Gul flätlina, dåligt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gul flätlina, dåligt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mr_Keps Visa inlägg
    Hej. Ny här

Fanns någon tråd som behandlade färgval men den var inte riktigt uttömmande så jag startar en ny.
    Har ganska nyligen upptäckt det här med hur bra flätlinor är jämfört med nylon, jag har inte tappat ett drag sen jag började med det.
    Har kört Fireline 0.19, svart nu som väl tål ~13 kg, men upptäckte att den lätt fransar sig.
    Har Spiderwire stealth, gul 0.20 på "reservrullen" och den har ju funkat bra rent styrkemässigt och tål mkt vid tunna dimensioner, så jag gick och köpte mig en 0.12 mm spiderwire stealth som tål kring 7 kg.

Man kastar skönt långt med den
    Fick ingen fisk den gången jag var ute precis när linan var ny, så jag funderar på om färgvalet kanske inte var det bästa.

Vad säger ni? Ska det vara mörk eller gul flätlina? Spelar det någon roll? Om det har betydelse så fiskar jag mest i insjöar, inte direkt kristallklart vatten och så.

Mvh
    Sikten är viktig grumligt vatten mindre betydelse definitivt dock en spölängd av nylon längst fram är aldrig fel oftast hänger sej kasten mindre och om vattnet är klart skulle jag definitivt överväga detta dock grumligt mindre betydelse lycka till
    Edit fiskar du öring speciellt havsöring ibland/oftast är fisken off mode (bästa förklaring den är tveksam) kan vara viktigt!
    Senast ändrad av TAMTAM; 2008-09-25, 19:35.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Är enig i det TAMTAM framförde här. Jag själv fiskar alltid med en bit monofil nylon som shock absorber längst ut. Kan vara från 2 m till 10 m (på havsfisket, 10 m). Ganska sjönt att veta då man ser skarven på linorna. Då vet man när fisken är uppe vid båten t.ex.

Om fisken ser en lina underifrån så är alla linor svarta silluetter oavsett linans yttre färg. Det här har jag diskuterat ändlöst i flugfisket och där har färgen på linor som flyter en viss betydelse men det är av andra orsaker än det ni diskuterar här.

I lax och havsöring-flugfisket spelar det i varjefall ingen som hellst roll. Har fiskat med både tafs och uten tafs, d.v.s. har knytit flugorna direkt på fluglinan. Har ingen betydelse på själva färgen på fluglinan. det här gäller då fisket mellan botten och vattenytan.

I havsfisket (trolling och havsmete) så märker jag ingen skillnad på Power Pro Spectra, knallgul mot mina kamrater som använder gröna linor. Men så använder jag en shock absorber på 5-10 m längst ut.

Det är ju oxå en fördel med en liten bit på 2-3 m monofil längst ut: det förhindrar nötningen på flätlinan längst ner och oxå där spötoppen nöter vid kastandet. Jag använder mig alltid av en något svagare monofil än själva flätlinans brott-styrka. På så vis räddar man flätlinan vid bottennapp.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

vad menas med monofil nylon, nylonlina vet jag ju va de är, men monofil. :o
        Har mina gissningar man vet ju aldrig

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
          Fishcraft: I denna fråga är vi helt enkelt personer med olika uppfattning. Har du några erfarenheter av svängningar i fisket som eventuellt gått att relatera till färgbyte på linan?
          Nej jag har inga erfarenheter som styrker min tro eller kan bevisa min hypotes. Man måste nästan göra som lodur säger, vara två fiskare med samma drag med ungefär samma vevteknik osv.... Nej det har jag inte gjort men jag tror att i vissa omständigheter kan färg på linan ha betydelse,,,,,, och om inte annat i och med att jag tror att det har betydlese så ser jag till att använda en färg som jag tror är rätt om inte annat för att stärka mitt egna självförtroende ,,,,Klart vatten med stort siktdjup så är fisken mer skygg.......Vi kommer väl att ses i St Anna till helgen eller hur , får vi tid så kan vi ju ta ett snack om detta då... Vi åker dit på fredag och vi kan ta detta över en pilsner.... blå bogserlina funkar i alla fall inte

Kommentera

Jag har fiskat mycket havsöring med gul spiderwire ultracast 15 lb. Har inte märkt att jag fått färre öringhugg än mina fiskekompisar pga av detta. Snarare tvärtom..

