Veven är lös på Abumatic 874. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Veven är lös på Abumatic 874.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Veven är lös på Abumatic 874.

Jag hittade en väldigt misshandlad Abumatic 874 på sommarstället som jag bestämde mig för att rusta upp. Efter att jag tömt ut all sand plockade jag isär den, tvättade den noga och lät delarna dra i 99% etanol. Till sist smorde jag alla mekaniska delar med Rocket Fuel Red Label, förutom kugghjulen som fick ABU Silicote Reel-Lube och skruvade ihop den.

Nu fungerar mekanismen perfekt, men tyvärr lite för perfekt. Jag verkar ha varit för ivrig med smörjoljan för nu sitter inte vevens plasthandtag fast i metallskaftet längre. Vevar man på veven utan motstånd spinner rullen som den ska, men vevar man mot ett motstånd snurrar plasthandtaget löst och driver inte metallskaftet som i sin tur ska driva kugghjulen.

Är det meningen att det ska vara så här, som någon slags säkerhetsfunktion som hindrar en från att knäcka veven om man vevar för hårt, eller har skaftets fäste i plasthandtaget gått sönder? Skaftet satt hårt fast när jag hittade rullen, men det kan ha varit att den rostat fast under de åren rullen legat försummad. Jag har inte testat att fiska med rullen än, men jag är rädd för att det inte skulle gå att veva in linan som man har ett tungt drag på den som motstånd.

Här är sprängskissen till rullen, så kan ni se hur veven ser ut. Jag har ingen aning om hur vevens beståndsdelar sitter ihop och de går inte att separera på något uppenbart sätt, utan plasthandtaget tycks vara gjutet runt metallskaftet.

Har ni några goda råd om hur jag bör göra för att fästa vevskaftet eller är det en avsiktlig säkerhetsfeature som jag ska låta vara som den är?
    Senast ändrad av Paddan1000; 2013-08-16, 21:37.

Jag löste problemet med några droppar Loctite-klister. Nu sitter handtaget fast samtidigt som veven snurrar lika friktionslöst som innan.
    Imorgon blir det att ta sig an inkapslade 80-talsrulle nummer 2, en Daiwa AG120A. Därefter är det haspelrullarnas tur innan jag avslutar med min egen barndoms Abumatic 574. Är min farsas gamla haspelrulle Cardinal 652GT något att ha? Haspeln var bruten på mitten, men det fixade jag genom att borra upp haspeln så den blev ihålig vid brottytan och jag kunde armera med en halv spik samt lite Loctite igen.

Kommentera

Abu i svängsta har nog delar annar
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Paddan1000 Visa inlägg
        Är min farsas gamla haspelrulle Cardinal 652GT något att ha? Haspeln var bruten på mitten, men det fixade jag genom att borra upp haspeln så den blev ihålig vid brottytan och jag kunde armera med en halv spik samt lite Loctite igen.
        Efter en sådan episk lagning måste du ju behålla den!

A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
          Efter en sådan episk lagning måste du ju behålla den!

Ja, det blev bra. Man ser knappt att den varit bruten.

Men nu har jag ett problem till. Jag har en rulle där klistermärket har ramlat av men jag tror att den är av märket Roll-o-matic. Det är iallafall en gammeldags kvalitetsrulle helt i metall som är väldigt lätt att skruva upp och rengöra... eller hade varit det om inte muttern som sitter längst ut på vevaxeln suttit fast som berget. Får jag inte loss den muttern kan jag inte få loss smådelarna på insidan och hittills har jag fått nöja mig med att skölja ur den med WD-40 för att lösa upp det mesta av den tjocka svarta motorolja den var fylld med.

Har ni några tips för hur man får upp muttern? Den sitter längst ut på vevaxeln, sedan kommer en mässingsbricka och sedan kommer det tvärgående vevhandtaget, men dessa tre delar ser ut som om de vuxit ihop och går inte att separera från varandra.
          Hur är det med gängningen? Är Fiskerullars vevmuttrar gängade som vanliga muttrar eller är de gängade spegelvänt?

EDIT: Jag fick loss muttern med hjälp av ett skruvstäd och en hävstång. Nu ser jag att rullen har en skivbroms som består av två gummiplattor på var sin sida av vevens kugghjul, som man spänner med det stjärnformade vredet runt veven. Bör jag smörja gummiplattorna med något eller försvinner bromsverkan då?
          Senast ändrad av Paddan1000; 2013-08-17, 18:06.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
          Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
          41 svar
          32 226 visningar
          18 gillar
          Senaste inlägg Micki.S