Superlinor testade men inte Fireline??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Superlinor testade men inte Fireline???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Superlinor testade men inte Fireline???

Har just läst Fiskejournalens första del av artikeln "Superlinor under luppen" och blir förbannad.

Man börjar artikeln med följande: "Fiskejournalen kan stolt presentera det mest omfattande testet av superlinor någonsin!"

Visst, det är säkert det mest omfattande någonsin, det tvivlar jag inte på, men det är milt sagt tvivelaktigt att skryta med detta när man inte har med ett av det förmodligen mest säljande märkena i testen.

VART TOG BERKLEYS FIRELINE VÄGEN?

Kan inte förstå att man i en jämförande test av marknadens superlinor inte tar med den kanske bästa linan.

Ville Berkleys inte vara med i testen eller ville Martin & Co helt enkelt inte testa deras linor?

FJ borde väl åtminstone slösa en mening (eller en fotnot) i artikeln på att förklara varför en av de ledande märkena på marknaden inte finns med i "det mest omfattande testet av superlinor någonsin".

Är en stor anhängare av FJ och tycker att det är den bästa sportfisketidningen men blir besviken på att de i detta sammanhang missat målet fullständigt.

Är helt säker på att det finns många här inne på Fiskesnack som likt mig tycker att det vore väldigt intressant att få en fullständig jämförelse mellan de olika märkenas alla superlinor och då speciellt det största märkena då det är de som oftast finns att få på spolade direkt på rullen ute i butikerna.

//Tantor
    [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Inte läst artikeln men läst många andra tester.. känns ibland tyvärr som dem e "köpta" i alla dessa tester.. man skulle vilja se ett test av någon helt opartisk.. då tidningar mm lever på reklam mm.. fick fireline för bra resultat eller för dåligt för att vara med e ju frågan.

Kommentera

Håller med. Saknade också Fireline.
      Dock så tyckte jag att resultaten var minst sagt märkvärdiga. En lina som var bra på 0.1 mm var skit på 0.3 eller tvärtom. Svårt att veta då vilken lina som är bra i dimension 0.2

Kommentera

Nej, nej...

Jag känner inte att jag har anledning att ifrågasätta opartiskheten i testet då det är ett utomstående företag, Autoliv, som har gjort testerna. Ett välrenommerat företag som inte har någon anledning att förvanska resultatet av testerna.

Vad jag ifrågasätter är Fiskejournalen och hur de har tänkt när de inte tar med ett av de mest säljande och ett av de enligt mitt tycke bästa fabrikaten som finns på marknaden. De borde åtminstone ta med en förklaring till detta i artikeln.

I allafall när de börjar artikeln med, "Fiskejournalen kan stolt presentera det mest omfattande testet av superlinor någonsin!"

//Tantor
        [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Jag saknade också Fireline i testet.

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
          känns ibland tyvärr som dem e "köpta" i alla dessa tester.. man skulle vilja se ett test av någon helt opartisk..
          Testfakta har gjort ett test men tyvärr med nylonlinor.. Biltemas blev bäst i test!

Kommentera

Ursprungligen postat av Tantor Visa inlägg
            Jag känner inte att jag har anledning att ifrågasätta opartiskheten i testet då det är ett utomstående företag, Autoliv, som har gjort testerna. Ett välrenommerat företag som inte har någon anledning att förvanska resultatet av testerna.

Vad jag ifrågasätter är Fiskejournalen och hur de har tänkt när de inte tar med ett av de mest säljande och ett av de enligt mitt tycke bästa fabrikaten som finns på marknaden. De borde åtminstone ta med en förklaring till detta i artikeln.

I allafall när de börjar artikeln med, "Fiskejournalen kan stolt presentera det mest omfattande testet av superlinor någonsin!"

//Tantor
            Det är ju bara att skicka ett mejl till dom så svarar dom på frågan. Det gjorde jag nyss då jag blev förvånad varför dom bara sammanställt det Svenska havsfiskeåret. Dom brukar sammanställa både det Norska och Svenska...
            Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Fiskejournalen blev mutade av Berkley..... Visst fan är det ett skämt att inte ha med den största linan av dem alla.

Kommentera

Att tro att det finns något test som är helt opartiskt är nog lite naivt. det är ofta dyrt att göra tester så visst finns det anledning att tvivla på tester eftersom det företag många ggr sponsrar tester. det går dessutom att få testet dit man vill beroende på vilka parametrar men går efter.
                http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Med tanke på att man använt en "optisk" mätmetod för att bestämma linornas diameter, skulle det vara intressant att veta hur man löst problemen med eventuell "liktjockning", dvs att det mätta objektet har en sådan form så att den "ser lika tjock ut" oberoende hur man vrider det.

/ Wikström
                  Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!

Kommentera

Det finns ett test på Fireline (gjort i någon australiensisk fisketidning för något år sedan) som visade att 0,10 mm-varianten som ska klara 3,6 kg klarade över 5 kg. Då mätte man brottstyrkan och inte knutstyrkan.

I ett annat test kom man fram till ett liknande resultat (hur väl utfört testet var vet jag inte):

Jag vet att länken och testet är gamla men det var allt jag kunde hitta. Lägg märke till att just Fireline hade mer än dubbla brottstyrkan (utan knut) mot angiven!
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
                    14 svar
                    634 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alin87
                    av Alin87

Startad av perch61, 2025-11-12, 18:32
                    4 svar
                    490 visningar