Gul flätlina, dåligt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gul flätlina, dåligt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har en rulle i aktiv tjänst med mörk flätlina och en med gul, ja den är inte så gul längre men den var gul. Den gula linan sliter hem minst det dubbla antalet gäddor jämfört med den mörka.

Sen bör faktisk ha klart för sig att vi människor vet vad en fiskelina är och vet vad det innebär att den är förbunden med ett bete och vad man kan göra med en fisk som bitit i ett bete. Ingen normalfuntad fisk vet vad en fiskelina är och vilka komplikationer de medför, om man biter i det där frestande som kommer vinglande och riktigt skriker ut: Kom och ta mig!

Flätlinor brukar avfärgas efter en tids användning och det är kanske tur det, för de den mörka linan i tidningstestet syntes tydligt mot alla bakgrunder men det gjorde inte de ljusa linorna lika bra. Fast som sagt begreppen lina och bli invevad till en fiskare finns inte i en normal fisks hjärna. Skräms de av det där ryckande strecket, så är det av andra orsaker som måste ha med linans rörelse att göra. Plötsliga rörelser ochför omgivningen onaturligt beteende hos skuggor kan i fiskars värd innebära fara och de reagerar instinktivt på dessa varningssignaler.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Börje, du har så rätt så.

En fisk vet inte vad en fiskelina/fluglina är för något och kan inte sätta den i samband. Lika lite vad et konstgjort bete är för något annat än et bytesdjur.

Har t.o.m. själv fångat lax som bet på bar krok (under en test med bara krokar).

Men gött vi har nått att skylla på då vi blir utan fisk, hehehe
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Gula linor funkar hur bra som helst... det som möjligen gör att man fiskar dåligt med dem är att man inte tror på dem och därmed inte fiskar koncentrerat och effektivt. Samma som med beten, tror du inte på dem fiskar du inte bra...
        Har övertygat många till att köra med gul lina, underlättar mkt att se hugg...

Kommentera

En gädda som hugger på en 20-30 centimeters gul plastbit bryr sig knappast om linan är gul heller.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jenk Visa inlägg
            En gädda som hugger på en 20-30 centimeters gul plastbit bryr sig knappast om linan är gul heller.
            Precis, ska man ta bort dom element som man tror skrämmer gäddan så får man försöka sätta in ett datachip i hjärnan samt krok inne i magen på en stackars sarv.
            Och sedan fiska hem den radiostyrt.

Inga plastiga beten med skrämmande krokar och tafs mao.

Kommentera

det här går diskutera i oändlighet.Har själv kört svart lina innan och har mossgrön nu.Kompisen körde gul.Jag har inte märkt skillnad på något av de.Två fiskare med samma beten är inte samma sak ändå.Betena kan röra sig olika bara det är olika krokstorlek fjäderringar mm och sen är det inte säkert båda fikar betena likadant heller.Mycket liger i vad man själv tror på men samtidigt så är det ju så att i stort sett alla som fiskar litar mer på att man ska ha ett bete som gör hela jobbet åt en.Något som ska vara fulländat hur man än gör med det.Finns inte och kommer aldrig finnas så använd den färg på lina du tror mest på och försök hålla koncentrationen så mycket det bara går när du fiskar så går det bra i det långa loppet.En dag blir du utklassad och nästa så utklassar du samma person oavsett vad du har för färg lr bete

Kommentera

Sen att man skulle kunna tycka att en lina är bättre än en annan skulle jag mera se som en slump.
                Alla vill vi ta fisk, och om nu fallet skulle vara att jag har två spön med mig, det ena med rosa lina och det andra med svart lina. Kör 50% med det ena och 50% med det andra.

Nu visar det sig att jag drar upp 10 abborrar med den rosa linan och 2 med den svarta.
                Vad kommer jag ta och fiska mest med då? Förmodligen den rosa linan, samt kommer jag att bara prata bra om att ha rosa lina.

Med detta sagt kommer jag alltid att välja kvalitets linor jag tycker om föra alla linor i regnbågens färger.

Power pro är mitt val av lina och vad jag vet så finns den bara i 3 färger. Har både gul och grön på minna haspel rullar och jag gillar båda stark. Och dessa färger har jag fått för att jag bara tittat så att det är Power pro och att den är 0.13. Att jag sedan fick gul på den ena och grön på den andra stör mig inte ett dugg. Vem vet nästa gång får jag kanske en vit.

Sen att barn blir rädda för nya situationer.... Har nog förmodligen med att göra att inerstinne skall barn/vuxna vara rädda för det okända, för att inte skadas av nått vi inte vet vad det är. vi är nyfikna men föriktiga och vill aldra hälst veta hur det kommer gå innan vi sätter oss i en ny situation. Om jag hade gett en skapell till en 25åring år för 20000 år sen så hade han nog sketigt på sig när han skär sig på den.

Ha det bra med din onsynliga linan akta bara så att inte fiske ser dig vara på land. Har ingen lösning på detta men du skulle kunna gräva en grop att stå i. Sen har du testat med beten som syns? eller du har bara ditt onsynliga spö, rulle och lina.

Kommentera

Det mesta av en sådan här diskussion handlar om att "tro", tro på ens egna inköpta prylar. Inget av vad som är sagt här har någon vetenskaplig förankring vilket betyder att vad ni än säger så är det inte en sanning men en "tro" på lik linje med andra trosskaper. Men det är ju viktigt att man tror på dem fiskeprylar man köper annars skulle man väll kört MC eller klättrat i fjällen i stället. Men då dyker ju frågan upp igen: vilken lina håller bäst i fjällen? Röd, vit eller blå? Jo Göte ramlade ner på en blå lina så den är nog ingen bra lina etc...........

Det bästa sättet för att få fisk är att fiska på rätt tid, på rätt ställe, under rätta förhållanden, med rätt bete och med rätt teknik!!?? Sen spelar det inte någon som hällst roll vilken färg linan har, garranterat.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                  25 svar
                  2 452 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Cosmoz 08  
                  Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                  13 svar
                  692 visningar
                  0 gillar