Flätlina till 6 trolling rullar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till 6 trolling rullar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kassoren Visa inlägg
    Man kan köpa en 600m spole. Eller så går man in i närmaste sportfiskebutik med sina rullar och får proffspåspolat + betalar enbart för påspolad lina.
    Eller så köper man en bulk och får dubbelt så mycket lina till samma pris!

Dessutom får man spola på den själv och kan lägga den precis så hårt man själv vill, slipper ngn stressad gubbe i butiken som bara ser till snabbast möjliga påspolning.
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
      Ända sedan jag gick över från nylon lina till flätlina kändes det som en ny värld öppnade sig! Tycker fisket fick en helt ny dimension. Fiskar mest efter gädda och gös,och jag tycker inte det känns som man får rätt kontakt med nylonlina helt enkelt. smaken är ju som baken, men för min del så är nylonlina ett gammalt kapitel! Finns det några nackdelar med flätlina kontra nylon vid trolling? Kör med 6 spön sammanlagt. fyra med sidoparavaner och två bakom båten! använder både wobbler och ibland betesfisk!
      Nackdelar med flätlina kontra nylon vid trolling?

- Nylonen gör att du krokar fler hugg vid göstrollingen då dfren lilla stretchen gör att du inte skakar av försiktiga göshugg.

- Flätlinan slits snabbare mot stenar och skit nere vid botten. "Sätt 10 meter nylon längst fram" hör jag en del säga... Kör nylon hela vägen svarar jag då. Vad tjänar du på dyr flätlina om du ändå kör nylon fram till betet?

- Flätlinan är dyrare i inköp. Är också hopplöst att trassla upp ute på sjön.

Vad menar du med "rätt kontakt" ?? Håller du i spöt när du trollar?
      Vid allt spinnfiske självklart flätlina men jag ser inga fördelar till trolling. Är absolut inget proffs själv men du får gärna förklara fördelarna med flätlina.
      Min blogg

Kommentera

Ursprungligen postat av mascot Visa inlägg
        Nackdelar med flätlina kontra nylon vid trolling?

- Nylonen gör att du krokar fler hugg vid göstrollingen då dfren lilla stretchen gör att du inte skakar av försiktiga göshugg.

- Flätlinan slits snabbare mot stenar och skit nere vid botten. "Sätt 10 meter nylon längst fram" hör jag en del säga... Kör nylon hela vägen svarar jag då. Vad tjänar du på dyr flätlina om du ändå kör nylon fram till betet?

- Flätlinan är dyrare i inköp. Är också hopplöst att trassla upp ute på sjön.

Vad menar du med "rätt kontakt" ?? Håller du i spöt när du trollar?
        Vid allt spinnfiske självklart flätlina men jag ser inga fördelar till trolling. Är absolut inget proffs själv men du får gärna förklara fördelarna med flätlina.

Med rätt kontakt menar han nog att det är så mycket skönare att drilla fisken än med nylon som bara känns som en gummisnodd. "Stötdämpareffekten" kan du som sagt få av att skarva nylonlina dom sista metrarna. Har aldrig ngonsin varit med om att flätlinan har gått av pga slitage från stenar och dylikt.
        Med andra ord så krokar du fisken lika bra som med nylonlina, du kan få ett bete att fiska djupare för att du har en mindre diameter, det blir "skönare att drilla fisken" (det blir inte lika svampigt och trögt). Enda nackdelen tycker jag är priset? Ingen expert själv men smaken är som baken.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
        17 svar
        752 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
        2 svar
        270 visningar