Abu Garcia Ambassadeur Silver Max 2 - långtidstest - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcia Ambassadeur Silver Max 2 - långtidstest

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ok där ser man, uppkäftighet alltså.
    Senast ändrad av Rospigg; 2015-12-19, 18:35. Anledning: Otillåten länk
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #22
      Efter nästan tre år får man väl betrakta rullen som färdigtestad, även om det handlar om ett långtidstest. Så det är, känner jag, dags för betygsättning. Eller omdöme. Betygen är kanske avskaffade?
      Click image for larger version

Name:	DSCN1472.JPG
Views:	1
Size:	514,7 KB
ID:	1779962
      Hur som helst, rullen får godkänt. Med beröm. Det är en tuff liten krabat som är lätt att kasta med (eller åtminstone användarvänlig). Drivlinan verkar vara robust hopkommen och det känns tryggt att veva rullen. Magnetbromsen fungerar som den ska och så även den mekaniska(friktions-) bromsen. Rullen kastar långt och, bortsett från pinsamma nybörjarmisstag, utan skatbon. Slirbromsen (specad till 15 lbs/5,8 kg) fungerar klanderfritt och är väl dimensionerad för den 0,30 nylonlina som spolen rymmer 145 meter av.

      Det är ingen skrytrulle men ett väl fungerande och pålitligt fiskeredskap utan bling-bling. För de runt femhundra spänn som är "priset på gatan" (även om det "ordinarie" eller "rekommenderade" priset är ungefär dubbelt så högt är den mer än prisvärd (=fynd).

      Den är naturligtvis ingenting för multifanatiker som rynkar på näsan åt allt annat än privatimporterade, överprissatta, esoteriska och helst även "trimmade" japanska rullar men för den som för en rimlig peng vill ha en rulle och (av någon outgrundlig anledning) fått för sig att denna rulle ska vara en multiplikatordito) är den ett bra val. Att den kan köpas för en billig peng ser inte jag som något direkt minus och det ger ju också utrymme för att lägga de pengar man sparar in på rullen på ett bra spö.

      På bilden ovan sitter min SilverMax på ett åtta fots RST LF Suncaster Eight (från Lundgrens). Det är, enligt min uppfattning, en närmast optimal combo för sportfiskaren som vill ha en allroundutrustning med goda prestanda till en billig (eller åtminstone rimlig) peng. Med 0,30 nylonlina på rullen är man rustad för det mesta från avspänt abborrspinn via brottning med stöddiga gäddor till kustfiske efter (tex) havsöring.

      Klart slut.

      Kommentera


      • #23
        Som vi har väntat på resultatet!
        Kanske inte varje dag men absolut har man funderat på det när man läst tråden.

        Läste igenom den i våras när jag skulle välja mellan Kina rullar och billiga som säljs inom Sverige.

        Bra test!
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #24
          Jag har ett likadant set. Om någon blir sugen efter ha läst denna goa review kan jag sälja mitt.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          10 svar
          3 286 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Smolt
          av Smolt
           
          Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
          44 svar
          10 134 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Alman
          av Alman
           
          Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
          279 svar
          47 277 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Adam Huss  
          Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
          535 svar
          89 081 visningar
          38 gillar
          Senaste inlägg Xerup
          av Xerup
           
          Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
          108 svar
          11 362 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Arbetar...
          X