Gul flätlina, dåligt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gul flätlina, dåligt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gul flätlina, dåligt?

Hej. Ny här

Fanns någon tråd som behandlade färgval men den var inte riktigt uttömmande så jag startar en ny.
    Har ganska nyligen upptäckt det här med hur bra flätlinor är jämfört med nylon, jag har inte tappat ett drag sen jag började med det.
    Har kört Fireline 0.19, svart nu som väl tål ~13 kg, men upptäckte att den lätt fransar sig.
    Har Spiderwire stealth, gul 0.20 på "reservrullen" och den har ju funkat bra rent styrkemässigt och tål mkt vid tunna dimensioner, så jag gick och köpte mig en 0.12 mm spiderwire stealth som tål kring 7 kg.

Man kastar skönt långt med den
    Fick ingen fisk den gången jag var ute precis när linan var ny, så jag funderar på om färgvalet kanske inte var det bästa.

Vad säger ni? Ska det vara mörk eller gul flätlina? Spelar det någon roll? Om det har betydelse så fiskar jag mest i insjöar, inte direkt kristallklart vatten och så.

Mvh

Spelar ingen som helst roll. Jag har haft gul, grön, grå och röd lina och det smäller konstant hela tiden. Med andra ord - det handlar om vem som håller i spöt...

Skämt åsido, fiskarna bryr sig inte ett skit.

Kommentera

Välkommen till Fiskesnacks sköna värld

Har inte märkt några nackdelar med färgade linor gula eller annan snarare bara fördelar då Du ser den bättrre och har därmed mera kontroll på linan vilket är bra, och Du då fiskar effektivare.
      Kör med olika på mina rullar och växlar friskt mellan gul, svart och mossgrön lina och kan inte påstå att jag märker någon skillnad i fångst varken plus eller minus.

Vet dock att det är ett omdiskuterat ämne och det är två skolor med helt olika uppfattning, men jag tvivlar på att Du får färre fisk med Din gula lina jämfört med svarta, sen är Spider Wire Stelalth en mycket bra lina så klokt val.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
        Spelar ingen som helst roll. Jag har haft gul, grön, grå och röd lina och det smäller konstant hela tiden. Med andra ord - det handlar om vem som håller i spöt...

Skämt åsido, fiskarna bryr sig inte ett skit.
        Du måste nog berätta hur du vet det..... har du snackat med fiskarna och framför allt dom som bryr sig för dom har ju inte huggit....hur kom du i kontakt med dom.... spännande.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inlägg
          Du måste nog berätta hur du vet det..... har du snackat med fiskarna och framför allt dom som bryr sig för dom har ju inte huggit....hur kom du i kontakt med dom.... spännande.
          Oj vilket givande inlägg i den här tråden...

Låt mig uttrycka mig på följande sätt: Jag har inte märkt någon skillnad då jag skiftat färg på linor och heller inte mellan flätlinor, nylon och FC. Förstår du hur jag menar då?

Kommentera

hahaha ännu ett gott skratt framkallat av ett spån....

fishcraft for drivankare!
            -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
              Oj vilket givande inlägg i den här tråden...

Låt mig uttrycka mig på följande sätt: Jag har inte märkt någon skillnad då jag skiftat färg på linor och heller inte mellan flätlinor, nylon och FC. Förstår du hur jag menar då?
              Lite givande var det väl Förstår vad du menar men tänk ett steg till om vi tar en annan situation som alla nog har upplevt ,,,, vi fiskar i ett område som vi vet har gott om gädda , baserat på tidigare erfarenhet, och vi får ingen fisk just denna gång , efter ett tag byter vi drag säg från en Buster Jerk till en Zalt och pang det hugger... vad har igenligen hänt ur ett fiskperspektiv....hade gäddan en huggperiod som startade just när jag bytte drag eller var gäddan mer intresserad av inte så yvigt drag just denna dag eller var en annan färg på Zalten eller var det ett längre vevstopp som gjorde att gäddan exploderade i en attack... Vi får aldrig svar på denna frågan... . För många år sedan när jag flugfiskade mycket upptäckte jag att det högg varje gång jag bytte fluga min ända förklaring var att jag inte störde fisken med mina kast under 2-3 minuter och deras stressnivå sjönk och började fokusera på att äta...men säker är jag inte...Om jag nu skall hålla mig till ämnet så tror jag , notera tror , att linfärgen har en viss betydelse i vissa miljöer då färger reflekterar olika mycket beroende på ljus , vattenfärg , och framför allt vilket djup man fiskar... gul är en färg som just reflekterar mycket framför allt i blågröntöstersjö vatten ner till 3-4 meter...

Kommentera

Lite givande var det väl Förstår vad du menar men tänk ett steg till om vi tar en annan situation som alla nog har upplevt ,,,, vi fiskar i ett område som vi vet har gott om gädda , baserat på tidigare erfarenhet, och vi får ingen fisk just denna gång , efter ett tag byter vi drag säg från en Buster Jerk till en Zalt och pang det hugger... vad har igenligen hänt ur ett fiskperspektiv....hade gäddan en huggperiod som startade just när jag bytte drag eller var gäddan mer intresserad av inte så yvigt drag just denna dag eller var en annan färg på Zalten eller var det ett längre vevstopp som gjorde att gäddan exploderade i en attack... Vi får aldrig svar på denna frågan... . För många år sedan när jag flugfiskade mycket upptäckte jag att det högg varje gång jag bytte fluga min ända förklaring var att jag inte störde fisken med mina kast under 2-3 minuter och deras stressnivå sjönk och började fokusera på att äta...men säker är jag inte...Om jag nu skall hålla mig till ämnet så tror jag , notera tror , att linfärgen har en viss betydelse i vissa miljöer då färger reflekterar olika mycket beroende på ljus , vattenfärg , och framför allt vilket djup man fiskar... gul är en färg som just reflekterar mycket framför allt i blågröntöstersjö vatten ner till 3-4 meter...

titta du kan ju
                -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse-Halvljus Visa inlägg
                  hahaha ännu ett gott skratt framkallat av ett spån....

fishcraft for drivankare!
                  Svenska begåvningsreserven har visst vaknat till liv.

Kommentera

Svenska begåvningsreserven har visst vaknat till liv.
                    japp!
                    här e jag!
                    -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                    25 svar
                    2 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                    13 svar
                    695 visningar
                    0 gillar