visa inlägg


    Så för haspel om man vill ha en tyst lina man kastar långt med på ca 0.15-0.20mm, gärna brottstyrka på minst 10+kg , vad ska man köpa, ge mig gärna 1 alternativ bara annars velar jag
    Varför behöver du en så hög brottstyrka? Brottstyrkan ändras när linan blir äldre, ändras beroende på knut du använder och stämmer sällan från början. Använder du t.ex en dubbel grinner-knut när du ska skarva på en tafs är linan mycket svagare än vad en FG-knut eller en Alberto knot är. Sann brottstyrka mäts mitt på linan, men detta är sällan relevant, då dy knyter fast ett bete, en tafs, ett beteslås eller så skarvar du på något tafsmaterial.

    Med detta i åtanke kommer jag ge två alternativ. Ett som kostar mindre, som du helt enkelt väljer om du inte vill betala mer, och ett dyrare, om det får kosta vad det kostar. Båda linor är bra.

    1. Daiwa J-Braid X8 (inte Grand). Detta är den billigare linan. Jag anser att den är mycket tyst och len genom ringarna. Den är bättre än mycket annat som ibland är dyrare.

    2. PowerPro S8S V2. Denna är dyrare, men tystare, lenare, åldras långsammare och kastar luftigt på ett sätt som enbart går att beskriva för någon som kastat med en riktigt förfinad flätlina. Denna skulla jag köpa, men om den är för dyr har du J-Braid X8.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

      Varför behöver du en så hög brottstyrka? Brottstyrkan ändras när linan blir äldre, ändras beroende på knut du använder och stämmer sällan från början. Använder du t.ex en dubbel grinner-knut när du ska skarva på en tafs är linan mycket svagare än vad en FG-knut eller en Alberto knot är. Sann brottstyrka mäts mitt på linan, men detta är sällan relevant, då dy knyter fast ett bete, en tafs, ett beteslås eller så skarvar du på något tafsmaterial.

      Med detta i åtanke kommer jag ge två alternativ. Ett som kostar mindre, som du helt enkelt väljer om du inte vill betala mer, och ett dyrare, om det får kosta vad det kostar. Båda linor är bra.

      1. Daiwa J-Braid X8 (inte Grand). Detta är den billigare linan. Jag anser att den är mycket tyst och len genom ringarna. Den är bättre än mycket annat som ibland är dyrare.

      2. PowerPro S8S V2. Denna är dyrare, men tystare, lenare, åldras långsammare och kastar luftigt på ett sätt som enbart går att beskriva för någon som kastat med en riktigt förfinad flätlina. Denna skulla jag köpa, men om den är för dyr har du J-Braid X8.
      Yes blir nog en PP S8S V2 då, lika bra att kosta på, men för en 2500 haspelrulle för gäddfiske , möjligtvis lite regnbåge etc, räcker 0.15mm 10kg brottstyrka eller bör man gå på 0.19mm 15kg? Fördel med tunnare lina? Är dimensionerna precisa på sina mått, hört att spiderwire exempel är tjockare än vad som anges

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Adamp Visa inlägg

        Yes blir nog en PP S8S V2 då, lika bra att kosta på, men för en 2500 haspelrulle för gäddfiske , möjligtvis lite regnbåge etc, räcker 0.15mm 10kg brottstyrka eller bör man gå på 0.19mm 15kg? Fördel med tunnare lina? Är dimensionerna precisa på sina mått, hört att spiderwire exempel är tjockare än vad som anges
        Den enda linan som är precis i sina dimensioner är Sunline och ett par high end linor gjorda i Japan (Daiwa Morethan x12 t.ex). PowerPro är inte precis, men den är ok. 0,15 PowerPro S8S V2 borde räcka helt klart. Iaf om vi pratar lätt gäddfiske (upp till 35 g).

        Kommentera


        • #14
          Jag tycker båda versionerna suger upp påtok för mycket vatten, trodde 12:an skulle vara bättre men icke. En viktig aspekt enligt mig när man kör multirulle och får ner onödigt mycket vatten i gavlarna på både låg och högfartsdelen.
          Jag fortsätter med Surfix 832!

          Kommentera


          • #15
            Läste förr att flera hade spontana (?) linbrott med Daiwa J-braid (före Grand) och de som har prövat aldrig mer litar på den men det kanske var en övergående parentes?

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              Den enda linan som är precis i sina dimensioner är Sunline och ett par high end linor gjorda i Japan (Daiwa Morethan x12 t.ex). PowerPro är inte precis, men den är ok. 0,15 PowerPro S8S V2 borde räcka helt klart. Iaf om vi pratar lätt gäddfiske (upp till 35 g).
              Yes men då kör jag på en sådan, tack så väldigt, Jo blir jiggar med en maxvikt på 40g och ner så , tack ☺️

              Kommentera


              • #17
                Om du vill ha en lina som i huvudtaget inte suger vatten, så är det Sunline advance du ska använda. 0.17 är tunnare än SW8 0,12 och 0.15 är som SW8 0,8.
                (Bästa linan jag har provat. Testat 832, SW8, SW12, X9, 131, J-braid, Sunline siglion, Sunline Xplasma, Power pro mm).

                Kommentera


                • #18
                  SW 12 Kommer jag att byta ut mot Sufix 131 på gäddrullen. Bra lina förutom att jag tycker den suger för mycket vatten.
                  Sufix 131 är grym lina på multi iallfall. Suger mycket lite vatten. Kör det på min Calcutta Conquest 201 Dc till landfiske efter vätternlax . Kastar tyst, långt och lägger sig perfekt på spolen. Sunline advance låter ju intressant om den kan vara ännu bättre.
                  Senast ändrad av Hepper2; 2021-10-16, 08:54.

                  Kommentera


                  • #19
                    Testat både 131 och Sunline Adv och tycker att Adv är suverän. Suger inget vatten och kastar långt.
                    tänk på att en 0.17 lina är som spiderwires 0.12 i tjocklek.

                    Kommentera


                    • #20
                      Sunline advance Låter ju som en bra lina till abborrefisket. Brottstycken talar ju för att den är tunnare än andra ”vanliga” linor.
                      Söder säljer den såg jag.
                      0,121 mm 2,73 kg/6 lb
                      0,132 mm 3,64 kg/8 lb
                      0,153 mm 4,5 kg/10 lb
                      0,171 mm 5,45 kg/12 lb
                      0,187 mm 7,27 kg/16 lb
                      0,223 mm 9,09 kg/20 lb

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 831 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      278 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      533 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X