Flätlina till 6 trolling rullar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till 6 trolling rullar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
    Ända sedan jag gick över från nylon lina till flätlina kändes det som en ny värld öppnade sig! Tycker fisket fick en helt ny dimension. Fiskar mest efter gädda och gös,och jag tycker inte det känns som man får rätt kontakt med nylonlina helt enkelt. smaken är ju som baken, men för min del så är nylonlina ett gammalt kapitel! Finns det några nackdelar med flätlina kontra nylon vid trolling? Kör med 6 spön sammanlagt. fyra med sidoparavaner och två bakom båten! använder både wobbler och ibland betesfisk!
    Enda fördelen tycker jag med flät vid trollingfiske är om du kör något som snurrar rejält, den tvinnar sig mindre, annars bara fördelar med nylon.
    Fast använder du rejäla kullager lekande så tvinnar inte nylon lika mycket.
    Till allt spinnfiske använder jag också flät, det är enbart vid trolling som nylon
    är bättre tycker jag.
    Med flät som är mycket halare än nylon kommer den säkerligen lösa ut för minsta lilla ifrån releasern och det är ju inte så kul.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
      Vilken som helst på eBay. Du sparar GRYMMA pengar på att handla från USA.
      Finns en del förfalskad lina på Ebay, speciellt pp.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Gruvis Visa inlägg
        Ron Thompson Dynacable funkar för mig 0.25 räcker hålls fast bra i scottynypor
        Har ett par gånger trollat med PP 0.36 (Gädda Gös Lax Röding och Öring) och aldrig haft minsta problem med utlösarna. Som ovanstående, testa Scottys nypor ni som har problem (i praktiken).

Antagligen är nylon säkrare för att få fisken i håven flest gånger av 100, men flätlinan är fan så mkt roligare att fiska med.
        sigpic

Kommentera

Smaken är som baken. Själv kör jag alltid flätlina till trolling. Pallar inte med nylonlina. Det är som med kondom om ni fattar! Man kan ju använda ca 10 meter nylontafs om man missar många hugg, kör man med med lite större diameter typ 0,30-0,40 så sitter dom kanonsäkert i utlösarna. Specielt till gösen tycker jag att det är bra med tunn flätlina! 0,20 brukar jag köra med och har märkt en tydlig skillnad mot tex 0,35 nylon! många guider kör ju med flätlina också.

Kommentera

Jag använder mig utav scottys linutlösare på paravanerna och har provat med ett av mina spinnspön med flätlina och detta var inte något problem! Ska leta på efter en flätlina som passar både budgeten och kraven som jag ställer! Ebay kan kanske vara det bästa alternativet! Men om man skulle köpa bulk på någon sportbutik, vilken butik har bulk till bra priser då?

Kommentera

Jag fick tag i powerpro på ebay för 800kr ink frakt. Va ca 1400 meter på den. Har heller aldrig haft problem med att dem utlöser. Mvh Marcus
              http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                Finns en del förfalskad lina på Ebay, speciellt pp.
                Ja, det ligger nog något i det men jag brukar bara handla av de säljare som har bra betyg och framförallt många betyg. Ju fler som köpt och gillat, desto större sannolikhet att de säljer det man vill ha. Såna säljare finns det gott om.

Kommentera

Det är ingen mer som behöver lina? Har ingen erfarenhet av att handla på ebay! Tänkte om någon själ kunde vara med och hjälpa till för några hundralappar!!

Kommentera

Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
                    Det är ingen mer som behöver lina? Har ingen erfarenhet av att handla på ebay! Tänkte om någon själ kunde vara med och hjälpa till för några hundralappar!!
                    Det räcker ju att skarva på 100m flätlina på den gamla nylonen på varje rulle, då blir det ej så dyrt.

Kommentera

100 meter tycker jag känns lite dåligt! det går ju alltid åt lite till att knyta och så! Och även om man har nylon under som backup så är ju principen för mig med flätlina borta om all flätlina spolas av rullen vi drill av stor fisk!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                      4 svar
                      478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg perch61
                      av perch61

Startad av frycke, 2026-06-12, 21:32
                      0 svar
                      143 visningar