Fireline TRACER BRAID - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fireline TRACER BRAID

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jerran777
    replied
    Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg
    .....
    Sen gör knuten väldigt mycket på flätlinor. Vissa av dom mest populära knutarna försvagar linan med upp till 50 % när jag själv testat och resultat på nätet är ganska lika mina. Den enda knuten jag hittat som verkligen ger nästan hela brottstyrkan är den modifierade 10 varvs Uni-knuten som beskrivs nedan fast kör 10 varv istället för 7-8.[ATTACH=CONFIG]97958[/ATTACH]
    Jag har kört den knuten utan problem ett tag nu, den som du beskriver ovan, och jag gillar den. Men efter att jag började köra med multi även till det lättare fisket har jag stött på patrull. Det är en Curado K sittandes på ett 9.2 fots 15-38g Veritas 2.0 med FL TB 0.16. Upplever att jag snärtar av på tok för många drag. Gick tillbaka till "husknuten" palomar och upplever mindre linbrott. Kan det vara så? Att vissa knutar är väldigt bra på alla vis men lite känsligare för plötsliga stopp? Eller vad säger ni?

    Lämna en kommentar:


  • SimpZeN
    replied
    Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Tror det är den jag har, Vit är den och 0.35 jag är riktigt nöjd med den

    Denna har jag

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...hoCLwUQAvD_BwE

    Hurr hurr vart kommer den ifrån? Hurr hurr.
    Sitter 0,35 På mina rullar också men tror 0,30 funkat bättre.

    Kört Fire line tracerbraid väldigt mycket, gillar de grövre dimensionerna mest.

    Kört både på haspel och multi, funkat riktigt bra inga konstiga linbrott eller märkt att linan direkt blir sämre eller nöts onaturligt.

    Sen så ser den väl lite rolig ut svart/gul/svart/gul men den är nice!

    Lämna en kommentar:


  • Freddo80
    replied
    Vi har har testat den i Norge (0,35)
    Klart den starkaste linan jag varit med om!

    Lämna en kommentar:


  • havreboll
    replied
    Jo, nog håller den mer än 2.7 kg, men inte vad dom hävdar på förpackningen.

    Det man skall tänka på är att i princip alla flätlinor tillverkas av high-modulus polyethylene, (HMPE) vilket innefattar spectra eller dyneemafibrer (brukar benämnas PE-braid lite slarvigt) och det är i princip samma fibrer i alla dessa. Dessutom är det, speciellt gällande 8-trådiga linor, väldigt få fabriker som tillverkar dessa vilket gör att dom flesta linorna kommer från någon av dessa få fabriker. Dom tillverkar det mesta till stora tillverkare och drygar ut kassan genom att sälja vid sidan om på exempelvis Aliexpress.

    Kolla exempelvis denna youtubekanal där dom testar mängder av linor på ett relativt bra sätt: https://www.youtube.com/channel/UCSP...4QhoF3M-OhnZNg

    Tänk dock på att det dom anger som brottstyrka för linorna är dom amerikanska brottstyrkorna. Jämför deras resultat med vad Europeiska återförsäljare hävdar så är diskrepansen väldigt stor.

    Sen gör knuten väldigt mycket på flätlinor. Vissa av dom mest populära knutarna försvagar linan med upp till 50 % när jag själv testat och resultat på nätet är ganska lika mina. Den enda knuten jag hittat som verkligen ger nästan hela brottstyrkan är den modifierade 10 varvs Uni-knuten som beskrivs nedan fast kör 10 varv istället för 7-8.Click image for larger version

Name:	1448897749465.jpg
Views:	1
Size:	46,7 KB
ID:	1786044

    Jag har helt enkelt tröttnat på alla vanliga linmärken och kör nu uteslutande på Biltemas blå 0.35 flätlina (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fisk...na-2000037505/) för gädda och Saratoga braid (https://www.aliexpress.com/item/Sara...311.0.0.HhUewo) i olika dimensioner för abborre och gös.

