Power pro flätlina besvikelse... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Power pro flätlina besvikelse...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Power pro flätlina besvikelse...

Hejsan
    Är ny här på forumet så ja börjar med att presentera mig.
    Pär heter ja, 27år och en glad amatör.

Gick och köpte mig en rulle Power Pro yellow 0.19mm flätlina för ett par dagar sen. Hem och börja veva på ca 135 meter på min nya Okuma rulle.
    glad och laddad inför första provturen med nya rullen. Ut igår kväll och skulle prova fiskelyckan, en fin 6 hg abbore vevades in. Sen började tråkigheterna..
    Vid utkast med ett Atom 12 grams drag så "självknöt" sig linan och en enda stor trasselsudd fastnade i toppöglan och linan brast... Lätt irreterad över detta kapade ja av trasslet och på med nytt drag ett någon lättare Atom, ett par fina kast och samma sak hände sen igen...

Är de fel på linan?? ska ja reklamera? eller har nån någon ide på orsak till detta?

MVH// Pär

Ursprungligen postat av perka83 Visa inlägg
    Hejsan
    Är ny här på forumet så ja börjar med att presentera mig.
    Pär heter ja, 27år och en glad amatör.

Gick och köpte mig en rulle Power Pro yellow 0.19mm flätlina för ett par dagar sen. Hem och börja veva på ca 135 meter på min nya Okuma rulle.
    glad och laddad inför första provturen med nya rullen. Ut igår kväll och skulle prova fiskelyckan, en fin 6 hg abbore vevades in. Sen började tråkigheterna..
    Vid utkast med ett Atom 12 grams drag så "självknöt" sig linan och en enda stor trasselsudd fastnade i toppöglan och linan brast... Lätt irreterad över detta kapade ja av trasslet och på med nytt drag ett någon lättare Atom, ett par fina kast och samma sak hände sen igen...

Är de fel på linan?? ska ja reklamera? eller har nån någon ide på orsak till detta?

MVH// Pär
    Hade du läst på innan hade du köpt fireline till din haspel i stället .
    Power pro är rund å mjukare än fireline som är platt å hårdare .
    En haspellrulle av lägre kvalitee har sämre linuppläggning .Testa fireline 0,17 nästa gång .
    Sen måste du lägga på linan väldigt hårt har du tillgång till båt så sätt på en wobbler med stor sked å släp ut å veva in medan båten går frammåt .

/Fredrik

Kommentera

Jag antar att du grundat med nylon alt lagt en tejp i botten så inte hela linpaket kan rotera. Fireline eller annan stel lina funkar bra på haspel. Viktigt som skrivit innan att linan är är hårt upplagd. Har du inte båt och vill ha ut all lina så kan du fästa linänden i ett träd eller stolpe och sen gå bakåt, sedan vevar du in linan under lite belastning

Kommentera

Kör endast med powerpro själv, 0.36 till Jerkbaitet när jag höll på med det och 0.28 med haspel, gjort så nu i 3 år, endast haft 1 trassel. Enda jag gjort är att ha nylon i botten och ha lite belastning när man spolar på linan.

Kommentera

Om din rulle har kass linuppläggning kan linan ha tvinnat sig och på så sätt "skruvat" sig som till sist blir till ett skatbo. Tyvärr inte så mycket att göra åt saken, om du inte kanske borde satsa på en annan rulle med bättre linupplägg.

Kommentera

Om det är första gången du köper flätlina kan ju också vara värt att nämna att flätlina är mkt mer kritisk på hur man hanterar den på rullen. Man måste alltid hålla koll så att linan inte ligger fel om spolen osv. Eftersom den saknar minnet som nylon har.

Jag tror inte det är fel på linan.

Kommentera

Tjo!

Själv har jag alltid haft svårt för PowerPro, det gäller både till haspel- och multirullar. Linan har alltid haft en benägenhet att trassla till sig...
              Jag bytte ganska snabbt till FireLine och märkte en stor skillnad, får MAX ett trassel per år och då beror det ofta på en dåligt "in twitchad" ytwobbler som lägger linan åt fanders...

Så, byt till en annan lina när du har tröttnat på powerpro, alternativt till en FireLine lina.

Kommentera

Har precis samma problem. Dock kör jag med en Shimano Nasci. Kan det vara att jag spunnit på linan för svagt? Fick knyta om 10 ggr på tre timmar pga av samma problem, knut på linan uppstod. Körde med spinnare. Kör också med power pro

Kommentera

Jag har kört surfix och spiderwire på mina haspelrullar utan problem. Dock tvinnar sig linan vid användande av vissa spinnare samt dragrodd. Men sätter man extra lekande så brukar det funka ganska bra.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Har nu införskaffat mig Fireline 0.17.. Skulle de vara samma sak nu så köper ja ny rulle helt enkelt.
                    Tack för svar boys!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                    25 svar
                    2 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                    13 svar
                    690 visningar
                    0 gillar