Gul flätlina, dåligt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gul flätlina, dåligt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Hasse-Halvljus Visa inlägg
    japp!
    här e jag!
    Vad bra , då är vi överens

Kommentera

Hehe ja som sagt det är olika uppfattning märker jag och man blir inte direkt klokare

Å ena handen kan jag tycka att gul borde synas rätt bra och därmed vara ett sämre val, samtidigt har jag fått för mig att de flesta fiskar jagar (iaf de som jag är ute efter, gös och aborre) underifrån och därmed smälter den ljusa linan bra in mot himlen.

Av samma anledning borde svart vara dåligt, i det sammanhanget.
      Ah, jag vet inte..

Kommentera

Det viktigaste är att man tror på det man fiskar med.

Eftersom din lina är gul så kan du ju ta en tusch-penna och färga sista metern i valfri färg som du tror på.

Men de hade väl nån test i FJ för ett tag sen, men resultatet kommer jag inte ihåg
        Ola

Kommentera

har för mig att FJ skrev att grön var bäst :p

Kommentera

Ursprungligen postat av larante Visa inlägg
            har för mig att FJ skrev att grön var bäst :p
            Inte att grön var bäst utan att den syns minst i vattnet. Överrrasknade resultat av den undersökningen var att svart lina syns, under vissa förhållanden, lika bra som gul.

Sen är frågan om fisken bryr sig... Men klart är att mossgrön lina syns minst.

Som nån var inne på här ovan kan det ju vara fördel för fiskaren att se linan ordentligt, vid slackhugg t.ex.

Kommentera

Jao men för att få fisk att nappa så vill man väl inte att dom ska se linan och skrämmas.. på så sätt borde ju grön bli bäst;>

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inlägg
                Lite givande var det väl Förstår vad du menar men tänk ett steg till om vi tar en annan situation som alla nog har upplevt ,,,, vi fiskar i ett område som vi vet har gott om gädda , baserat på tidigare erfarenhet, och vi får ingen fisk just denna gång , efter ett tag byter vi drag säg från en Buster Jerk till en Zalt och pang det hugger... vad har igenligen hänt ur ett fiskperspektiv....hade gäddan en huggperiod som startade just när jag bytte drag eller var gäddan mer intresserad av inte så yvigt drag just denna dag eller var en annan färg på Zalten eller var det ett längre vevstopp som gjorde att gäddan exploderade i en attack... Vi får aldrig svar på denna frågan... . För många år sedan när jag flugfiskade mycket upptäckte jag att det högg varje gång jag bytte fluga min ända förklaring var att jag inte störde fisken med mina kast under 2-3 minuter och deras stressnivå sjönk och började fokusera på att äta...men säker är jag inte...Om jag nu skall hålla mig till ämnet så tror jag , notera tror , att linfärgen har en viss betydelse i vissa miljöer då färger reflekterar olika mycket beroende på ljus , vattenfärg , och framför allt vilket djup man fiskar... gul är en färg som just reflekterar mycket framför allt i blågröntöstersjö vatten ner till 3-4 meter...
                Har du testat börja med Zalt sen en Buster Jerk.

Och hade du speciella tider för hur länge du fiskade med din första fluga till att du bytte. + Tillämpa samma fråga som första här med. Ny flugfiskare så.
                För det låter ju bara helknäppt.

SEN tror jag fisken skit i vilken färg det är på linan. Han vet ju inte ens vad en fiske lina är. Och detta bygger jag på att man kan inte vara rädd för nått som man inte vet finns. (förutom dom som tror att spöken flyger rundor)

Har ju sett på tv i u-länder att dom kan ta fisk med ett blått bogseringsrep.

Så försäljar argument bara.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sarano Visa inlägg
                  Har du testat börja med Zalt sen en Buster Jerk.

Och hade du speciella tider för hur länge du fiskade med din första fluga till att du bytte. + Tillämpa samma fråga som första här med. Ny flugfiskare så.
                  För det låter ju bara helknäppt.

SEN tror jag fisken skit i vilken färg det är på linan. Han vet ju inte ens vad en fiske lina är. Och detta bygger jag på att man kan inte vara rädd för nått som man inte vet finns. (förutom dom som tror att spöken flyger rundor)

Har ju sett på tv i u-länder att dom kan ta fisk med ett blått bogseringsrep.

Så försäljar argument bara.
                  Skojar du ? Spelar väl ingen roll om jag börjar med den ena eller andra draget,,, det är ju förändringen som är intressant och vilka definitiva slutsatser man kan dra av dessa...... Att jag förändrar något i teknik , betesval m.m innebär ju inte att allt annat är lika. framför allt är ju inte tiden densamma.....Det finns något som heter instinkt och man kan visst vara rädd för något som man inte vet något om. Varför blir barn rädda för saker som dom aldrig har upplevt tidigare....
                  Du får ärligt talat tror på vad du vill och fiska du med blå bogserlina

Kommentera

Fishcraft: I denna fråga är vi helt enkelt personer med olika uppfattning. Har du några erfarenheter av svängningar i fisket som eventuellt gått att relatera till färgbyte på linan?

Kommentera

Jag tillhör skaran som anser att linans färg har betydelse. Råkade av misstag köpa gul lina förra säsongen, tänkte inte mer på det utan spolade på den som vanligt. Efter ett par pass började jag undra, kompisen drog fisk som vanligt men jag fick ingenting, ibland körde vi t.o.m. ned samma beten, normalt sett så brukar vi lyckas ungefär lika bra men inte nu... Eftersom fiskelyckan fortsatte att lysa med sin frånvaro så var jag tvungen att göra något, det blev byte av lina till "normal" färg, minns inte säkert men det var antingen vanlig nylon eller möjligtvis grön flätlina. Fiskelyckan kom direkt!

Tillfälligheter eller ej, jag märkte skillnad direkt och efter det så har jag undvikit gul lina.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                      17 svar
                      739 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
                      2 svar
                      265 visningar