    Saratoga linan har fungerar sjukt bra och håller på hektot vad den skall enligt märkningen. Även dimensionen stämmer då jag mätt med ett elektroniskt skjutmått.

    Gällande Biltemalinan så har jag inte en våg som går till mer än 25 kg (den skall hålla 28,6) så har inte kunnat testa exakt vad den håller. Första turen med den så fastnade jag dock ordentligt i något. Drog och drog och linan gick av (trodde jag). När jag vevade in och svor över mitt beslut att testa deras jäkla skitlina så inser jag att det är min standard 60 lb (27 kg) gäddvajer som gått av på mitten. Det har aldrig någonsin hänt förut med någon lina och jag har kört den vajern sortens vajer så länge jag kommer ihåg... så mer än 27 kg håller den i alla fall. Kastar bra, suger relativt lite vatten och förutom att den tappar färgen lätt så är den riktigt behaglig att fiska med. Linan mäter jag visserlingen till 0,37 snarare än 0.35 men vafan

    Lämna en kommentar:


  • stahre87
    replied
    Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
    Nu tror jag att jag läste rätt Kolla dina öglor, det är den vanligaste boven vid att så grov lina snärtas av.
    Jo, givetvis. Det är bara det faktum att jag fiskat med två andra rullar innan, med olika linor (Saratoga braid, suffix 832) samt ytterligare en lina på samma SPÖ efter (nya linan på den spolen där spiderwire satt) som ej gått av till synes utan anledning... Så keramiken i ringarna är det inget fel på

    Lämna en kommentar:


  • Lozz
    replied
    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    Jag har hört det från flera så köpte stealth smooth (nya modellen) men tyvärr kastavjag bort flera beten då den helt plötsligt snärta av, rätt av 0.25. Måndagasex
    Nu tror jag att jag läste rätt Kolla dina öglor, det är den vanligaste boven vid att så grov lina snärtas av.

    Lämna en kommentar:


  • lausvik
    replied
    Parallellt med flätlinorna så har den gamla hederliga nylonlinan utvecklats. Nu kan man köpa fluorocarbonöverdragna co/multipolymerlinor som i dimension 0,20 mm håller runt 6 kg. Dessa linor är utvecklade för det sk surffiske som bedrivs i Japan och Medelhavet där det handlar om att kasta så långt som möjligt (och då skarvar man på en taperad tafs som är 0,57 mm i den grova änden men de funkar suveränt till vanligt haspel/spinnfiske. Det är rätt behändigt att kasta efter öring längs kusten med sådn lina på spolen och en slaglina av tex 0,30 mm fluorocarbon.

    Lämna en kommentar:


  • stahre87
    replied
    Samma som jag hade!

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Tror det är den jag har, Vit är den och 0.35 jag är riktigt nöjd med den

    Denna har jag

    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...hoCLwUQAvD_BwE
    Senast ändrad av Classe69; 2017-12-06, 17:00. Anledning: Länk

    Lämna en kommentar:


  • stahre87
    replied
    Jag har hört det från flera så köpte stealth smooth (nya modellen) men tyvärr kastavjag bort flera beten då den helt plötsligt snärta av, rätt av 0.25. Måndagasex

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

  • perch61
    Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
    av perch61
    Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
    2024-01-08, 09:15
  • perch61
    Linpåspolning
    av perch61
    Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
    2023-12-29, 10:19
  • Terraplane
    Vad är detta för lina
    av Terraplane
    Hej
    Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
    2023-08-20, 09:27

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
8 svar
1 814 visningar
0 gillar
Senaste inlägg richtermo  
Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
7 svar
2 347 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sikkfisk  
Startad av Sadda, 2023-03-18, 08:30
8 svar
611 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Kulfisk
av Kulfisk
 
Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
4 svar
269 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Mr Morgan  
Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
8 svar
407 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Brappa
av Brappa
 
Arbetar...
X