Flätlina till 6 trolling rullar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till 6 trolling rullar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina till 6 trolling rullar!

Sticker iväg möe pengar till lina för att fylla mina 6 magda 20 rullar! Någon som har tips på någon lina som man kan köpa på bulk utan att bli ruinerad! Behöver inte vara den värsta linan på marknaden men heller inte den sämsta! Runt 0,30 eller 0,35 hade jag tänkt mig!

Varför skall du ha flätlina för?
    Vad skall du fiska?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Vilken som helst på eBay. Du sparar GRYMMA pengar på att handla från USA.

Kommentera

Helt bortkastat med flätlina till trolling.

Berkley Trilene Big Game 0.38mm till gös och 0.46mm till Lax säger pappa.

(Pappa i det här fallet är WallinsFiske's egen SM-trollare - Patrik "Mörtsnurb" Brunström)
        Min blogg

Kommentera

Ända sedan jag gick över från nylon lina till flätlina kändes det som en ny värld öppnade sig! Tycker fisket fick en helt ny dimension. Fiskar mest efter gädda och gös,och jag tycker inte det känns som man får rätt kontakt med nylonlina helt enkelt. smaken är ju som baken, men för min del så är nylonlina ett gammalt kapitel! Finns det några nackdelar med flätlina kontra nylon vid trolling? Kör med 6 spön sammanlagt. fyra med sidoparavaner och två bakom båten! använder både wobbler och ibland betesfisk!

Kommentera

Till trolling tycker jag nylon är bäst. Den korkar fast fisken mycket bättre än flätlina tack vara den lilla extra stretchen som blir. På stum, flätad lina kommer du få många hugg som inte blir annat ett just ett hugg för att de inte fastnar.

En annan anledning till att köra nylon är oxå att den är mycket slitstarkare än flätlina. Trolling sliter mycket och det kommer bli en del bottenskrap och då är det skönt att veta att man inte har en jättekänslig flätlina som skavs av.

Dina utlösare på dina paravaner kommer oxå att fungera dåligt tillsammans med flätlinan. Slitaget som blir när den löser ut sliter för mycket på flätlinan. Dessutom tror jag att det kan bli en del blindutlösningar samt att utlösaren kanske glider på linan?

Men däremot är flät överlägset vid allt spinnfiske. Det är även fördel att köra flät till mete och f-trolling efter våra preadatorer.
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Köp en bra lina, håller längre än budget = insparade pengar.

Men tänk på att det blir dyrt, flätlinan slits även den...

Bulk är ett självklart val!
              sigpic

Kommentera

inte för ja är någon trolling expert med jag håller med EuroPike till hundra procent med de han säger.
                Gädda : 9,8 Gös : 5,7 Abbore : 1,6 Sutare : 1,7 Regnbåge : 3,2 brax : 3,7 Röding : 1,7 Björka 0,62 Lake : 1,6

Kommentera

Ursprungligen postat av hyttingen Visa inlägg
                  Sticker iväg möe pengar till lina för att fylla mina 6 magda 20 rullar! Någon som har tips på någon lina som man kan köpa på bulk utan att bli ruinerad! Behöver inte vara den värsta linan på marknaden men heller inte den sämsta! Runt 0,30 eller 0,35 hade jag tänkt mig!
                  Hej Hyttingen; Till trollingfiske efter Gös, Lax och Öring bör du undvika stumma flätlinor. Vanliga, homogena nylonlinor som Berkleys Trimax och Silver Thread Excalibur i dimensionerna 0,35 - 0,40 mm är ovanligt starka och nötbeständiga nylonlinor och fungerar utmärkt till trollingfiske och kostar vid köp av bulkspolar betydligt mindre totalt och per meter än flätlinor av dyneema- och spectrafibrer. Nylonlinan är också mer förlåtande och håller den kämpande fisken kvar bättre på betet utan att den så lätt knycker sig loss eller vidgar krokhålen i käften.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2009-05-15, 23:45.

Kommentera

Ron Thompson Dynacable funkar för mig 0.25 räcker hålls fast bra i scottynypor

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:31
                    17 svar
                    742 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman

Startad av Simonj.97, 2024-08-10, 22:32
                    2 svar
                    266 visningar