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inlägg
              Nej jag har inga erfarenheter som styrker min tro eller kan bevisa min hypotes. Man måste nästan göra som lodur säger, vara två fiskare med samma drag med ungefär samma vevteknik osv.... Nej det har jag inte gjort men jag tror att i vissa omständigheter kan färg på linan ha betydelse,,,,,, och om inte annat i och med att jag tror att det har betydlese så ser jag till att använda en färg som jag tror är rätt om inte annat för att stärka mitt egna självförtroende ,,,,Klart vatten med stort siktdjup så är fisken mer skygg.......Vi kommer väl att ses i St Anna till helgen eller hur , får vi tid så kan vi ju ta ett snack om detta då... Vi åker dit på fredag och vi kan ta detta över en pilsner.... blå bogserlina funkar i alla fall inte
              Jag kommer tyvärr att missa den här upplagan av tävlingen pga flytt... Känns riktigt jävla surt men att äntligen få flytta ur vår gamla studentlya är verkligen prio 1 för mig och damen. Bärsen tar vi i vår istället.

Kommentera

Satt just och bläddrade i ett gammalt (1992) nummer av FFA, och i ett reportage av gamle gäddgurun Pär Lindberg tipsades det om att färga linan närmast betet med en mörk spritpenna. Kanske ett billigare alternativ för er som har gul lina?

Fast personligen tror jag inte att fisken bryr sig nämnvärt om linan, speciellt inte när det handlar om gädda. Om fisken är så paranoid att de inte äter på grund av en lina så borde de väl bli skygga så fort ett vasstrå rör sig med. Möjligen att kräsmagad ädelfisk kan påverkas, men knappast gädda.
                Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Ursprungligen postat av larante Visa inlägg
                  vad menas med monofil nylon, nylonlina vet jag ju va de är, men monofil. :o
                  Har mina gissningar man vet ju aldrig

Det är vanlig nylonlina..Monofil betyder entrådig i motsats till dacron och flätlina.
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21 Visa inlägg
                    Fast personligen tror jag inte att fisken bryr sig nämnvärt om linan, speciellt inte när det handlar om gädda. Om fisken är så paranoid att de inte äter på grund av en lina så borde de väl bli skygga så fort ett vasstrå rör sig med. Möjligen att kräsmagad ädelfisk kan påverkas, men knappast gädda.
                    En av de större gäddor jag fångat följde vobblern upp till båtkanten men bet inte. Då all lina var invevad inklusive tafsen satt vobblern i spötoppen så jag bara drog vobbler med spöspetsen runt båtkanten och gäddjäkeln bara attakerade och bet över den. Ingen rekordgädda men den vägde dryggt 6 panner. Tycker det är lite dumt att skylla på linans färg när man är en dålig fiskare,. Knappast konstruktivt vill jag påstå (men en anledning till att avfukusera -ja)

Samma sak med den s.k. "ädelfisken" som med gäddan, min mångåriga erfarenhet...........

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
                    Det är vanlig nylonlina..Monofil betyder entrådig i motsats till dacron och flätlina.
                    Tack BBRF, då slapp jag förklara, hehehe
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

hah jo de var faktiskt det jag var inne på själv, tro de eller ej;> tyckte bara att de kändes konstigt att skriva monofil nylonlina, finns de ens nylonlina som är tvinnad?
                      Senast ändrad av larante; 2008-09-25, 22:06.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                      13 svar
                      700 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Koster
                      av Koster

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                      17 svar
                      737 visningar