Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lina till Vertikalfiske
Collapse
X
-
Har kört FL Crystal 0,08 till vert och inga problem. Dock såklart viktigt med tafs av ngt slag för den klarar ju ingen nötning (men vilken flätis runt 0,10 gör det?).
Känn lite på linorna i affären innan köp. Jag tycker att andra egenskaper än den av fabriken uppmätta dragstyrkan är viktigare. Tex TufLine XP gillar jag inte alls och kommer aldrig köpa igen, hur många tester den än vinner...
/R
Kommentera
-
Jag kör med Fireline Crystal 0,08 o 0,10 på mina rullar när jag vertikalar, aldrig haft problem med det. Största fisk jag har drillat med den linan är en gädda på 8,5kg. Men som sagt, nån slags tafs för är det lite stenigt eller nåt så är inte den det nöttåligaste linan på marknaden.
Annars så tror jag att Strike Wire kan vara ett annat alternativ, kör den när jag jerkar men då i strl 0,32. Tänkte testa den röda linan till vårens verikalfiske o se hur den är.[HTML]http://nyafiskebloggen.blogspot.se/[/HTML]

Gädda 11,2kg (Spinn, Råån)
Abborre 1,2kg (Vertikal, Letälven)
Gös 2,8kg (Jiggning, Möckeln)
Regnbåge 4,9kg (Put & Take, Villingsberg)
Röding 2,75kg (Trolling, Vättern)
Öring 3kg (Trolling, Vänern)
Lax 2,9kg (Trolling, Vänern)
Kommentera
-
Finns ej tyvärr...tror inte det ska vara något problem med att ha 0,13 ändå. Sen tål den ju också hela 9kg vilket är fantastiskt braUrsprungligen postat av soms Visa inläggVet någon var man kan få tag på Strike Wire Färg RÖD DIM:0.10
--AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY--
IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!
Kommentera
-
Jag kör med 0.10 fireline. Den tycker jag om skär fint i vattnet. Ang färg så kör med den DU tycker om en del tittar mycket där linan bryter vattnet å de vill ha en lina som de ser bra. Själv så gör jag inte det utan glor mest på ekolodet så färgen spelar ingen roll för mig.
Kommentera
-
Hej Axel "AxlRose" Aremyr;Ursprungligen postat av AxlRose Visa inläggDet ska fungera fin fint så länge rullen inte är jättestor.
Angående linvalet så kan jag rekommendera Strike Wire Extreme 0,10mm.....Alltid bra kvalité på den linan och har hög brottsstyrka. Bland annat vertikalfiskeexperten Klas Hagert använder Strike Wire
Själv köper jag alltid såväl dacron, nylon som spectralinor i bulkspolar för att hålla ner meterkostnaden och för att slippa småstumpar, som ändå måste kastas.
I senaste numret av FiskeJournalen Nr 3, 2010 testas merparten av flertalet flätlinor på svenska sportfiskemarknaden. FJ kontrollerar brottstyrka/dimension och presenterar den starkaste linan, fiber för fiber oavsett diameter. Resultatet är häpnadsväckande!
En av mina egna favoritlinor under senare år Tuf-Line XP med 0,10 mm angiven diameter har en verklig diameter på 0,23 mm. Din favoritlina Strike Wire Extreme 0,10 mm diameter har en verklig diameter på 0,21 mm, dvs 210 % av uppgiven diameter. En annan av mina favoritlinor ända sedan 1997 PowerPro gul med 0,10 mm angiven diameter visar sig ha en verklig diameter på 0,16 mm.
När det gäller de starkaste linorna i kilo/mm2 visar sig en av mina senare favoriter Tuf-Line XP (0,28 mm) ha den största dragstyrkan med 395 kg/mm2. På andra plats kommer Spider Wire Ultra Cast Invisible (0,12 mm) med en dragstyrka på 390 kg/mm2. På delad andra plats kommer min favorit PowerPro gul (0,13 mm) med en dragstyrka på 390 kg/mm2. Långt ner på 13:e plats kommer Strike Wire Extreme (0,10 mm) med en dragstyrka på 237 kg/mm2. En annan Strike Wire kommer på 23:e plats av 31 testade mer eller mindre kända flätlinor. Om du inte redan har FiskeJournalen som prenumerant rekommenderar jag dig att köpa FJ Nr 3, 2010.
Nobody & Nothing is for ever!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Kommentera
-
Hej OF.
Där har jag och mina, barndomskompisar, fiskat mycket i mina yngre dagar. Undrar om den gäddan simmar kvar där ännu? hehe.
Man kanske skulle göra ett besök, efter fredningsperioden.
Kommer ej ihåg när den var, men ifrån mars nångång fram till, mitten på juni, tror jag.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Nila, 2025-08-14, 15:03
|
13 svar
508 visningar