Spolbrickan i Ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spolbrickan i Ambassadeur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spolbrickan i Ambassadeur

Hej Svenske fiske-venner.

Kan I forklare mig, hvilken funktion spolbrickan mellem spollageret (vevsiden) og spolen har? Og ved I, hvorfor de er forskellige i min 5501 Pro Rocket (part no. 11957) og i min 4500 CS (her har brickan part no. 13104?

Venlig hilsen & godt Nytår
    jr

13104 benämns av ABU som "justerbricka" och ska vara en kupad, fjädrande bricka som gör att fininställning med den mekaniska bromsratten blir möjlig.
    Den brickan kom i de allra första modellerna med "Ultra cast design" dvs Ultra MAG från 1982. Därefter har den levt kvar och uppfyller fortfarande sitt ändamål i rullar med en bromsratt (t.ex. alla Ambassadeurer med kupade gavlar).

11957 benämns av ABU som "bricka" och är en plan bricka. Den används framförallt som shims för att positionera spolen i sidled i 80-talsmodeller som UltraMAG, MAG, XLT m.fl.

Att dessa båda brickor har levt kvar i modeller som Pro Rocket m.fl. (som har två mekbromsrattar) är ganska märkligt. Den som bäst uppfyller sitt ändamål är 11957 som shims för för att spolen ska hamna i rätt position på spolaxeln. Att den behövs beror på att samtliga spolar och spolaxlar har konstruerats utifrån Ambassadeurer med kupade gavlar.

13104 gör iofs finjustering av mek.bromsen möjlig men brickan är egentligen felplacerad då tanken från början var att man justerar mek.bromsen med den ratt som har en numrerad skala. För bästa funktion skulle man därför ha gjort en fjädrande funktion för den bromsratten.
    Senast ändrad av FRB; 2013-01-01, 21:31.

Kommentera

Passar på att låna tråden lite. Kom på när jag läste tråden att min amb 5601 C4 strulade på årets sista pass. Lättade på mek.bromsen och då började spolen att glappa i sidled. Kan inte komma på att den har gjort det tidigare. Någon som har varit med om något liknande och har en aning om hur jag löser det. Kan inte tänka mig att det ska vara så

Kommentera

Ursprungligen postat av Henkelort Visa inlägg
        Passar på att låna tråden lite. Kom på när jag läste tråden att min amb 5601 C4 strulade på årets sista pass. Lättade på mek.bromsen och då började spolen att glappa i sidled. Kan inte komma på att den har gjort det tidigare. Någon som har varit med om något liknande och har en aning om hur jag löser det. Kan inte tänka mig att det ska vara så
        så blir det på ambassadure när man släpper mekbromsen för mycket. för optimala kast ska den vara inställd så att det är precis att den inte glappar i sidled

Kommentera

Då ska jag med andra ord hitta tillbaka som den va innan. Kändes inte rätt att man kunde ändra den så att linan smög sig in bredvid spolen. Man blir lite orolig att allt skruvande ska resultera i mindre och mindre delar kommer nog dröja innan jag öppnar min luna tack för det krokodiljägaren!

Kommentera

Då ska jag med andra ord hitta tillbaka som den va innan. Kändes inte rätt att man kunde ändra den så att linan smög sig in bredvid spolen. Man blir lite orolig att allt skruvande ska resultera i mindre och mindre delar kommer nog dröja innan jag öppnar min luna tack för det krokodiljägaren!
            har man inte delar över har man gjort fel:P
            det är bara hålla rullen i handen och föra spolen i sidled med tummen och skruva till mekbromsen med andra handen till du känner att glappet är borta.

Kommentera

Ett tips är även att lossa icke vevgaveln och kolla så inte det vita plastdrevet som sitter i spolen är uppslitet.
              Det är en slitdel som behöver bytas emellanåt om man använder mekbroms.

Kommentera

Tak for et svar af høj kvalitet, hr. FRB. Det giver god mening.

Jeg har monteret lager af sintrad brons fra UT, og de sitter så fast i spolen, at de inte kan flyttes aksialt. Kugellager kan flyttes aksialt, og her er det fint, at brickan virker som en fjeder.

Hjertelig tak &

mvh jr

Kommentera

Det sista du skrev fick mig att fundera, hur har du tänkt underhålla din rulle om du inte ska öppna den ? ?

En rulle BÖR öppnas och rengöras smörjas grundligt minst ett par ggr om året om du fiskar mycket. Nu kanske Luna-rullar skiljer sig från Amba på den punkten men jag skulle aldrig tänka tanken att låta det dröja.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack för tipset cannonball, ska öppna den ikväll och kika.

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                    Det sista du skrev fick mig att fundera, hur har du tänkt underhålla din rulle om du inte ska öppna den ? ?

En rulle BÖR öppnas och rengöras smörjas grundligt minst ett par ggr om året om du fiskar mycket. Nu kanske Luna-rullar skiljer sig från Amba på den punkten men jag skulle aldrig tänka tanken att låta det dröja.
                    Självklart ska luna:n också få lite TLC men jag vart lite avskräckt när jag laddade hem sprängskissen. Mycket som kan försvinna och hamna på fel plats. Smörjer mina rullar relativt ofta för att slippa strul när man väl är ute och fiskar. Får nog göra som Baconowski säger, börja med några öl och fota allt man gör

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 034 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S