chronarch 201e och 51e: rekommenderad kasvikt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

chronarch 201e och 51e: rekommenderad kasvikt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• chronarch 201e och 51e: rekommenderad kasvikt?

Tjo!

Har kommit fram till att det är mäkta svårt att hitta info om multirullars rekommenderade kastvikt och inte minst dom här två.
    Därav får jag lägga mitt hopp till att någon här kanske har koll. Det som intresserar mest i det här fsllet är 200 seriens lägsta kastvikt och 50 seriens högsta.
    Tack på förhand

Jag har kastat ner till 7g med min curado 201E7, dvs samma rulle, men jag har uppgraderade kullager på den.
    När det gäller maxgräns för 51:an , då handlar det mkt om kunskap och teknik. Mina erfarenheter är att den bör hålla för 30-40g.

//T

Kommentera

Ah, då är jag med . Har för avsikt att köpa en rulle till i huvudsak fiske med grodor och poppers men även mindre jerkbaits och vobbler. Betesvikten ligger på 7-35 g ungefär. Mitt val föll på chronarch 201e6 eller 51e därav min undran . Tack för responsen btw.

Kommentera

Jag har kört endel med dom vikterna med Curado 201E7 och den fungerar klockrent till det fisket enligt mig

Kommentera

Håller med jlarss har både Curado 201E7 och 51E och skulle välja 201:an till det du beskriver men 51:an skulle även den göra jobbet
          Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Ett tips oavsett vilken du köper är att skaffa TG's yellow rocket oil eller Abus rocket oil och sedan göra rent spolaxel lagren i aceton låta dom torka ordentligt och sedan smörja med båda lagren med en droppe olja från någon av dom två nämnda, gör en väldig skillnad på hur lätt spolen roterar vilket gör att du kan gå längre ned i kastvikter!!
            Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Shit vad najs när dom goda råden bara rullar in . Tror bestämt att det blir en 201e6 som jag pimpar lite. Synd att dom inte säljs i sverige. 207e upplever jag som en smula snabb till vanliga vobblers. Återigen tack

Kommentera

Kastvikter är viktigt, men vilket spö ska rullen sitta på kan vara intressant att fundera över oxå.
                Skulle jag fiska med ett kort och lätt spö, då skulle jag satsa på 51:an för att balansen blir bättre och även fiskekänslan. Dessutom fiskar man mkt med beten runt 7-10g , då är den mindre rulle att föredra med tanke på kastegenskaper som rullen besitter i det segmentet.

Fördelen med att välja 201:an är att den klarar relativ tunga beten , om det är så att du skulle vilja använda rullen till det någon gång framöver.

//T

Kommentera

Skulle tom lägga till att spöt är minst lika viktig som rullen. Ett spö som inte ladda upp med lättare beten komma resultera i att du försöka kasta med mera kraft och acceleration- då har du allt som behövs för ett ordentligt skattbo!

Kommentera

Tack återigen . Har kommit fram till att det får bli två utrustningar. En klassad 5-30g och en 15-50g. Frågan är vad som ska prioriteras först . Är sugen på berkley pulse evo spön, har fått höra att dom är najs till ändamålet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 234 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S