Skarvknut fluorocarbon flätlina går av! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarvknut fluorocarbon flätlina går av!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skarvknut fluorocarbon flätlina går av!

    Tredje 50-150 kr havsöringsdraget som seglade mot horisonten på två veckor!!! Kört fg, uni och modifierad albright och samtliga har falerat. Knutarna blir superslimmade och fina, men det är som de häktar i någon ring eller något, sen blir det flyga av. Nån som har några tankar? Händer det er?

  • #2
    Ja , hade samma i fjol när jag körde lång fc-tafs så jag fick sluta med det ,12-15 kast sen seglade jiggarna iväg .
    provade dom du har +albertoknuten , vet inte om det är för stor skillnad på linorna 0,13-0,30 ,0,40 eller microringar men jag tröttnade på att se jiggar flyga så jag började med strax över halvmetern fc och lekande i skarven istället

    Kommentera


    • #3
      Du behöver inte FC tafs till havsöring, kör en smokefärgad huvudlina och knyt lekandet direkt på den, funkar hur bra som helst. FC tafs kör jag på borregrejerna, mest för att klara en eller annan gädda.

      Kommentera


      • #4
        Använder fc mest för att minska slitaget när jag fightar havsöringarna. De gillar ju att köra ner huvudet bland tång, stenar o annat bröte. Kör tunn flätlina och den har rykt några gånger vid drillning. Men detta håller ju inte, blir ju ruinerad i den här takten. Blir en kortare fc med lekande!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Danis78c Visa inlägg
          Använder fc mest för att minska slitaget när jag fightar havsöringarna. De gillar ju att köra ner huvudet bland tång, stenar o annat bröte. Kör tunn flätlina och den har rykt några gånger vid drillning. Men detta håller ju inte, blir ju ruinerad i den här takten. Blir en kortare fc med lekande!
          Fattar. Inte samma förutsättningar i Stockholms skärgård, sällan risk för linbrott med 0.17 flät här.

          Kommentera


          • #6
            Kört med 1-2 meter FC till borremulti (å haspel) några år och har aldrig haft ngt linbrott i kasten, kör enbart FC-knut, ca 12-14 vändor vart håll, tre halvslag, drar ÅT och 6 varvs Rizutto. Håller så länge att jag ibland knyter om "bara för att".

            Så av sån vana la jag på drygt 2meter, knuten hamnade strax utanför linföraren, 0,38 FC, det jag hade hemma på HÖ-multin innan landfiskepremiären i helgen. Knöts ihop med en Tracer Braid 15 lb, okänd diameter, står ej på spolen köpt i USA en gång, säg 0,19-0,23?

            Körde ca- 6 timmar utan problem, får se om det håller i längden, det blir ju lite högre spolhastigheter med ett 9'6" spö än borrespön. Vilka linlängder och dimensioner kör ni med som har problem?
            Senast ändrad av anteman; 2022-04-19, 23:37.

            Kommentera


            • #7
              Kan det vara ett alternativ att lägga på ett lager tjockt uv-lim över knuten? Så som Loon knot sense. Jag gör det regelmässigt på mina tafsar för landlaxfisket i Vättern. Fast jag använder nylonlina, aldrig fc.

              Kommentera


              • #8
                Kör 0,08 och 0,26. Kan ju vara det som spökar. Dock känns det som sagt att knuten häktar i något. Kan ju vara så att det är den tunna flätlinan som lägger sig runt någon ring eller så...

                Kommentera


                • #9
                  0,08 är ruggigt tunn, det ska inte mycket motstånd till för att den ska ge sig om du har ett havsöringsdrag på. Du kan lugnt gå upp lite om du kör havsöring, då tror jag dina problem försvinner.
                  Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

                  Kommentera


                  • #10
                    Har hänt en gång vad jag kan minnas. FG-knuten gick upp när jag hade en stel FC-lina.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • perch61
                      Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                      av perch61
                      Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                      2024-01-08, 09:15
                    • perch61
                      Linpåspolning
                      av perch61
                      Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                      2023-12-29, 10:19
                    • Terraplane
                      Vad är detta för lina
                      av Terraplane
                      Hej
                      Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                      2023-08-20, 09:27

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                    8 svar
                    1 832 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg richtermo  
                    Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                    7 svar
                    2 374 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sikkfisk  
                    Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                    4 svar
                    278 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mr Morgan  
                    Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                    8 svar
                    413 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Brappa
                    av Brappa
                     
                    Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                    13 svar
                    534 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Arbetar...
                    X